AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #41 Skrevet 14. august 2019 Just now, AnonymBruker said: Dette kan ikke gå bra. Om det virkelig bare gikk et døgn fra han var død til denne tråden ble laget kan jeg ikke se for meg en løsning som ikke lager mer vondt blod. Anonymkode: 5888b...02e My bad. Leste i går og ikke i vår Anonymkode: 5888b...02e 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #42 Skrevet 14. august 2019 TS: Du arver 4G (fire ganger grunnbeløpet i folketrygden, ca 400.000) Du kan kun sitte i uskifte med eldstedatterens godkjenning, så vil tro det utgår. Resten av verdiene som regnes å tilhøre din samboer deles likt mellom hans barn. Altså arver dine barn 2/3. Hvordan dette blir i praksis, om barna dines verdier kan forbli i boligen din, men eies av dem, er jeg usikker på. Ville uansett tatt kontakt med advokat snarest. (Trist situasjon du er i ts, og dette sier jeg til alle andre om leser: ) DETTE ER GRUNNEN TIL AT MAN ABSOLUTT BØR GIFTE SEG ASAP MED FELLES BARN/BOLIG, ELLER I DET MINSTE SKRIVE SAMBOERKONTRAKT/TESTAMENTE!!! Anonymkode: f19d8...781 19
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #43 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette kan ikke gå bra. Om det virkelig bare gikk et døgn fra han var død til denne tråden ble laget kan jeg ikke se for meg en løsning som ikke lager mer vondt blod. Anonymkode: 5888b...02e Et døgn...? Det står at han døde i vår. Det begynner å bli noen måneder siden. Anonymkode: 547ef...f31
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #44 Skrevet 14. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Du arver 4G (fire ganger grunnbeløpet i folketrygden, ca 400.000) Du kan kun sitte i uskifte med eldstedatterens godkjenning, så vil tro det utgår. Resten av verdiene som regnes å tilhøre din samboer deles likt mellom hans barn. Altså arver dine barn 2/3. Hvordan dette blir i praksis, om barna dines verdier kan forbli i boligen din, men eies av dem, er jeg usikker på. Ville uansett tatt kontakt med advokat snarest. (Trist situasjon du er i ts, og dette sier jeg til alle andre om leser: ) DETTE ER GRUNNEN TIL AT MAN ABSOLUTT BØR GIFTE SEG ASAP MED FELLES BARN/BOLIG, ELLER I DET MINSTE SKRIVE SAMBOERKONTRAKT/TESTAMENTE!!! Anonymkode: f19d8...781 Hvordan hadde det gjort TS bedre stilt å være gift? Samboerkontrakt er jeg enig i, eierforhold burde vært avklart. Anonymkode: 37e5d...a15
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #45 Skrevet 14. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har jeg krav på? Mannen min døde brått i en arbeidsulykke i vår. Vi har to barn sammen; en gutt på 8 og en jente på 6. Vi var forlovet og skulle gifte oss neste september. Vi var sammen i 13 år. Huset vi bodde sammen i bygde han før vi ble sammen og var da bare en hytte på 56kvm. Vi bygde på huset når vi planla graviditeten med første og det er nå 180kvm. Jeg brukte selv mye penger, tid og krefter på utbyggingen. Brukte vel selv av mine egne penger i overkant av 280.000kr på material, fliser, maling, islolering, vinduer etc. Jeg bor her nå med mine barn på 6 og 8 år og opplever mitt livs mareritt! Eksen hans har satt i gang en sak hvor hun mener de kan kreve at jeg selger huset for at datteren deres på 19 skal få sin del. Hun krever også at alt annet skal bli solgt for at datteren skal få sin del av det (båt, personbil som jeg bruker til daglig, men var registrert på han, arbeidsbil, gravemaskin, snøscooter og sekshjuling). Dette er noe eksen gjør for å få tilgang på verdier gjennom datteren. Eksen hans mener at jeg ikke har krav på noe ettersom vi bare var forlovet og ikke gift og hun mener deres barn har en større rett framfor våre barn ettersom hun var hans førstefødte. Hva har jeg krav på i denne situasjonen? Jeg er livredd for at eksen hans (via datteren) skal selge huset vårt under føttene mine og kaste meg og barna våre på 6 og 8 år ut på «gata» og rive dem vekk fra hjemmet sitt som de er født og vokst opp i. Har det allerede helt grusomt og sliter med depresjoner og angst etter hans død og føler nå jeg mister all siste sikkerhet og trygghet jeg har for meg og mine barn. Anonymkode: 33201...2ca Kjære TS, kondolerer så mye. ❤️ Dette var trist å lese. Dessverre så har eldstedatteren rett på sin arv, selv om det betyr at du må selge. Det er riktig at moren hennes hjelper til med dette, det er viktig at et arveoppgjør foregår korrekt, og at barna får det de har rett på. Når man er samboer med felles barn, skal aller først samboer få sin arv, som er 4G. (G betyr grunnbeløp, du kan lese om det på nav). Arven skal fordeles når alle eiendeler og verdier er trekt fra gjeld, det vil si det som er overskudd. Boliglån og billån etc skal trekkes fra det som kan arves. (Dermed, det er mulig du kan overta lånet. Det bør du snakke med kommunen om, om du kan få eget huslån, be om møte og diskuter startlån.) Barna dine skal ha like stor del som eldstebarnet. Dermed kan dere antakelig bli boende i huset, ved at du forvalter barnas hus, siden de vil eie 2/3 av det. Du kan kanskje få lån og kjøpe ut eldstedatterens tredjedel, slik at du og barna dine eier 1/3 hver av huset dere nå bor i. Du må uansett sjekke opp ift om det er gjeld på huset, og hvor mye overskudd det faktisk er. Noen andre viktige punkt: - Samboeren din hadde antakelig forsikring via jobb. Den gir utbetaling til samboer i ekteskapslignende forhold, eller barna. Finn ut om han hadde slike forsikringer, det kan gi deg en startsum på å kjøpe ut. - Barna dine har rett på barnepensjon fra folketrygden (nav). Det er en månedtlig sum som utbetales til de er 18 år. Finn ut av dette raskt. - Du bør ordne advokat i dette, for å kunne holde de midlene du har brukt på huset utenom arveoppgjøret. Det er likevel ikke slik at mor til eldstebarnet er slem på noe vis her. Hun sørger for at sitt barn får sin rettmessige arv, og det er viktig og riktig. Hun tar feil på noen punkter, men de fleste verdier må selvsagt selges eller deles mellom barna, ved at den som beholder det skal betale ut den som trenger arv. Husk at du ikke kan selge noe nå, med mindre du sitter med skifteattesten (rett til å styre dødsboet). Jeg vil nok anbefale offentlig skifte, slik at alt foregår riktig her. Og til alle andre: Dette er grunnen til at man anbefaler livsforsikring, spesielt når den ene parten har særkullsbarn. Det er for å sikre at den overlevende parten har nok midler til å kjøpe ut særkullsbarnet, slik at resten av familien kan bli boende i sitt hjem. Anonymkode: 52033...401 27
A-hunter Skrevet 14. august 2019 #46 Skrevet 14. august 2019 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde det gjort TS bedre stilt å være gift? Ektefelle arver automatisk 1/4 (minimum 4G). Samboer arver bare 4G . Boet må være på mer enn 1,6 millioner netto om det skal være en praktisk forskjell. Endret 14. august 2019 av A-hunter Skrivefeil 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #47 Skrevet 14. august 2019 Er ikke 1 g 90000? I så tilfelle får ts 360000. Pluss sin egen egenkapital i huset på 280000. Minus hans egenkapital. Deretter deles resten av verdiene i 3. Ta sine barn får 1/3 + 1/3. Eldstedatteren får 1/3. Er huset verd 3 mill så blir det 3 mill - 360000 (til ts) = 2640000. 19 åringen sin del blir 1/3 av 2640000 = 880000 av husverdi. Så blir det alle andre variabler og ting i tillegg. Ts vil fremdeles ha endel igjen om hun selger unna biler etc Etter å ha betalt 19 åringen. Anonymkode: 63494...1e3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #48 Skrevet 14. august 2019 Hvis det finnes både særkullsbarn og felles barn, kan enken/enkemannen skifte bare med særkullsbarna, slik at de får sin arv, mens resten av boet kan beholdes uskiftet med fellesbarna. Usikker på om dette også gjelder samboere? Mye taler jo for at det burde kunne det, men klarte ikke å finne noe om det. 1 G pr 01.05.19 er kr 99.858,- Anonymkode: f19d8...781 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #50 Skrevet 14. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har jeg krav på? Mannen min døde brått i en arbeidsulykke i vår. Vi har to barn sammen; en gutt på 8 og en jente på 6. Vi var forlovet og skulle gifte oss neste september. Vi var sammen i 13 år. Huset vi bodde sammen i bygde han før vi ble sammen og var da bare en hytte på 56kvm. Vi bygde på huset når vi planla graviditeten med første og det er nå 180kvm. Jeg brukte selv mye penger, tid og krefter på utbyggingen. Brukte vel selv av mine egne penger i overkant av 280.000kr på material, fliser, maling, islolering, vinduer etc. Jeg bor her nå med mine barn på 6 og 8 år og opplever mitt livs mareritt! Eksen hans har satt i gang en sak hvor hun mener de kan kreve at jeg selger huset for at datteren deres på 19 skal få sin del. Hun krever også at alt annet skal bli solgt for at datteren skal få sin del av det (båt, personbil som jeg bruker til daglig, men var registrert på han, arbeidsbil, gravemaskin, snøscooter og sekshjuling). Dette er noe eksen gjør for å få tilgang på verdier gjennom datteren. Eksen hans mener at jeg ikke har krav på noe ettersom vi bare var forlovet og ikke gift og hun mener deres barn har en større rett framfor våre barn ettersom hun var hans førstefødte. Hva har jeg krav på i denne situasjonen? Jeg er livredd for at eksen hans (via datteren) skal selge huset vårt under føttene mine og kaste meg og barna våre på 6 og 8 år ut på «gata» og rive dem vekk fra hjemmet sitt som de er født og vokst opp i. Har det allerede helt grusomt og sliter med depresjoner og angst etter hans død og føler nå jeg mister all siste sikkerhet og trygghet jeg har for meg og mine barn. Anonymkode: 33201...2ca Kondolerer ❤ Jeg forstår at dette er vanskelig for deg. Det første du må gjøre nå er å få oversikt over alle eiendeler. Hva er ditt, hva var hans, og hva var felles. Bare fir å skissere hvor komplisert dette arveoppgjøret er: Jeg antar at bolig var felleseie? Bolig er som oftest den største verdien, og også det viktigste. Hvis boligen er felleseie eier du fremdeles din halvpart + opptil 400 000 av hans halvpart. Resterende tilhører barna, og må deles på 3. (Hvis boligens verdi er på 4 millioner, dere har 2 millioner i lån, er hver deres andelel 2 millioner - andel av lånet. Hans andel blir da 1 million- 400 000 til deg, og 200 000 til hvert av barna) Da har du fått din andel, og resterende av hans eiendeler tilfaller barna. Bil, båt, gravemaskin, firhjuling osv må selges, og deles på 3. Du kan ha rett til å sitte i uskiftet bo så lenge 19-åringen godtar det, men her er det mye som spiller inn. Men slike verdier som du skisserer er det heller ikke sikkert at fylkesmannen (overformynderiet) godtar uskifte på grunn av de yngste barnas alder, og faren for at verdiene reduseres i løpet av kort tid. Og angående det å sitte i uskiftet bo. Det kan du som sagt ha rett til, men selv om du kan det, vil du virkelig det? Vil du ha den gjelden hengende over deg i mange år fremover? Kanskje må du ha fylkesmannen hengende over deg på vegne av barna mens de passer på at du ikke gjør noe som "forringer" arvens størrelse? Som du ser er dette ekstremt komplisert, og som flere andre anbefaler jeg advokat. Anonymkode: 5a5a7...e98 4
RoH Skrevet 14. august 2019 #51 Skrevet 14. august 2019 Hva bruker ts gravemaskiner og ATv til som gir henne sjokk og depresjon av og selge? Særkullsbarn bør få sin del nå. Ikke når det passer ts. Verdier forvitrer, bilde endres, verdier øker. Særkullsbarn blir spilt av banen. For alt vi veit kan eks ha all grunn til å være offensiv 11
A-hunter Skrevet 14. august 2019 #52 Skrevet 14. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du ser er dette ekstremt komplisert, og som flere andre anbefaler jeg advokat. Dette er strengt tatt ikke "ekstremt komplisert". Rent faglig er det enkelt. Man summerer opp verdiene og fordeler dem ihht arvelovens regler. Det som kompliserer er jo som regel at forholdene ikke har vært ryddige når far levde, slik at samboer mener å eie en større andel av eiendelene enn hun gjør på papiret. Fordelingen kan oppleves skjevt for samboer, men det er altså ikke arveretten som skaper denne følte skjevdelingen. Det andre som kompliserer er at det er mye følelser knyttet til eiendelene. Følelser som ikke kan sementeres i en verdi. Rådet om advokat er uansett godt for å få dette helt riktig. Ikke fordi det er vanskelig eller komplisert, men fordi det er vanskelig å bare se kynisk på de relativt enkle prinsippene som råder, og heller henfalle og se hen til de mange følelsene som selvsagt og åpenbart råder i en slik sak. 10
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #53 Skrevet 14. august 2019 Kondolerer. Det er litt av en situasjon. Jeg ville ikke forholdt meg til eksen hans, uten ar hun blir sent som fullmektig, ville bare forholdt meg til 19-åringen. Faren hennes døde, hun har rett på arv, hun er ikke en grisk gribb. Hun er sikkert knust hun også, og har det vondt. Snakk med henne, hun er sikkert glad i sine søsken, og vil ikke ha de på gaten. Kanskje dere kunne snakket sammen, med en advokat. Ikke en som representerer deg eller henne, men en som ser på fakta og ser på den avdødes, hennes, dine interesser. Anonymkode: 08b7f...e2c 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #54 Skrevet 14. august 2019 1 minutt siden, A-hunter skrev: Dette er strengt tatt ikke "ekstremt komplisert". Rent faglig er det enkelt. Man summerer opp verdiene og fordeler dem ihht arvelovens regler. Det som kompliserer er jo som regel at forholdene ikke har vært ryddige når far levde, slik at samboer mener å eie en større andel av eiendelene enn hun gjør på papiret. Fordelingen kan oppleves skjevt for samboer, men det er altså ikke arveretten som skaper denne følte skjevdelingen. Det andre som kompliserer er at det er mye følelser knyttet til eiendelene. Følelser som ikke kan sementeres i en verdi. Rådet om advokat er uansett godt for å få dette helt riktig. Ikke fordi det er vanskelig eller komplisert, men fordi det er vanskelig å bare se kynisk på de relativt enkle prinsippene som råder, og heller henfalle og se hen til de mange følelsene som selvsagt og åpenbart råder i en slik sak. Som du sikkert ser mente jeg det var ekstremt komplisert på grunn av omstendighetene, reglene er enkle nok. Arv til mindreårig som overstiger 2g tas hånd av av fylkesmannen, og dette kompliserer også bildet. Anonymkode: 5a5a7...e98 2
A-hunter Skrevet 14. august 2019 #55 Skrevet 14. august 2019 4 minutter siden, RoH skrev: Hva bruker ts gravemaskiner og ATv til som gir henne sjokk og depresjon av og selge? Særkullsbarn bør få sin del nå. Ikke når det passer ts. Verdier forvitrer, bilde endres, verdier øker. Særkullsbarn blir spilt av banen. For alt vi veit kan eks ha all grunn til å være offensiv Absolutt. TS har jo til og med regnet sitt bidrag til "i overkant av 280.000" - ikke "ca 300.000" som enhver ellers oppegående og med litt rettferdighetssans ville brukt. Vi ser lett hva som er TS hensikt og formål med innlegget. At fars eks på vegne av sitt eget barn er på banen er helt etter oppskriften og fortjener respekt. Få oversikt, fordel og sikre verdiene. 1
Frostrose Skrevet 14. august 2019 #56 Skrevet 14. august 2019 Min tante opplevde nylig noe lignende. Hun kontaktet en advokat som skulle fordele boet. Han representerte ikke én av partene, men var en nøytral person som gikk gjennom alt av verdier, hvor mye hver av dem hadde skutt inn i bolig/oppussing osv. Deretter fikk min tante (samboeren) vite hvor mye de eldste barna hans skulle ha i kroner og øre. Da kunne hun selv velge å ta opp lån, selge unna eller gi noe med tilsvarende verdi. 17
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #57 Skrevet 14. august 2019 19-åringen skal selvsagt ha 1/3 av alle verdien din samboer etterlot seg. Hvordan kan man tru noe annet? Om de kan tvinge deg til å selge huset er en annen ting, det vet jeg ikke noe særlig om. Men du må uansett kjøpe ut din stedatter. Anonymkode: 3b9e1...4bf 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #58 Skrevet 14. august 2019 Kunne du betalt ut datteren av arven? Anonymkode: 10aee...902
A-hunter Skrevet 14. august 2019 #59 Skrevet 14. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arv til mindreårig som overstiger 2g tas hånd av av fylkesmannen Arv til mindreårig som overstiger 2G kan tas hånd av av fylkesmannen. Du glemte noe viktig - kan - det er nemlig alltid viktig. Fylkesmannen kan også unnlate å ta hånd om arv til mindreårig over 2G. 1
Lou Salome Skrevet 14. august 2019 #60 Skrevet 14. august 2019 Nå må du brette opp ermene og finne ut av alt. Du trenger advokat, alt av bankopplysninger, forsikringsselskap, alle opplysninger om alle økonomiske og juridiske forhold. Samboeravtale? Testament? Livsforsikring? Pensjon til barna? Var det arbeidsulykke? Dine eiendeler og hans ned på detaljnivå, ditt bidrag, hans bidrag. Denne eksen gjør ikke galt her, 19-åringen skal ha sin arv. Hun har ikke større rett på verdier, men en større rett til å kreve skifte, siden hun er myndig.. Det gale er at du ikke har sikret deg og barna fra første stund, samboerskap med særkullsbarn er krevende. Utrolig synd at han døde, skrekkelig for deg og barna. Men det vil selvsagt gå ut over økonomien. Hvis eldste datter hadde skrevet her, hadde vinklingen blitt helt annerledes. Moren hennes er ingen ond person, hun har all rett (også moralsk) til å sikre disse verdiene for sin datter. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå