Gå til innhold

Svigermor - pengegaver.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

En egentlig liten sak, men for meg et stort dillemma!

Svigermor sender penger til spesielle dager - ferier: I påsken og nå til 17. mai.

I påsken ringte ungene og takket. Da måtte den ene fortelle flere ganger hvem han var.

Vi har absolutt ingen kontakt med henne.

Og nå har hun sendt penger igjen.

Og selvfølgelig hyggelig, men nå blir jeg sånn i tvil om jeg skal være så vanskelig å ikke forlange at ungene ringer og takker eller skal jeg si at de må og så må de forklare hvem de er nok en gang?

Ungene spør aldri etter henne og de pengene de fikk nå sist ligger fremdeles på kjøkkenbenken....

Ungene er ikke utakknemlige altså, men det fra svigermor betyr liksom ikke noe for dem. De pleier ihvertfall ikke å være utakknemlige.

Når de får fem kr av meg eller faren sin, så går det rett på sparegrisen.

Innerst inne vil jeg helst at ungene mine skal ringe og si takk, det er jo ren høflighet og dette har vi jo lært de, men samtidig så syns jeg kanskje svigermor også kunne ringt og hørt hvordan ungene har det, men det gjør hun aldri.

Vi ringte henne en periode over to tre mnd, en gang pr uke, for så og slutte for å se om hun da ville ringe oss, men siden har vi ikke hørt noe annet enn disse to pengesendingene.

Min svigermor er egentlig veldig snill, men hun behandler våre tre barn som om de skulle være mine fra et tidligere forhold og er overhodet ikke interessert.

Det beste nå hadde egentlig vært om hun lot være og sende penger, men jeg vet at hun ikke vil slutte med det og overfor andre så fremstiller hun at det er vi som ikke kontakter henne. Så dere kan jo tenke dere hvor grusomme vi er som ikke ringer.

Men vi har rett og slett gitt opp.

Den som "lider/sliter" mest med dette er min mann. Han har ingen andre, så dette er et sårt tema.

Han har ringt og takket på ungenes vegne han, men syns dere ungene skulle ringt og takket selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Jeg synes det er alminnelig høflighet å takke for det en får. Hvis det føles vanskelig å ringe, så kan dere vel sende et koselig kort?

Skrevet

Det var lurt!

Jeg tror det blir det.

Takk for den!

Gjest tin tin
Skrevet

Jeg syns barna kunne ha tegnet litt til henne.

Da kan de tenke på henne mens de tegner, så kan dere skrive et lite brev/kort...

Kanskje svigermor er litt glemsk og det er vanskelig å huske på alt som skjer i barnas liv?

Brev og kort kan taes opp å leses flere ganger...

Jeg tror heller ikke jeg ville latt pengene ligge så lenge på benken, jeg ville ha tatt barna med for å kjøpe noe de trengte eller ønsket seg eller satt dem på sparebøssa.

Kanskje barna da vil sette mere pris på gavene?

Men jeg vet av erfaring at enveiskommunikasjon ikke er så lett å forholde seg til. Man gidder liksom ikke i lengden...Så kommer denne plutselige gaven som skyver hennes dårlige samvittighet over på deg...

Jeg tror nok at dere bør fortsette å holde kontakt for mannen din sin skyld..

Du kan jo også overlate litt av kontaktannsvaret over på ham....

Skrevet

Synes også det at de kan sende et kort er en god ide.

Og.. det er faktisk noen som ikke "klarer" å opprettholde kontakten om det er de som "må" gjøre det. Og det er klart det er slitsomt når det bare blir enveis - men dere må jo regne med at hun setter pris på den kontakten som dere tar.

Med noen (kanskje spesielt eldre) er det en forventning om at det er barna som skal ta kontakten .. og gjør de ikke det så blir det ikke noe.

Fortsett med å ta kontakt dere har - så har hvertfall dere gjort deres.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvfølgelig må dere takke for pengene - på en eller annen måte. Foretrekker telefon framfor kort, da.

Kan være mange rare grunner til at svigermor oppfører seg slik, men det er jo ikke tema her da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...