*AM* Skrevet 11. mai 2005 #1 Skrevet 11. mai 2005 Jeg har ei jente på tre år, pappaen hennes og jeg bor ikke sammen. Noen vet historien vår etter tidligere innlegg. Nå har det seg slik at pappen har aldri hatt henne på 17 mai, fordi han ikke vil. Nå vil han plutselig ha henne mest mulig denne dagen. Han skal ut 16 mai og er sikkert ikke i form 17 mai. Kan jeg si at han ikke får henne denne dagen eller hvordan er det? Det er jeg som har samvær tirsdager visst det har noe å si.
Laina Skrevet 11. mai 2005 #2 Skrevet 11. mai 2005 Ja, det syns jeg du kan si. Spesielt hvis han skal ut den 16. Når ba han om å ha henne den 17.? Nå nettopp? 17. mai er barna's dag, og jeg pleier ihvertfall å legge opp dagen litt i forveien. slik at jeg skal være sikker på at dagen blir fin. Da nytter det ikke om noen plutselig skal komme å forkludre planene. Dersom han ikke har gitt beskjed i god tid, er dette grunn nok for å si nei. Dere har planlagt dagen, og det er viktig å oppretholde planene. Spesielt for barnet! Forutsigbarhet er viktig. Og dersom du er i tvil om hvilken tilstand han er i, skal du ihvertfall ikke sende datteren din dit på 17. mai! Jeg skal ha begge mine på 17. mai, og gleder meg masse!
*AM* Skrevet 11. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2005 Tusen takk for svar. Han spurte på mandag hvordan vi skal gjøre det 17 mai. Jeg har lagt opp til at hun skal gå i barnetog med barnehagen på morgenen, hun skal i folketog med turn om ettermiddagen. I mellom disse to skal vi ha mat hos mine nye svigerforeldre. Etter folketoget er det is spising og leker. Vi har vært i rettsforberendene møte 11 april, det gikk ikke så bra for han. Vi har prøve ordning frem til 18 juli, og vil liksom ikke gjøre noe som noen kan ta meg for heller.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #4 Skrevet 11. mai 2005 Han kan jo møte opp og se henne i togene hun skal delta i.... Det holder kaskje hardt å komme seg opp til det første toget uansett om han skal ut kvelden før. Det viktigste er at barnet får gjøre det hun har mest lyst til. Kan han ikke ha henne litt etter borgertoget da? La Guapa..ikke innlogget
Letti Skrevet 11. mai 2005 #5 Skrevet 11. mai 2005 Dere bor kanskje ikke i nærheten av hverandre? For da kan han jo komme og se datteren deres i begge togene! Jeg tror ikke du gjør noe galt selvom du sier nei. 17. mai er vel ikke en dag "etter loven" dere skal ha annhver dag. Og i ogmed at han skal ut den 16, når hadde han tenkt og hente datteren sin da? Han må jo rekke toget med barnehagen og det er vel tidlig. Legg det frem på en saklig måte og si at det er planer allerede, men at hvis han ønsker kan han komme og se toget sammen dere eller noe lignende. Min mann har aldri hatt sin eldste sønn på 17. mai, men det pga at de bor et helt annet sted og han har hatt sine venner der han bor og da har ikke vi sett noen grunn til og "forlange" at han skulle komme til oss. Hvis han hadde hatt lyst hadde vært noe annet.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 11. mai 2005 #6 Skrevet 11. mai 2005 Min erfaring: ikke lag noe bråk rundt dager, la de følge "normal" syklus. Dvs. når tirsdagen er "din"dag, så er den det, selv om det er 17. mai. Han kan selvsagt spørre om å treffes/om å ha henne, men dersom det ikke er hans dag (og dere ikke har noen klausul om at 17. mai skal deles på noe vis) så er du i din fulle rett til å si at det ikke passer. Du har åpenbart lagt planer, og da blir det sånn. Det er ikke å være vrang, poenget er vel ikke at du skal legge deg flat for alle hans ønsker heller? Du kan jo si at han kan komme å se på/delta i isspising etc. (hvis det går an at dere er sammen på samme sted). Lykke til! Sissi
Gjest comit Skrevet 11. mai 2005 #7 Skrevet 11. mai 2005 Hei.. Jeg mener du skal gjøre som du har planlagt, 17mai krever jo planlegging, å komme knappt en uke før å ytre ønske om samvær, er hvertfall I MIN situasjon "too late" :-) Er selv alenefar til 2 og hvis mor ønsker samvær utenfor avtale, så må hun komme med det i GOD TID før. Uansett om det er annenhver gang å du hadde sist også, så må den andre parten gi et hint hvis dette er utenfor hva du forventer at han ønsker etter tidligere erfaringer :-) Jeg Forventer og ikke minst krever planlegging i god tid i forveien, er ikke glad i plutselige innfall til interresse til samvær, da interressen frafaller like spontant også til tider..
Gjest gjesta Skrevet 11. mai 2005 #8 Skrevet 11. mai 2005 I utgangspunktet så synes jeg at faren også har "rett" til å ha barn 17. mai. Det var først da jeg selv fikk barn at jeg forsto at 17. mai definitivt er barnas dag og at dagen gjerne blir lagt opp på deres premisser. Jeg har alltid hatt ungene på 17. mai for far har aldri ytret ønske om å ha de alene denne dagen. Men vi har veldig ofte vært sammen om ungene allikevel. Sett på tog i byen, sett ungene våre ha gått i tog og vært med på aktiviteter i nærmiljøet. Og spist mat hjemme hos meg. Kan dere løse det ved å tilbringe litt tid sammen den dagen? Eller at han har henne deler av 17.mai? Synes det da ville være naturlig at han følger opp de planlagte aktivitetene (utenom mat hos dine nye svigerforeldre da )
LilleBille Skrevet 11. mai 2005 #9 Skrevet 11. mai 2005 Vi har valgt å følge "vanlig" rutine når det gjelder spesielle dager som 17. mai eller bursdager. Den som har "aktuell" dag .. har den. Hvis barna er hos faren tirsdager - blir det "hans" 17. mai i år - og det samme med bursdager - faller det i hans helg/på hans dag - har han selskapet om det skal feires på dagen. Synes dette er veldig greit - for da vet vi begge hva vi kan planlegge utfra - når det er spesielle dager. Hvis det er ønske om noen spesielle endringer - MÅ det gis beskjed i rimelig tid.
Gjest MrsL Skrevet 11. mai 2005 #10 Skrevet 11. mai 2005 Hvis det er du som har tirsdager så mener jeg du bør ha henne, men han kan jo komme å se henne i 17maitoget
Far til 2 Skrevet 11. mai 2005 #11 Skrevet 11. mai 2005 Så kommer Far til 2 igjen innpå med innspill som bryter med flertallets mening. Jeg kjenner ikke bakgrunnen for deres valg av løsning, men vil på generelt grunnlag si at det ikke bør ha innvirkning om faren har vært på byen dagen i forvegen. I så tilfelle er det mange foreldre, både bostedsforeldre og samværsforeldre, som burde holdt seg unna barna. Men hvilke løsning dere velger denne 17.mai vil naturligvis ha basis i hvilke samværsløsning dere har valgt. I vårt tilfelle har vi barna annenhver 17.mai (og annehver bursdag, annehver jul, nyttår, påske, pinse, osv på høytidsdager). Dette fungerer greit. Samvær på 17.mai er nok viktigere når barnet blir litt eldre og vil vise begge foreldrene at det er gammelt nok til å gå i toget sammen med klassevenninner, etc. Generelt sett vil jeg si at barnet har rett til samvær med samværsforelder også slike høytidsdager. Å motarbeide dette vil sansynligvis skape ytterligere konflikter om dere har det.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #12 Skrevet 11. mai 2005 Hva tror du vil være det hyggeligste for barnet? Sannsynligvis å treffe begge foreldrene sine og oppleve at de kan omgås på en naturlig måte. Det ville sikkert være fint om begge foreldrene vil se på henne i togene hun skal være med i, og sikkert også veldig koselig om dere alle sammen kan dele en is. Ellers slutter jeg meg til de som sier at det er greit å følge vanlig rutine og gjøre avtaler i god tid (altså kan far neste gang bringe dette på bane i god tid før 17. mai). Håper på en fin 17. mai for både små og store!
:-) anna Skrevet 11. mai 2005 #13 Skrevet 11. mai 2005 Jeg er stemor og vi har alltid delt på dagen. Dvs at vi er begge familiene og ser på tog-gåing og sånn, men den ene har ansvaret for å ta med barnet fra toget. Ofte har vi fordelt det slik at en har barnet tidlig på dagen og en siste delen av dagen. I noen tilfeller har han vært hos den ene hele dagen (Når mor skulle til sine foreldre på stort familieselskap, så ble han naturligvis med dit. Når vi skal ha stor 17. mai fest hos oss i år kommer han hit) Det har igrunn vært uproblematisk å avtale. Skal han noe spesielt denne 17. mai ettersom han gjerne vil ha datteren sin? Om han f.eks skal feire dagen sammen med datteren din sine besteforeldre synes jeg at du skal strekke deg langt for at han skal få ha henne deler av dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå