Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp startet i min første jobb som lærer og jeg gleder meg til å møte elvene. 

Jeg viste jo godt at det kom- dette praksissjokket. Men prøver å tenke positivt. 

Sliter litt med å tenke gjennom hva jeg skal gjøre de neste dagene. Hva er prioritert og ikke.

Jeg skal selvsagt snakke med kollegaer, men hva er det som må være klart til elevene kommer mandag, gjerne før? 

Skal jeg skrive brev til elever/foreldre før skolestart? Halvårsplaner? Årsplaner? Ukeplaner? Info? Skrivebøker? Hjelp??? 

Hvor mye kan jeg "mase på kollegaer"? Føler mye av det jeg lurer på kanskje er selvsagt for dem, men jeg er jo helt ny... 

Er 5 klasse, og jeg skal ha nasjonale prøver i engelsk, matematikk og norsk. Hvordan gå frem med dette? 

Anonymkode: c644e...1cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel lærerutdannelse, lærer man ikke noe der for tiden? :) 

Ta en ting av gangen, går nok bra :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

NP informerer ledelsen og ikt-ansvarlig deg om. :)

Gratulerer med ny jobb! Bruk tid på å bli kjent med elevene på mandag. Ha noen aktiviteter klare. Sjekk f. Eks malimos skolestartjefter. Dele ut noen bøker hver dag. Ha gjerne ukeplanen klar og opptrykte timeplaner klare. Ha en fast åpning på dagen, gjerne dato, dag på engelsk og norsk, været/temperatur... Ordenselevliste er greit å ha klar. Finn en bok å lese til matstunden, og en sang å synge når dere skal gå hjem. 

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Skrevet

De første dagene før elevene kommer brukes til forberedelser og planlegging etter min erfaring. Det er ingen skam å spørre kollegaene, de skjønner godt at man er usikker som nyutdannet, det tar ofte opptil etpar år før man er kommet skikkelig inn i en trygg lærerrolle.  

Ikke ha dårlig samvittighet over å spørre kolleger og administrasjon om når planer skal være klare ,og hva som gjelder for kommunikasjon med foreldrene.

Anonymkode: 1c5b1...633

• Liker 1
Skrevet

Og lag til en meldemappe til hver elev, der de legger ukeplan og brev hjem. (strikk mappe) merk tydelig med navn. 

Finn frem ting de skal få, blyanter, viskelær, og merk pulten der hver elev skal sitte. Merk garderobeplassen også. Lag deg et klassekart å ha fremme på kateteret med navnene. 

• Liker 1
Skrevet

Nasjonale prøver for 5.trinn tas i perioden 2.-27.september i år,. Men dere på teamet. Må koordinere hvilke datoer dere vil ta de på (sammen med. 8. Og 9.team) Lurt å ta såpass seint at dere får tid til å prøve igjennom eksempeloppgaver med elevene i god tid før. 

I begynnelsen av september: Sett gjerne link på ukeplanen til eksempeloppgaver, slik at de kan prøve på disse hjemme også med hjelp av foreldre. Det gjør eleven litt tryggere på typen oppgaver, mange 5.kl har aldri lest en slik mengde tekst før, og noen er ennå svake lesere. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger! Kom gjerne med flere! 

I lærerutdanningen har vi ikke hatt noe som helst om denne oppstartperioden. Bare fått sett eksempler på årsplaner. Burde absolutt vært mer av. Evt observasjon av andre lærere i gamet. 

Har printet ut malimo sin dagsplan og navnelapper, og begynt så vidt på ukeplanen for neste uke. 

Sliter mye med det tekniske (finne regler og rutiner osv i database) så dette må jeg selvsagt spørre om.

Pøs på med mer konkrete ting som er lurt å gjøre klart, setter stoooor pris på det! 

Ts

Skrevet

Skal du være kontaktlærer? Har du ikke fått veileder? Jobber dere i team? Førstegangskontaktlærere der jeg jobbet første årene mine, fikk egen veileder. Vi andre maste hull i hodet på de i teamet. 

Ta det med ro den første uken. Finn på leker, bli kjent. Øv på regler og rutiner. 

Ha klart: hvor elevene skal sitte, hyller, bøker, utstyr; blyanter, linjaler osv, timeplaner (disse kan de fylle ut selv sammen med deg).

ukeplan med litt info om deg og klassens lærere. Skriv kort om hva som vil være nytt dette året. Nye elever, nasjonale prøver, nye lærere, nye fag.. ikke skriv så fryktelig mye da. 

Men som ny må man bare ta det som det kommer. Jeg husker selv hvor lite jeg visste mine første år. Det er litt som å øvelseskjøre. Det er når du får lappen st du er god nok til å øve på egenhånd. Det er når du er ferdig med lærerutdanningen at du er god nok til å øve på egenhånd. Men du har MASSE å lære. 

Anonymkode: e6ea9...125

• Liker 1
Skrevet

Har dere ikke planleggingsdager nå? Vi har et ganske fast program på plandagene over hva som skal gjøres når, når og hvordan årsplaner skal skrives, felles oppstartsrutiner, skriving av IOP-er o.l. Sånn har det vært på alle skolene jeg har jobbet på, ledelsen legger en del føringer for hva som skal prioriteres i oppstarten.  Og teamet ditt bør ha god kontroll på hva som skal ut av info og hvordan klasserommene skal klargjøres. Nasjonale prøver trenger du ikke å tenke på enda. 

Anonymkode: 27121...f48

Skrevet

Ja har planleggingsdager, men ingen oppsett og svært lite info om hva jeg bør prioritere. Sitter på team 5-7 men alle bare jobber med sitt. 

Jeg har så langt tenkt å gjøre dette i morgen: 

-laminere dagsplan til tavlen, lage til perm til ukeplan og meldingsmappe, lage navnelapper til pult og skuffer, brev til foreldre med info om meg, lage klart blyanter, viskelær, linjal, fargeblyanter, skrivebøker, osv.

Har dere tips til fine aktiviteter jeg kan bruke sammen med klassen første uken for å bli kjent? Og hvor fort bør jeg begynne på rene fag?

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...