Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg er i en megavanskelig situasjon nå. Jeg vil bli lektor og undervise på minimum ungdomstrinnet. Før jeg forklarer situasjonen min, vil jeg klargjøre at jeg har et halvt år fra bachelor i biologi og samlet 30 sp. Deretter tok jeg et halvt år permisjon, og skal nå starte igjen!

I bachelorgraden ser jeg at det blir krevende, det blir mange tunge sidefag som kjemi og fysikk, og en del matematikk (til tross for at jeg studerer biologi). Her på bachelor i biologi har jeg noen venner, men de ligger noe foran meg fordi jeg tok et halvt år permisjon - men vi skal ha to fellesfag dette semesteret i hvert fall. Det er krav om C i snitt for å søke masterprogram og å få C i så mange tunge fag kan bli svært utfordrende! Dette er på UiB.

Utenom dette har jeg nå søkt grunnskolelærer 5-10.trinn - her har jeg nå gått i to dager. Fryktelig nok, er dette på NLA (kristen privatskole - og jeg er overhodet ikke religiøs på noen måter og får helt fnatt av religion - men kun her det var ledig). Gammel skole og en del ok folk - men jeg vet ikke om jeg vil gå her med tanke på det sosiale - men utdanningen: ja, mer enn gjerne! Dette er kristelig og privat, og koster noen tusen hvert halvår - veldig dyrt, og transporten dit krever bil (halvtime kjøring hver vei med bil!, mens UiB er 20 minutter med buss!).

Hva bør jeg velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke kommer inn på master i biologi vil det bli vanskelig å få jobb med kun bachelor. Du vil heller ikke kunne ta PPU, men må ta master i noe annet = opptil fem nye år. Hvis det er lærer du vil bli, er lærerskolen et mye tryggere valg. Du har bare vært der i to dager - gi det litt tid! Ingen vil tvinge deg til å bli kristen, så du bør kanskje legge bort noen av fordommene dine, og fokusere på å få venner.

Anonymkode: 93ba6...7b4

• Liker 5
Skrevet

Med bare bachelor vil det bli vanskelig å få jobb - altså ikke en jobb i skolen (det vil du ikke få), men en hvilken som helst jobb. Innlegget mitt var litt uklart. 

Anonymkode: 93ba6...7b4

Skrevet

Hvis du vil bli lærer i biologi burde du velge lektorprogrammet og ikke bachelor. Bli på studiet du kom inn på, du. 

Anonymkode: 6d602...b15

Skrevet

Føler ikke særlig stor trivsel på NLA - føler meg "hjemme" på UiB. Men ja, har jo bare gått i to dager... men likevel, jeg kan jo se forskjell på NLA og UiB, og UiB er mer "hjemme".

Men fagene der imot, er nok mye enklere på NLA...

Skrevet

Huff, biologi på UiB er både tungt, kjedelig og du får ikke jobb etterpå. Hvis du synes matten er ille, bare vent til molekylærbiologien🤢... Velg lærerstudiet isteden.

Husk at det sosiale ikke bare er på selve studiet. Du kan velge mellom masse studentaktiviteter på fritiden (Studentmedia, Studentersamfunnet, Kvarteret etc). Jeg kjente ingen på mitt studie da jeg gikk på UiB😛

Skrevet
31 minutter siden, Knirke skrev:

Huff, biologi på UiB er både tungt, kjedelig og du får ikke jobb etterpå. Hvis du synes matten er ille, bare vent til molekylærbiologien🤢... Velg lærerstudiet isteden.

Husk at det sosiale ikke bare er på selve studiet. Du kan velge mellom masse studentaktiviteter på fritiden (Studentmedia, Studentersamfunnet, Kvarteret etc). Jeg kjente ingen på mitt studie da jeg gikk på UiB😛

Huff, ikke si det engang...

Tenker også lærerstudiet, men det er både veldig dyrt, lang og dyr transportvei og kristelig - noe jeg aldeles ikke synes noe om. Men ja, får vel se hvordan det går...

Skrevet
15 hours ago, Arba said:

Huff, ikke si det engang...

Tenker også lærerstudiet, men det er både veldig dyrt, lang og dyr transportvei og kristelig - noe jeg aldeles ikke synes noe om. Men ja, får vel se hvordan det går...

Kan du hoppe over til en annen skole fra neste semester, kanskje? Har ikke høyskolen lærerutdanning?

Skrevet

At skolen har et kristen fundament har ingenting å si for om undervisningen og om studieopplegget er bra eller dårlig, det er nok mange som studerer der av samme grunn som deg, nemlig at de ikke kom inn andre steder. Som lærer skal du i fremtiden forholde deg til barn og ungdom som tilhører ulike religioner du må til og med kanskje undervise i det. Jeg tenker det er greit at du får nyansert verdenbildet ditt litt, og innser at mennesker som er kristene er mennesker med ulike meninger og personligheter som alle andre. To dager på skolen sier ingenting om hvordan det sosiale miljøet blir, men når folk klager på alle andre er det som regel en grunn til å se seg i speilet. Du kan også fint engasjere deg i andre studentaktiviteter enn de som er tilknyttet skolen, kvarteret, studevest, idrett, kor e.l. For å blir ansatt i skolen uten lærerutdanning trenger du PPU, det får du ikke lenger uten master. 

Anonymkode: 48e16...be0

• Liker 2
Skrevet

Hvis du synes biologien er vanskelig og ikke trives; ikke kast bort mer tid og studielån på det. Slutt heller. Var jeg deg ville jeg sjekket om man kan få overflytting fra NLA til en offentlig høyskole etter førsteåret. Hvis det er mulig: fullfør førsteåret på NLA og søk overflytting. Hvis ikke: forsøk å finne en jobb du kan leve av det kommende året og søk en av de offentlige, ikke-kristne, ikke-skolepengekrevende lærerutdanningene ved neste opptak. Hvis du trenger å forbedre karakterer for å komme inn: bruk sjansen nå.

Er det slik at du MÅ gå i Bergen? Hvis ikke er det fremdeles muligheter til å ta lektorutanning ved ganske mange andre undervisningssteder, herunder Volda, Drammen, Notodden, Halden, Tromsø, Bodø, Porsgrunn, Alta.... Nå husker jeg ikke flere :) 

• Liker 1
Skrevet

Kan søke overflytting, men det er vanskelig fordi strukturen på studiene er noe ulik på de forskjellige høgskolene.

Har allerede arbeidet et år og vil helst unngå å utsette mer...

Skrevet

Om du ønsker å bli lektor så ville jeg gått ett år til med biologi, men ta fag som innpasses i lektorutdanningen i realfag for biologi. Så søker du deg inn til neste år på et faktisk lektorprogram. Nivået på grunnskolelærerutdanningen er veldig lavt da man ikke studerer fag på universitetsnivå, tviler sterkt på at noen emner fra NLA innpasses i fagkrav fra lektor. Du kan sikkert få noe godkjent av det pedagogiske, men også det er ganske ulikt da lektorprogrammet har fagdidaktikk tiltenkt eldre elever. Det er dog et problem om du skal bli lektor i biologi men ikke klarer matte/kjemi, fordi du skal da ha et fag2.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...