AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #1 Skrevet 13. august 2019 Samboer ønsker å søke seg inn på yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag med realkompetanse. Opptakskravene for realkompetanse er litt vanskelige å forstå seg på, så jeg prøver å hjelpe han med å finne ut av det. Men på ulike steder står et forskjellige alderskrav, for eksempel har yrkesfaglærer i bygg og anlegg et krav om at du må fylle 23 (eller mer) i opptaksåret mens yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag på en annen skole krever at du er 25 år. Har noen her peiling på dette? Han er 22, blir 23 neste år, og vil søke så fort han har mulighet til det. Om han kan søke om realkompetanse allerede i vinter hadde det vært supert. Anonymkode: 0c883...8d3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #2 Skrevet 13. august 2019 https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/ Anonymkode: 09310...040
Sunstone Skrevet 13. august 2019 #3 Skrevet 13. august 2019 23/5 regelen. Det er vel at man må være 23 år og ha et visst antall timer i de 5 fagene. Og realkompetanse er at man må fylle 25 år eller mer og ha 5 års lignende praksis i faget. Skal til med dette selv. Vil ta ppu. Skal snakke med rådgiver i voksenopplæring i morgen!
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #4 Skrevet 13. august 2019 Det er tilnærmet umulig å komme inn med realkompetanse. Mye bedre å ta 23/5 fagene som privatist i høst/vår. Anonymkode: 63663...b04
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #5 Skrevet 13. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tilnærmet umulig å komme inn med realkompetanse. Mye bedre å ta 23/5 fagene som privatist i høst/vår. Anonymkode: 63663...b04 Ehh, nei? Kjenner mange som har kommet inn på realkompetanse. Anonymkode: a0c08...9ae
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 8 timer siden, Sunstone skrev: 23/5 regelen. Det er vel at man må være 23 år og ha et visst antall timer i de 5 fagene. Og realkompetanse er at man må fylle 25 år eller mer og ha 5 års lignende praksis i faget. Skal til med dette selv. Vil ta ppu. Skal snakke med rådgiver i voksenopplæring i morgen! Det er krav om master for å komme inn på PPU fra i høst. Anonymkode: 2093e...d14 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 Krav om master for PPU i helse- og oppvekstfag. «For å vere kvalifisert for opptak frå og med 2019 må du oppfylle eitt av punkta under: Mastergrad som inneheld minst eitt relevant fag som gir kompetanse til å undervise, jamfør forskrift til opplæringslova kapittel 14 Bachelorgrad i utøvande eller skapande kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget Bachelorgrad i idrettsfag med minimum 180 studiepoeng i faget. Dette omfattar HVL sine bachelorgrader i friluftsliv, idrett og kroppsøving og idrett, fysisk aktivitet og helse. Merk at det kan komme tilleggskrav om gjennomsnittskarakter C frå 2019, og at bachelor i idrettsfag som opptaksgrunnlag per no kan sjå ut til berre å gjelde fram til 2022. Vi legg ut meir informasjon så snart forskrifta er revidert.» Anonymkode: 30e4f...0b8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 12 timer siden, Sunstone skrev: 23/5 regelen. Det er vel at man må være 23 år og ha et visst antall timer i de 5 fagene. Og realkompetanse er at man må fylle 25 år eller mer og ha 5 års lignende praksis i faget. Skal til med dette selv. Vil ta ppu. Skal snakke med rådgiver i voksenopplæring i morgen! Han skulle gjerne gått påbygg (han har fagbrev og trenger derfor bare norsk, historie, naturfag og matte (2P-Y)), men matten stresser han så hinsides at han blir gretten bare noen nevner ordet "påbygg". Skulle han tatt 23/5-fagene måtte han ha tatt både 1P og 2P-matte, siden han har 1P-Y fra før. (Og nei, det stemmer ikke at 1P og 1P-Y er det samme. Jeg har hatt begge fagene selv, og 1P er både vanskeligere og lagt opp annerledes enn 1P-Y. Jeg klarte meg greit i 1P-Y, men hadde ikke sjans i 1P.) Anonymkode: 0c883...8d3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han skulle gjerne gått påbygg (han har fagbrev og trenger derfor bare norsk, historie, naturfag og matte (2P-Y)), men matten stresser han så hinsides at han blir gretten bare noen nevner ordet "påbygg". Skulle han tatt 23/5-fagene måtte han ha tatt både 1P og 2P-matte, siden han har 1P-Y fra før. (Og nei, det stemmer ikke at 1P og 1P-Y er det samme. Jeg har hatt begge fagene selv, og 1P er både vanskeligere og lagt opp annerledes enn 1P-Y. Jeg klarte meg greit i 1P-Y, men hadde ikke sjans i 1P.) Anonymkode: 0c883...8d3 Eksamenene er i alle fall helt like med unntak av en oppgave, vanligvis. Anonymkode: aba3d...0e9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksamenene er i alle fall helt like med unntak av en oppgave, vanligvis. Anonymkode: aba3d...0e9 Det kan jeg ikke forstå. Hadde Sinus-bøker i begge fagene, og i 1P-Y var vi ikke engang borti parantesregning. Stort sett hele boka var økonomi, litt geometri og omregning av vekt-enheter, mens i 1P startet boka rett på parantesregning. GeoGebra var vi heller ikke borti i 1P-Y, men det drev vi mye med i 1P. 🙈 Anonymkode: 0c883...8d3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 Det er få plasser for realkompetanse og de som kommer inn har ofte jobbet i mange år. Han bør selvfølgelig søke, men ikke ha så store forventninger. Anonymkode: 465eb...c04
Sunstone Skrevet 14. august 2019 #12 Skrevet 14. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er krav om master for å komme inn på PPU fra i høst. Anonymkode: 2093e...d14 Er det? I Bergen der jeg ønsker å søke meg inn står det enten bachelor eller master. Også står det eller: fagbrev/svennebrev, Realkompetanse, praksis i faget osv. Men hvis jeg som du sier ikke kommer inn på ppu med realkompetanse, så søker jeg vernepleie eller spesialpedagog
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #13 Skrevet 14. august 2019 19 minutter siden, Sunstone skrev: Er det? I Bergen der jeg ønsker å søke meg inn står det enten bachelor eller master. Også står det eller: fagbrev/svennebrev, Realkompetanse, praksis i faget osv. Men hvis jeg som du sier ikke kommer inn på ppu med realkompetanse, så søker jeg vernepleie eller spesialpedagog Endringen er grunnen til at mange søkte PPU i fjor før kravet kom. https://www.uib.no/utdanning/laerer/49375/opptakskrav-ppu Sitat; For å kome inn på PPU treng du: ein mastergrad som inneheld minst eit relevant fag som gir kompetanse til å undervise Anonymkode: 2093e...d14
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #14 Skrevet 14. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Endringen er grunnen til at mange søkte PPU i fjor før kravet kom. https://www.uib.no/utdanning/laerer/49375/opptakskrav-ppu Sitat; For å kome inn på PPU treng du: ein mastergrad som inneheld minst eit relevant fag som gir kompetanse til å undervise Anonymkode: 2093e...d14 Men på PPU-Y trenger man ikke master, men bachelor. Det er snakk om yrkesfag her. Anonymkode: 09310...040
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #15 Skrevet 14. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan jeg ikke forstå. Hadde Sinus-bøker i begge fagene, og i 1P-Y var vi ikke engang borti parantesregning. Stort sett hele boka var økonomi, litt geometri og omregning av vekt-enheter, mens i 1P startet boka rett på parantesregning. GeoGebra var vi heller ikke borti i 1P-Y, men det drev vi mye med i 1P. 🙈 Anonymkode: 0c883...8d3 Okej, mulig jeg bommet litt. 2P og 2P-Y har i alle fall omtrent helt like eksamener. Har ikke sett på 1P. Anonymkode: aba3d...0e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå