Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber nå i privat sektor, men vurderer skifte til offentlig/kommunen pga afp/ god pensjon osv

Hvor lenge må man jobbe der for å få full pensjon? 

Om jeg får jobb i nabokommunen og senere får jobb i bostedskommunen, mister jeg opptjent pensjon? 

Anonymkode: 35c05...adb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva slags pensjonsordning har du i dag? Ikke nødvendigvis slik at du får bedre pensjon om du skifter til det offentlige. Lønn og ev. frynsegoder i privat må også tas med i beregningen, for øvrig, det man får fra NAV avhenger jo av lønn :)

Om du jobber for flere offentlige arbeidsgivere så slås det sammen. Full opptjening var vel 30 år, men for de litt yngre er det mer, 40 år muligens. Men du tar jo uanz med deg fripolise eller pensjonskapitalbevis fra der du har jobbet fram til nå :)

Endret av Hedersbrukeren
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber nå i privat sektor, men vurderer skifte til offentlig/kommunen pga afp/ god pensjon osv

Hvor lenge må man jobbe der for å få full pensjon? 

Om jeg får jobb i nabokommunen og senere får jobb i bostedskommunen, mister jeg opptjent pensjon? 

I offentlig sektor er det 30 år opptjening til full pemsjon. Du får med deg pensjon fra en kommune til en annen, men jeg mener du må jobbe en viss tid før du får med deg pensjon. Der er 2 % tvungen pensjonstrekk av lønn. 

Anonymkode: 27bdd...a9e

Skrevet

Anbefaler deg å ringe KLP, i stedet for å spørre her. Pensjon er innviklet saker, og her får du nok svar fra de som kan 2 mm av reglene. Det kommer inn samordningsregler med folketrygden bl.a.

Så ta konakt med KLP, de kan svare deg ganske så korrekt!

Anonymkode: f5560...bc0

Skrevet

Ingen frynsegoder, pensjonssparing er kun den tvunget obligatoriske egenandelen, mener å ha hørt noe om 12 års regel for full pensjon, dvs begynne før enn er 50 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...