AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #1 Skrevet 13. august 2019 Jeg jobber nå i privat sektor, men vurderer skifte til offentlig/kommunen pga afp/ god pensjon osv Hvor lenge må man jobbe der for å få full pensjon? Om jeg får jobb i nabokommunen og senere får jobb i bostedskommunen, mister jeg opptjent pensjon? Anonymkode: 35c05...adb
Hedersbrukeren Skrevet 13. august 2019 #2 Skrevet 13. august 2019 (endret) Hva slags pensjonsordning har du i dag? Ikke nødvendigvis slik at du får bedre pensjon om du skifter til det offentlige. Lønn og ev. frynsegoder i privat må også tas med i beregningen, for øvrig, det man får fra NAV avhenger jo av lønn Om du jobber for flere offentlige arbeidsgivere så slås det sammen. Full opptjening var vel 30 år, men for de litt yngre er det mer, 40 år muligens. Men du tar jo uanz med deg fripolise eller pensjonskapitalbevis fra der du har jobbet fram til nå Endret 13. august 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #3 Skrevet 13. august 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber nå i privat sektor, men vurderer skifte til offentlig/kommunen pga afp/ god pensjon osv Hvor lenge må man jobbe der for å få full pensjon? Om jeg får jobb i nabokommunen og senere får jobb i bostedskommunen, mister jeg opptjent pensjon? Anonymkode: 35c05...adb I offentlig sektor er det 30 år opptjening til full pemsjon. Du får med deg pensjon fra en kommune til en annen, men jeg mener du må jobbe en viss tid før du får med deg pensjon. Der er 2 % tvungen pensjonstrekk av lønn. Anonymkode: 27bdd...a9e
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #4 Skrevet 13. august 2019 Anbefaler deg å ringe KLP, i stedet for å spørre her. Pensjon er innviklet saker, og her får du nok svar fra de som kan 2 mm av reglene. Det kommer inn samordningsregler med folketrygden bl.a. Så ta konakt med KLP, de kan svare deg ganske så korrekt! Anonymkode: f5560...bc0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 Ingen frynsegoder, pensjonssparing er kun den tvunget obligatoriske egenandelen, mener å ha hørt noe om 12 års regel for full pensjon, dvs begynne før enn er 50 år Anonymkode: 35c05...adb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå