AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #1 Skrevet 13. august 2019 Har nettopp blitt diagnostisert med bipolar lidelse og det er ønskelig fra behandler at jeg begynner på lamictal. Er det noen som har erfaringer med lamictal? Positive eller negative? Hadde det effekt? Anonymkode: 09bc0...1ff
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #2 Skrevet 13. august 2019 Har bipolar 2 og begynte på lamictal så fort jeg fikk diagnosen. Tatt lamictal i 2.5 år nå. I begynnelsen merket jeg en effekt, og jeg merket en effekt hver gang vi økte dosen (når humøret gikk nedover). Underveis begynte jeg på et antidepressiva "for bipolare" for ett år siden. Denne gjorde ting mye verre, selv om psykiater sa at mange har hatt god effekt av den. Jeg bytta til en annen antidep på nyåret, men denne har heller ikke hjulpet. Uansett. Nå er jeg på den høyeste dosen lamictal jeg kan ha, og helt ærlig føler jeg at jeg er på stedet hvil. Jeg har det ikke noe bedre enn for 3 år siden, til tross for at jeg går i samtaler, gjør konkrete tiltak og jobber med meg selv, ved siden av medisinene. Det som har skjedd meg er at humøret (selvsagt) er mer flatt. Bare at det er lykken og oppturene som har flatet ut. Jeg føler meg like deppa og nede. Jeg føler altså at lamictalen har dempet gleden, men ikke gjort noe med depresjonene. Så jeg tenker å høre med psykiater om jeg kan slutte på den, faktisk. Har forøvrig tre andre familiemedlemmer som bruker/brukte lamictal, og de mener at de merket en positiv forskjell. Anonymkode: 52e48...de9
aiba Skrevet 13. august 2019 #3 Skrevet 13. august 2019 Den var for svak for meg, ble manisk og psykotisk den virker best mot depresjon
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #4 Skrevet 13. august 2019 Jeg gikk på den i 4 år og stemningsleie var helt flatt. Jeg var sjelden glad eller lei meg. Jeg følte ubehag i hue, virket som en kjemisk reaksjon 24/7. Etter de 4 årene sa jeg til fastlegen at jeg ville slutte med de og han var helt enig. Da først ble jeg meg selv. Det var ikke fastlegen som ga meg den diagnosen, men en psykolog på dps hvor jeg ble lagt inn fordi jeg var suicidal. Årsaken til at jeg var suicidal var en forferdelig stygg skilsmisse, jævligste jeg har opplevd til dags dato. Fastlegen var så enig med meg i at jeg skulle slutte på de og han kjente meg fra flere år tilbake. Han var 100% sikker på at jeg ikke var bipolar i det hele tatt. 4 år jeg føler ble ødelagt fordi jeg stolte på en psykolog som ikke klarte å se forskjell på humørsvingninger ifbm skilsmisse eller bipolar. Fastlegen sa jeg kunne anmelde han, men jeg valgte å ikke gjøre det. Helt ærlig så er de helt jævlige de pillene og det skal utrolig mye til før jeg svelger en sånn igjen noensinne. Anonymkode: a03c7...eae
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 Vær veldig nøye med tannpuss og tannlegebesøk. Tok Lamictal i etpar år pga. feildiagnostisert epilepsi, og tennene mine har fått skader på emaljen. Lamictal senker spyttproduksjonen. For meg gikk det litt i perioder hvor ille det var. I noen perioder lagde munnen omtrent ikke spytt, og jeg satt mer eller mindre konstant med en vannflaske i munnen. I andre perioder lagde munnen litt mer spytt, men fortsatt for lite. Jeg sov ofte med en sugetablett i munnen siden jeg ble så tørr. Hadde et tannlegebesøk med null hull i februar og begynte på Lamictal i april. I september allerede hadde jeg 6 hull. Jeg fikk utskrevet en tannkrem med ekstra fluor på resept, men den får jeg ikke lengre siden jeg ikke går på Lamictal. Det er 4 år siden jeg sluttet på den og spyttproduksjonen min er enda ikke helt i orden. Det verste er egentlig skadene tennene har fått. Dette var ikke for å skremme deg, men det er ikke alle leger som informerer om dette. Jeg ble ikke informert om det fra lege, men fra tannlegen min. Han var veldig sint for at legen ikke hadde sagt noe. Informasjon fra lege fikk jeg først dagen jeg skulle slutte på den. Farmoren min hadde det samme problemet da hun gikk på Lamictal. Anonymkode: 60223...226
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 Jeg har også bipolar lidelse, jeg skal prøve ut medisiner igjen nå til høsten. Er det noen her som har beholdt litt av humøret og ikke føler seg flat på lamictal? Jeg slutta på abilify pga jeg var så flat i humøret og det eneste som skjedde var at jeg ikke hadde glede i hverdagen. Depresjonene var det samme liksom. Anonymkode: b6157...10b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 Jeg har gått på Lamictal i ca 15 år og det har fungert utrolig fint. Nå er jeg stabil, med kun bittesmå svingninger. Jeg har ikke opplevd bivirkninger, eneste kanskje litt tørr i munnen noen ganger, men har ikke hatt problemer med tennene. Lamictal har gjort at jeg har kunnet stå i jobb 100% og har stabilt ekteskap og familieliv. Jeg vil anbefale deg å prøve. Som du ser er det forskjellige erfaringer, og ingen vet hvordan du vil reagere. Gi det litt tid, og skriv gjerne ned hvordan du føler deg underveis. Du merker kanskje ikke bedringen før det går en stund og dere finner riktig dose. Be om måling av serumverdi underveis. Fungerer det ikke, er det ikke verre enn at du slutter, men alltid i samråd med behandler. Lykke til! Håper du er like heldig som meg. Anonymkode: e5a32...232 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 Har prøvd medisiner ja, men har funnet ut at det som fungerer best, er et liv uten medisiner, alkohol og menn, og med mye trening og et sunt kosthold og sunne søvn rutiner.. Det har faktisk gjort meg helt frisk, for flere år siden! Lykke til Ts.. Anonymkode: 8b8a5...cc1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 Har brukt Lamictal og Wellbutrin i 4 år og har fortsatt oppturer og nedturer. Men jeg går ikke fullstendig i kjelleren som tidligere. Tar blodprøver innimellom for å sjekke nivåene og alt er stabilt. Lever jeg A4 livet med fast sengetid og oppvåkningstid samt lite stress så er alt helt topp. Da kan jeg være spøkefuglen jeg var i gamle dager. Anonymkode: 00fe3...bdb 1
duplexx Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd medisiner ja, men har funnet ut at det som fungerer best, er et liv uten medisiner, alkohol og menn, og med mye trening og et sunt kosthold og sunne søvn rutiner.. Det har faktisk gjort meg helt frisk, for flere år siden! Lykke til Ts.. Anonymkode: 8b8a5...cc1 Dette fungerer 100% for meg og, og er minst like viktig som medisinene! Men goddagmannøkseskaft - når du er så syk at du faktisk trenger medisiner klarer man ikke spise sunt, holde søvnrutiner og trene mye... 🙄🙄🙄 1
Anjatapinjata Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 Hjalp på angsten min men ikke den bipolare delen. Så sluttet på dem etter litt over ett år.
K.B. Skrevet 15. august 2019 #12 Skrevet 15. august 2019 Fikk Lamictal mot depresjon/tankekjør, resultatet ble Stevens-Johnsons syndrom...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #13 Skrevet 15. august 2019 Jeg har gått på lamictal i to runder pga bipolar 2. Eneste medisinen som fungerer for meg i hvertfall, og jeg har prøvd noen.. Bivirkningene mine har vært vondt i hode en ukes tid etter oppstart og ved hver økning av dosen. Lamictal skal vel sørge for at depresjonene ikke blir så ille, de gjør vel ingenting for de maniske/hypomane episodene. Det er vel derfor de brukes ved bipolar 2 og ikke bipolar 1 der de oppstemte periodene (mani) faktisk kan være skadelige... Anonymkode: edde2...7f2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #14 Skrevet 15. august 2019 Meg over, ville bare påpeke at medisinene er ikke noe vidunderkur og sørger for at alt vil gå over, man må fortsatt regme med å være bevisst over hvordan man lever. Jeg må sove nok, holde meg unna alkohol, spise, trene og unngå stress for å fungere. Anonymkode: edde2...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå