Gå til innhold

11-åring vil ikke til far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 11-åring med delt bosted. Ordningen har vært slik i åtte år. Far har det siste året vært ganske fraværende, og overlater barnet mye til seg selv. Jeg kunne gitt hundre eksempler, blant annet lages det ikke middag, gidder ikke kjøre til fritidsaktiviteter, får ikke skifte klær så ofte det vil fordi far må vaske så mye, gidder ikke kjøre til kompiser osv. Far drar ut på sykkeltur eller for å vaske bilen etter barnet har lagt seg. Barnet får ikke spille PlayStation, men blir sendt ut for å «leke», noe som gjør at det faller utenfor ift vennene sine. Far bor i en annen bydel, skolekretsen og vennene er her jeg bor. 

Det siste året har far forelsket seg i en alenemor med et jevnaldrende barn. Mitt barn blir sendt på besøk til dette barnet, for så å måtte rapportere til far hva moren gjør. Han inviterer barnet vårt på besøk i mine samværsuker, fordi han ønsker å ta med denne damen ut og bruker barna som unnskyldning. Han inviterer barnet på besøk, skriver meldinger fra mitt barns telefon og later som om det er barnet som inviterer det andre barnet. Han gir uttrykk for at han er verdens beste pappa, legger ut tonnevis av bilder på sosiale medier og barnet vårt hater det. Nylig tok han barnet med på en ekstravagant storbyferie, og postet ihvertfall 200 bilder derfra. Barnet gråt da de kom hjem, fordi byen og reisen var helt super, men far var totalt fraværende og bare på mobilen hele tiden. Han sendte bilder til denne damen hele tiden og fortalte hvor fantastisk de hadde det, mens egentlig ville barnet hjem. Det er så mange eksempler å ta av her, men dere skjønner tegninga. Og før noen hyler opp: jeg er ikke misunnelig på damen, og legger meg ikke opp i hvem han er sammen med, men fokuset hans er riv ruskende galt her. 

Etter de kom hjem og barnet kom hit har han ringt barnet hver dag. Han sier at damens barn ønsker å leke, og vil ha barnet dit. Samværsavtalen er ikke verdt noe lenger, tydeligvis. Barnet vil ikke. I går møtte han plutselig opp på døren her og ville ha barnet med seg. Jeg var på jobb, noe far visste godt, så da utnyttet han visst situasjonen. Barnet sa nei. I dag har han ringt to ganger og mast mens jeg var på jobb, barnet har sagt nei. Hvis barnet slår av mobilen sender far meldinger til meg og ber meg få på telefonen. 

Nå er både jeg og barnet lei. Hvilke muligheter har vi nå? Familievernkontor? Dette ender med at barnet ikke vil til far i det hele tatt. Jeg har alltid vært opptatt av at barn trenger begge foreldrene, men dette går for langt. Han vil ha barnet hos seg, men tar ikke vare på det. Barnets egne ord er «pappa bryr seg ikke om meg, han er bare sammen med damen og vil ikke høre på noe jeg sier eller mener. Jeg skjønner ikke hvorfor pappa vil ha meg der, for han bryr seg virkelig ikke.» 

Jeg har sagt fra flere ganger på forskjellige måter, far skjønner ikke tegninga. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: ed3b1...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...