Gå til innhold

Vanlige at aktive småbarn har mindre øyekontakt og dårligere språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil beskrive min 15 måneder gamle sønn som en svært aktiv og travel gutt. Han er i farta hele tiden og klarer for eksempel ikke å sitte rolig på fanget - selv om han klarer fint å sitte stille og holde på med ting. Jeg har merket meg at jeg kanskje syns han gir litt lite blikkkontakt. Han ser på meg hvis jeg sier navnet hans, men holder som regel ikke blikket mer enn 3-4 sekunder (avhengig av hva jeg foretar meg når jeg sier navnet hans).  Når vi skifter bleie og slike ting så kan han kanskje se på meg tilsvarende lenge, men kjeder seg og prøver som regel å finne noe å fikle med. Vi kan aldri ligge/sitte og se hverandre inn i øynene, det har han jo aldri tid til. 

Jeg syns han gir mer blikkontakt når han sitter i stolen sin og spiser, eller hvis jeg feks gjør noe morsomt som morsomme grimaser eller gjør noe annet morsomt med kroppen. Han elsker å leke gjemsel og da har vi veldig god blikkontakt siden han da ser etter meg. Han søker alltid blikket mitt hvis han skal vise meg noe. Typisk at han peker, ser bort på meg, og så bort på det han peker på. Han leter også etter blikket mitt hvis det er noe han vil. Han er veldig flink til å uttrykke seg med ansiktet. Har også merket meg at hvis jeg sitter opptatt med noe mens han leker, så ser han mye oftere opp på meg for å vise hva han driver med. Ellers virker han ikke så opptatt av å se på meg.

Han babler en del, men har ingen ordentlige ord. Det går stort sett i "det", "der" eller "den" når han peker på noe. Rett før han lærte å gå rundt 11 måneders alder så sa han faktisk både "mamma" og "hei", men etter at han lærte å gå så virker det som at språket har stoppet litt opp. Dog virker det som at han skjønner mer og mer av hva jeg sier, og han skjønner betydningen av enkelte ord. Han gestikulerer kanskje ikke så mye. Kan vinke "ha det" noen ganger, men han peker på alt han er opptatt av og hvis man peker en retning så ser han alltid etter om det er noe av interesse der

Merker på de andre barna i barnehagen at gutten min har et helt annet energinivå. De andre stabber når de går og beveger seg på en måte mye saktere. Mens gutten min løper og er lynrask til å plukke opp leker og kaste det avgårde. Akkurat som at de lever på to forskjellige frekvensnivåer. Virker også som at noen av de andre barna i barnehagen gir mer blikkontakt - at de feks kan stå helt stille og se deg inn i øynene lenge, eller at de kan se på deg lenge mens de gir deg en leke.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg er vel redd det skal være noe galt. Samtidig har jeg tenkt at aktivitetsnivået kanskje spiller en rolle, og at språket kanskje måtte gi litt tapt når han klarte å komme seg rundt relativt raskt å utforske på egenhånd.

Anonymkode: a97f9...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør hva de synes i bhg. Mest sannsynlig er han helt normal. Ungen min har også vært veldig fysisk aktiv, og ikke noe spesielt tidlig ute verbalt, men alltid hatt god blikkontakt. Vi har måttet jobbe aktivt med å roe ned ungen, ellers ville hen bare vært mye ivrigere og mer gira enn hva godt er. Nå er hen fortsatt aktivt, men rolig i bunn.

Anonymkode: 3715b...4b7

Skrevet

Har hørt at det er ganske vanlig at barn som er tidlig ute motorisk er senere ute med språk :) høres ikke bekymringsverdig ut i det hele tatt :) har et barn i familien som var slik og det har gått helt fint 😀 han hadde ikke tid til å gå på do når den tid kom engang 😂 

Anonymkode: 5e5c7...b84

Skrevet

Det høres egentlig ut som om han har så mye å gjøre og utforske rent fysisk at han ikke har tid til å ha så mye ballkontakt eller snakke så mye. Sannsynligvis er han innenfor normalområdet både fysisk, språklig og kontaktmessig, men i ulik ende på skalaen.

Anonymkode: dff9e...d91

Skrevet

Høres ut som du beskriver min 15 måndting, og jeg er overhodet ikke bekymret. Helt vanlig at de er tidlig med enten språk eller motorikk, og våre har spesialisert seg på sistnevnte 😊

Anonymkode: a4f0a...fe9

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du beskriver min 15 måndting, og jeg er overhodet ikke bekymret. Helt vanlig at de er tidlig med enten språk eller motorikk, og våre har spesialisert seg på sistnevnte 😊

Anonymkode: a4f0a...fe9

Så godt å høre😀 Han har hele tiden ligget langt foran motorisk. Og alt han kommer over skal utforskes - det skal dras, dyttes på, kastes og han skal helst løpe og veive med det.

Han er heller ikke så opptatt av kos. Han løper liksom inn i armene våre, for så å løpe videre til neste post. Eneste er at jeg ammer han litt fortsatt og da kan han sitte helt rolig i opptil 20min. Virker som han bruker ammingen som en slags pause når han er litt sliten.

Skrevet

Høres helt ut som ungen min. Er vel heller om de ligger etter både motorisk og språklig og gir lite blikkontakt man skal være bekymret. 

Anonymkode: d06e7...333

Skrevet

Jeg kan nevne at han i tillegg ikke viser så mye affeksjon ovenfor oss foreldre. Når vi henter han i barnehagen så virker det ikke som at han bryr seg om vi kommer. Det hender han blir litt lei seg når vi drar, men han lyser ikke opp når vi henter han. Han smiler gjerne når den andre kommer hjem fra jobb når vi er hjemme, da. Men så holder han igjen på med sitt og fortsetter med det han måtte holde på med. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan nevne at han i tillegg ikke viser så mye affeksjon ovenfor oss foreldre. Når vi henter han i barnehagen så virker det ikke som at han bryr seg om vi kommer. Det hender han blir litt lei seg når vi drar, men han lyser ikke opp når vi henter han. Han smiler gjerne når den andre kommer hjem fra jobb når vi er hjemme, da. Men så holder han igjen på med sitt og fortsetter med det han måtte holde på med. 

Ungen er 15 mnd. Ingenting av det du beskriver er noe unormalt for den alderen. 

Anonymkode: b581e...81e

Skrevet

Akkurat slik var sønnen min da han var i samme alder. Alt stemmer helt perfekt. Han begynte å snakke da han var over 3 år.

Skjønner ikke helt hvorfor folk kommenterer at dette høres helt vanlig ut. TS skriver jo at energinivået til barnet er noe helt annet sammenlignet på andre barn i barnehagen. Så nei, da er det ikke "helt vanlig" at barnet er slik. Det betyr ikke nødvendigvis at noe "feiler" barnet, men annerledes fra andre er barnet i følge det TS skriver. 

Synes det er utrolig slitsomt når andre sier ting som "Javel, alle barn er jo aktive i den alderen". Jo, de kan være "aktive", men når foreldre som faktisk har barn som er virkelig hyperaktive så betyr "aktiv" noe annet, og ikke sånn "vanlig aktiv" som alle barn i den alderen er. Jeg har to barn. Førstemannen var såpass aktiv at jeg er faktisk overrasket at han overlevde sine tre første leveår. Eller at vi foreldre gjorde det. Men noen legevakt-besøk ble det. Og så har jeg et til barn som er aktiv på den "vanlige" måten.

Anonymkode: 01948...196

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat slik var sønnen min da han var i samme alder. Alt stemmer helt perfekt. Han begynte å snakke da han var over 3 år.

Skjønner ikke helt hvorfor folk kommenterer at dette høres helt vanlig ut. TS skriver jo at energinivået til barnet er noe helt annet sammenlignet på andre barn i barnehagen. Så nei, da er det ikke "helt vanlig" at barnet er slik. Det betyr ikke nødvendigvis at noe "feiler" barnet, men annerledes fra andre er barnet i følge det TS skriver. 

Synes det er utrolig slitsomt når andre sier ting som "Javel, alle barn er jo aktive i den alderen". Jo, de kan være "aktive", men når foreldre som faktisk har barn som er virkelig hyperaktive så betyr "aktiv" noe annet, og ikke sånn "vanlig aktiv" som alle barn i den alderen er. Jeg har to barn. Førstemannen var såpass aktiv at jeg er faktisk overrasket at han overlevde sine tre første leveår. Eller at vi foreldre gjorde det. Men noen legevakt-besøk ble det. Og så har jeg et til barn som er aktiv på den "vanlige" måten.

Hadde dette barnet skilt seg ut på noen måte som betyr noe, hadde TS mest sannsynlig fått beskjed av barnehage eller helsestasjon. Det er uansett unødvendig å gå å uroe seg for at en på 15 mnd ikke vil sitte lenge å se deg inn i øynene eller ikke har språk enda. TS skriver jo også at barnet kan sitte stille å holde på med ting og under måltider. Alt i alt høres det derfor helt normalt ut, og så lenge barnet går i barnehage og følger kontroller på helsestasjonen kan man alltid be om innspill. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette barnet skilt seg ut på noen måte som betyr noe, hadde TS mest sannsynlig fått beskjed av barnehage eller helsestasjon. Det er uansett unødvendig å gå å uroe seg for at en på 15 mnd ikke vil sitte lenge å se deg inn i øynene eller ikke har språk enda. TS skriver jo også at barnet kan sitte stille å holde på med ting og under måltider. Alt i alt høres det derfor helt normalt ut, og så lenge barnet går i barnehage og følger kontroller på helsestasjonen kan man alltid be om innspill. 

Med erfaring kan jeg si at barnehagen og helsestasjonen venter veldig lenge (gjerne til barnet er 2,5-3 år) før de reagerer på slikt. I tillegg kjenner de ikke barnet like bra som foreldre gjør. 

Hva mener du det betyr at barnet kan sitte stille og holde på med ting? 

Hva slags "innspill" mener du? 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med erfaring kan jeg si at barnehagen og helsestasjonen venter veldig lenge (gjerne til barnet er 2,5-3 år) før de reagerer på slikt. I tillegg kjenner de ikke barnet like bra som foreldre gjør. 

Hva mener du det betyr at barnet kan sitte stille og holde på med ting? 

Hva slags "innspill" mener du? 

Altså ungen er 15 mnd. Hva mener du det skal reageres på her eventuelt? Ja, det er faktisk vanlig å avvente. Ingen barn blir vurdert for feks språkferdigheter ved 15 mnd, først ved 2-2,5 år kan man se om barnet har forsinket språk som kan trenge oppfølging ved feks ppt. Det er feks vanligere nå å utsette 2 års kontrollen til nærmere 2,5 år, fordi språket bedre kan vurderes da. At en på 15 mnd er godt aktiv vil det heller ikke reageres på. Om barnet etterhvert sliter med å kunne sitte stille eller konsentrere seg, så kan det være noe man kan få en vurdering av. 

Med innspill mener jeg at man kan spørre barnehage eller helsestasjonen om man tror sitt barn har en avvikende utvikling i forhold til "normalen" (som forøvrig er et bredt spekter hos småbarn), de både barnehage og helsestasjon har et bredere erfaringsgrunnlag. Man kjenner sitt eget barn best, men andre har erfaring med mange barn og kan lettere se om en skiller seg ut. 

Skrevet

Høres vel ganske likt ut mi på 15 mnd, full fres, ikek tid til annet for tiden. Husker det fra første også, de roer seg når de nærmer seg 2. Den 1,5 års alderen er spesielt utfordrende syns jeg, de bare fyker rundt. Ikke rart, mye de skal lære, lære korppen sin å kjenne, massivt behov for å bevege seg. Flyktige i tankene og lett distraherte. Først rundt 2 mi første faktisk fattet virkelig interesse for å høre på en bok uten å løpe til og fra. Lillesøster helt lik. Men allikevel har hun siden ca 2 år sittet masse stille med typ puslespill, perling etc, barnehagen har skrytt mye av tålmodigheten og evnen til å holde konsentrasjonen lenge. Så at de er flyktige i 1-års alder betyr ingenting for konsentrasjonen senere virker det som. Men språket har kommet tidlig hos begge selv om de motorisk tidvis har ligget langt foran andre. 16 mnd nå er på 2 ord, var det på 15-mnds kontrollen og helsesøster sa det var tidlig. Ikke vet jeg. Men er jo "ball der" eller "der pus!" osv da, ikke mer avansert enn det. Og er vel ca der de bør være nå, kan nok ikke forvente så mye mer. Men 1,5-2 år betyr oftest massiv utvikling av språk. Største startet i bhg 18 mnd gammel, da gjorde hun seg ok forstått ang viktige ting som mat, vann, kos etc. Men fortsatt maks to sammensatte ord. Allikevel snakket hun veldig bra da hun fylte to. Så det halvåret er massivt på språk også. Moro når de endelig begynner å snakke bedre :)

Anonymkode: 9990e...129

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså ungen er 15 mnd. Hva mener du det skal reageres på her eventuelt? Ja, det er faktisk vanlig å avvente. Ingen barn blir vurdert for feks språkferdigheter ved 15 mnd, først ved 2-2,5 år kan man se om barnet har forsinket språk som kan trenge oppfølging ved feks ppt. Det er feks vanligere nå å utsette 2 års kontrollen til nærmere 2,5 år, fordi språket bedre kan vurderes da. At en på 15 mnd er godt aktiv vil det heller ikke reageres på. Om barnet etterhvert sliter med å kunne sitte stille eller konsentrere seg, så kan det være noe man kan få en vurdering av. 

Med innspill mener jeg at man kan spørre barnehage eller helsestasjonen om man tror sitt barn har en avvikende utvikling i forhold til "normalen" (som forøvrig er et bredt spekter hos småbarn), de både barnehage og helsestasjon har et bredere erfaringsgrunnlag. Man kjenner sitt eget barn best, men andre har erfaring med mange barn og kan lettere se om en skiller seg ut. 

Men du skrev jo tidligere: "Hadde dette barnet skilt seg ut på noen måte som betyr noe, hadde TS mest sannsynlig fått beskjed av barnehage eller helsestasjon". Og nå skriver du: "Ja, det er faktisk vanlig å avvente"... 

Poenget mitt er at man skal ikke stole blindt på andre instanser. Noen ganger kan det være lurt å stole på seg selv som mamma eller pappa - det er jo akkurat foreldrene som kjenner barnet sitt best, og de eneste som virkelig bryr seg om barnet. 

Skrevet

Det høres helt normalt ut. Jeg har vært i barnehagen på tilvenning de siste dagene, og blitt fascinert at barna er både like og forskjellige, med tydelig ulike personligheter og interesser. 

Datteren min er ganske gjennomsnittlig med både motorikk og språk. Hun er ikke den som har tid til å sitte i ro på et fang og kose, mens et av de andre barna har kommet krabbende opp i fanget mitt ved flere anledninger. Datteren søker mye blikkontakt både hjemme og med ansatte og barn i barnehagen, og vil være der ting skjer. Jeg er en mer rolig og litt sjenert type selv, og mamma fortalte nettopp at jeg stort sett gjemte meg og satt og lekte alene under bordet de første ukene i barnehagen. Det finnes mange normale variasjoner.  

Anonymkode: 8ea57...632

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...