Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. I år skal jeg jobbe 23-24-25desember. Da vil jeg være 7mnd på vei. Jeg håper selvsagt alt går bra under graviditeten, men kan jo ikke garantere dette. Ved forrige graviditet fikk jeg en del plager da jeg nærmet meg 7mnd. Hovne føtter, vond rygg og ganske sliten. Ble sykemeldt da. 

Jeg har nevnt dette for sjefen da jeg ønsker de er forberedt. Har sagt jeg skal gjøre det jeg kan. Men jeg vet det er vanskelig å skaffe ekstra ansatte til høytider, spesielt julaften. Dersom jeg plutselig blir sykemeldt da så er jeg redd mone kollegaer vil tro jeg ikke vil jobbe og bare skaffer meg sykemelding som unnskyldning. En kan jo også risikere at de ikke får inn ekstra og noen må pålegges å jobbe selv om de har fri. 

Hva ville dere gjort? Synes sjefen virket litt irritert da jeg tok det opp. Heg er hardtarbeidende og er lite syk. Jobber også ekstra her og der om det trengs. 

Anonymkode: 71069...263

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjefen kan nok oppfatte det som at du faktisk planlegger bli sykemeldt for å unngå jobbe de dagene, når du tar det opp allerede fire måneder tidligere.  

• Liker 44
Skrevet

Dette er det da liten vits i å ta opp nå, i august :klo: 

Det eneste du oppnår med dette er å fremstå som om du enten planlegger å lyve på deg en sykmelding eller at du forventer å slippe å bli satt opp på ukurante vakter fordi du er gravid. 

Blir du sykmeldt så er det vel større sjanse for at du blir sykmeldt i god tid før jul enn at du plutselig må sykmeldes midt i jula, og da har jo lederen din tid til å dekke opp fraværet. 

Anonymkode: d76e7...225

• Liker 19
Skrevet

Som leder ville jeg lagt tilrette for at du kan stå i jobben helt fram til permisjon. Det betyr også å regulere arbeidsoppgavene dine helt fra nå og fram til permisjonen. Med 4 mnd på seg, ville jeg så absolutt tatt høyde for at den ansatte kanskje ikke kunne jobbe disse dagene (og spart meg selv arbeidet med at jeg muligens måtte ta vakten selv).

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Sjefen kan nok oppfatte det som at du faktisk planlegger bli sykemeldt for å unngå jobbe de dagene, når du tar det opp allerede fire måneder tidligere.  

Jeg synes ikke det er så rart at ts tar det opp i og med at det er veldig vanlig å bli sykmeldt mot slutten av svangerskapet, hun ble sykmeldt sist gang, og det kan være vanskelig å finne vikar i julen/man risikerer at noen som skulke ha fri må beordres på jobb. 

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, Thyra said:

Jeg synes ikke det er så rart at ts tar det opp i og med at det er veldig vanlig å bli sykmeldt mot slutten av svangerskapet, hun ble sykmeldt sist gang, og det kan være vanskelig å finne vikar i julen/man risikerer at noen som skulke ha fri må beordres på jobb. 

Jeg skjønner absolutt tankegangen i det å varsle tidlig, men det kan fortsatt oppfattes som at det planlegges sykemelding. 

• Liker 6
Skrevet

Du kan foreslå for arbeidsgiver at dere fyller ut et skjema sammen allerede nå. Det er et eget skjema man kan fylle ut ved kronisk sykdom eller svangerskap og lignende, hvor arbeidsgiver søker om fritak for arbeidsgiverperioden. Dersom du da blir sykemeldt så betaler NAV fra første dag, og ikke fra 16. dag som ordinært. Dersom du har et par perioder med sykemelding da, så blir det mye, mye penger spart for din arbeidsgiver og på budsjettet til din avdeling.

Det samme hvis du blir 50% sykemeldt i en periode. 

Ved å gjøre dette viser du at du tenker på arbeidsplassen og du kan også skyte inn at du var dårlig i siste trimester forrige gang og er litt bekymret for om historien skal gjenta seg, men at du håper at du står i jobb. 

Da har du gjort ditt til å advare om evt bemanning, og det å ha nok bemanning i bakhånd er da avdelingsleder eller sjefen sin jobb fra da av, også holder du dialog med legen. Skulle du få økt blodtrykk eller protein i urin eller lignende på kontroll før jul, så si fra til leder - for det er sånne ting som kan tyde på at du beveger deg mot SV.forgifting og kan bli sykemeldt selv om du fysisk føler deg helt fin.

Anonymkode: ea357...453

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg skjønner absolutt tankegangen i det å varsle tidlig, men det kan fortsatt oppfattes som at det planlegges sykemelding. 

Enig. Det er arbeidsgivers problem å skaffe noen. Og det er vel neppe noen som blir overrasket hvis en kvinne som er sju mnd på vei og jobber i helsevesenet blir sykmeldt. Det vil neppe dine kolleger reagere på - med mindre du BARE er sykmeldt de tre dagene, da... 

Men jeg skjønner at arbeidsgiver kan reagere på dette. 

Anonymkode: b424c...20d

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan foreslå for arbeidsgiver at dere fyller ut et skjema sammen allerede nå. Det er et eget skjema man kan fylle ut ved kronisk sykdom eller svangerskap og lignende, hvor arbeidsgiver søker om fritak for arbeidsgiverperioden. Dersom du da blir sykemeldt så betaler NAV fra første dag, og ikke fra 16. dag som ordinært. Dersom du har et par perioder med sykemelding da, så blir det mye, mye penger spart for din arbeidsgiver og på budsjettet til din avdeling.

Det samme hvis du blir 50% sykemeldt i en periode. 

Ved å gjøre dette viser du at du tenker på arbeidsplassen og du kan også skyte inn at du var dårlig i siste trimester forrige gang og er litt bekymret for om historien skal gjenta seg, men at du håper at du står i jobb. 

Da har du gjort ditt til å advare om evt bemanning, og det å ha nok bemanning i bakhånd er da avdelingsleder eller sjefen sin jobb fra da av, også holder du dialog med legen. Skulle du få økt blodtrykk eller protein i urin eller lignende på kontroll før jul, så si fra til leder - for det er sånne ting som kan tyde på at du beveger deg mot SV.forgifting og kan bli sykemeldt selv om du fysisk føler deg helt fin.

Det har da ikke arbeidstaker noe med? Legen krysser av på sykmeldingen at fraværet er svangerskapsrelatert, og that’s it. 

Og man fyller da sannelig ikke inn noen skjemaer fordi man kanskje blir sykmeldt! I tillegg deler man da ikke helseopplysninger som resultat av blodprøver og urinprøver med arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har da ikke arbeidstaker noe med? Legen krysser av på sykmeldingen at fraværet er svangerskapsrelatert, og that’s it. 

Og man fyller da sannelig ikke inn noen skjemaer fordi man kanskje blir sykmeldt! I tillegg deler man da ikke helseopplysninger som resultat av blodprøver og urinprøver med arbeidsgiver. 

Nei, seff. Hun hadde ikke trengt å si at hun er gravid før i midten av november heller. 

Men det går jo an å ha en dialog med arbeidsgiver og det er neppe en tragedie eller invasjon av privatlivet til en gravid kvinne som allerede i august har informert om termin i februar - at hun sier "Nå har blodtrykket mitt steget jevnt de siste kontrollene, og jeg er litt redd for at jeg blir redusert i stilling om dette fortsetter". Selv om hun såklart har all rett på sin side til å ikke si et eneste musepip før hun melder fra om en ev eksisterende sykemelding. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så skrekkelig redd at det finnes så mange "dårlige" ledere der ute...for hvis du hadde hatt en god leder hadde du overhode ikke nølt med å ta opp temaet med arbeidsgiveren...

• Liker 1
Skrevet

Du planlegger selvfølgelig sykemelding, vær ærlig. Og ja sånne drittkjerringer som deg er kjipe å ha som kolleger. 

Anonymkode: cdcaf...1e5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også tenkt at du planlegger sykemelding. For meg høres det mest ut som om du vil ha fri de dagene.

• Liker 4
Skrevet

Jeg stusser litt over at det står "julaften" i trådtittelen, og ikke "i jula".

Anonymkode: bb49a...a78

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt om sjefen reagerte, hadde jeg gjort også vært, hva tenker du at han/hun skal gjøre med den informasjonen? Man kan jo ikke be folk være i beredskap i julehelgen i tilfelle du (eller andre) skulle bli sykemeldt heller..

Anonymkode: f01e0...c11

• Liker 1
Skrevet
On 8/13/2019 at 6:10 PM, _popcorn_ said:

Er jo ikke sikkert djefen visste at TS var gravid engang, da hun ble satt opp til å jobbe julaften. Om jeg var sjefen ville jeg satt pris på å bli informert.

Anonymkode: 1f73d...a3b

Skrevet
On 8/13/2019 at 6:48 PM, AnonymBruker said:

Jo man fyller ut et skjema, som sendes til NAV for at arbeidsgiver skal bli fritatt fra arbeidsgiverpeioden. Det skjer ikke automatisk bare fordi legen har krysset av for svangerskapsrelatert sykdom.

https://www.nav.no/no/Bedrift/Skjemaer-for-arbeidsgivere/skjemaveileder/vedlegg-bedrift?key=241652&languagecode=53&veiledertype=arbeidsgiver

Anonymkode: 1f73d...a3b

• Liker 1
Skrevet

Sykemelding er noe legen gir hvis LEGEN mener at personen trenger det. Dette skjer selvfølgelig i samarbeid med pasienten, men det funker ikke å såkalt planlegge en sykemelding eller dra til legen å si at man vil ha sykemelding. Dette avgjør legen. Så hvis det blir noen surmuling så er det ikke noe annet å si enn at dette har legen bestemt. Jeg forstår at du sier fra så tidlig, det betyr at du faktisk bryr deg og er redd for å bli sykemeldt for å "ødelegge" . Selvom noen tydeligvis tolker det på en annen måte. 

Anonymkode: d7cb2...aaf

Skrevet
På 13.8.2019 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Du planlegger selvfølgelig sykemelding, vær ærlig. Og ja sånne drittkjerringer som deg er kjipe å ha som kolleger. 

Anonymkode: cdcaf...1e5

20 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg ville også tenkt at du planlegger sykemelding. For meg høres det mest ut som om du vil ha fri de dagene.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusser litt over at det står "julaften" i trådtittelen, og ikke "i jula".

Anonymkode: bb49a...a78

Det går ikke å planlegge en sykemelding. Legen som bestemmer! Man kan grine så mye man vil, men legen gir ikke sykemelding hvis det ikke er grunnlag for det. 

Fordi det er vanskeligst å skaffe noen til å jobbe på julaften enn 1 juledag for eksempel, i tillegg er det jævlig surt å bli beordret på jobb julaften hvis man hadde fri, noe ts tydeligvis tenker på og får dårlig samvittighet av. 

Anonymkode: d7cb2...aaf

• Liker 1
Skrevet
På 13.8.2019 den 18.26, _popcorn_ skrev:

Det kan oppfattes som ja. Men det er alt etter perspektiv til sjefen, hvilken måte han velger å ta i mot informasjon på rent logisk. Hun har ikke noe å frykte med hva sjefen tenker, så lenge hun legger kortene på bordet. Hvordan han tolker det, er ikke hennes problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...