Gå til innhold

Innafor å si i fra om middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn som går i barnehagen og på skolen. Mannen min studerer hjemmefra, men begynner ikke på skolen før i september. 

Jeg pendler til og fra jobb og er hjemme i 17-tiden. Da har han ansvar for å lage middag. Problemet er at det alltid er lettvint! Det er pølse og potetmos, pølse i brød, kjøttkaker fra pose osv. Det er fælt å si det, men det er rett og slett ikke bra nok. 

Tidligere har jeg alltid lagd middag fordi jeg synes det er gøy å lage mat, så jeg kan jo egentlig takke meg selv.

Er det innafor å ta det opp med han? Alternativet blir jo at jeg begynner med matlaging når jeg kommer hjem, men føler det også er litt urettferdig. 

Anonymkode: 5dcbb...3b8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit å si fra. Man trenger næringsrik mat

Anonymkode: a0386...a98

• Liker 9
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Må du virkelig spør andre om det er innafor, å be mannen din lage middag 🙉

Skrevet

Kan dere ikke lage deler av middagen fra bunnen av, ferdig kvelden før, og så varmer han det opp? Eventuelt supplerer med noe halvfabrikata? Jeg pleier å feks lage ferdig det som tar lang tid kvelden før og setter det i kjøleskapet. Koker potetene og lager mos, lager kjøttkakene og steker de, lager lasagne, lager bolognesesaus fra bunnen osv. Står seg fint til neste dag og dagen etter, og da gjenstår det bare å feks lage brun saus eller koke pasta for å ha middag klar. 

Anonymkode: a98f9...79d

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde sagt fra. Den menyen er ikke anbefalt, pga mye bearbeidet kjøtt, lite grønnsaker og lite næring. I tillegg er det kjedelig, selvsagt.

Når du alltid lager maten mangler det kanskje litt på fantasi og ferdigheter hos ham? Forslag og ideer og handlehjelp kan hjelpe, eller at dere sammen forbereder mat som kan varmes noen av dagene f.eks.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke lage deler av middagen fra bunnen av, ferdig kvelden før, og så varmer han det opp? Eventuelt supplerer med noe halvfabrikata? Jeg pleier å feks lage ferdig det som tar lang tid kvelden før og setter det i kjøleskapet. Koker potetene og lager mos, lager kjøttkakene og steker de, lager lasagne, lager bolognesesaus fra bunnen osv. Står seg fint til neste dag og dagen etter, og da gjenstår det bare å feks lage brun saus eller koke pasta for å ha middag klar. 

Han er neppe et barn som kun evner å lagd oppvarmet mat?? Voksen mann burde fint klare å lage sunn og næringsrik middag uten bistand fra andre voksne 

• Liker 10
Skrevet

Be om at dere har grønnsaker hver dag og at han lager et par fullverdige fiskemiddager, altså ikke fiskepinner, i uka, så går nok dette helt fint. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er neppe et barn som kun evner å lagd oppvarmet mat?? Voksen mann burde fint klare å lage sunn og næringsrik middag uten bistand fra andre voksne 

Nei, ikke alle menn eller kvinner (til og med) klarer dette. Utrolig, men sant. 

Anonymkode: 72adc...076

• Liker 7
Skrevet

Jeg lager ferdig maten kvelden i forveien, så kan han varme opp. Mannen kan ikke lage mat, jeg kan ikke snekre. Så da gjør vi det slik. 

Anonymkode: 44f56...04d

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får han øve seg på å lage mat. Å koke potet, grønnsaker osv. krever et minimum av intelligens. Og kan han lese finnes det kokebøker og internett flust av enkle oppskrifter 

• Liker 7
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager ferdig maten kvelden i forveien, så kan han varme opp. Mannen kan ikke lage mat, jeg kan ikke snekre. Så da gjør vi det slik. 

Anonymkode: 44f56...04d

Sånne unnskyldninger bruker mannen min også. Greit nok det, hvis man lever i et kontinuerlig oppussingsh**te, men mat skal lages hver dag, og hvor mye snekring skjer egentlig daglig, året rundt, hvert eneste år i et gjennomsnittshjem? 

Endret av Ullvott
  • Liker 35
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra grunnen av, heter det.

Anonymkode: a5aac...135

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da får man gå grunnskolen om igjen. Der lærer man det.

Anonymkode: 82067...19c

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to barn som går i barnehagen og på skolen. Mannen min studerer hjemmefra, men begynner ikke på skolen før i september. 

Jeg pendler til og fra jobb og er hjemme i 17-tiden. Da har han ansvar for å lage middag. Problemet er at det alltid er lettvint! Det er pølse og potetmos, pølse i brød, kjøttkaker fra pose osv. Det er fælt å si det, men det er rett og slett ikke bra nok. 

Tidligere har jeg alltid lagd middag fordi jeg synes det er gøy å lage mat, så jeg kan jo egentlig takke meg selv.

Er det innafor å ta det opp med han? Alternativet blir jo at jeg begynner med matlaging når jeg kommer hjem, men føler det også er litt urettferdig. 

Anonymkode: 5dcbb...3b8

Hva slags retter lager du selv til middag? Er du god til å variere? 

Skrevet

Da får han øve seg på å lage mat. Å koke potet, grønnsaker osv. krever et minimum av intelligens. Og kan han lese finnes det kokebøker og internett flust av enkle oppskrifter 

Får vår del gjør vi klar maten dagen før fordi vi ikke ønsker å bruke lang tid på maten når alle kommer slitne inn døren etter jobb/skole/barnehage. Det er mye mer behagelig å lage middagen klar når barna er lagt. Lager matpakker samtidig.

• Liker 1
Skrevet

Snakk sammen! Kanskje han har en grunn som du ikke vet om, kanskje han ikke vet at du reagerer på den lettvinte maten. Lag en middagsplan sammen. Mer avanserte retter kan forberedes dagen i forveien (feks ved å kutte opp/ skrelle grønnsaker og ha i vann i kjøleskapet). 

Anonymkode: 3b737...863

• Liker 1
Skrevet

Lag en ukemeny, feks hver fredag.  Så handler dere inn for hele uka feks på lørdag.  Da vet han hva han skal lage hver dag,  og dere har alt dere trenger til ukemenyen. 

• Liker 3
Skrevet

Fra grunnen av, heter det.

Anonymkode: a5aac...135

Eh, nei, gjør ikke det. 

Anonymkode: 42aa3...efd

Skrevet

Det er greit å si i fra, men gjør det på en god måte. Prøv om du kan finne ut hvorfor han lager så lettvint mat. Er det fordi han ikke kan å lage mat, sliter han med å komme på ideer eller gidder han bare ikke? Er det noe du kan gjøre, f.eks å planlegge en ukemeny sammen, lære ham enkle teknikker eller noe annet?

Min far var litt på samme måten, fordi han manglet selvtillit og evner på kjøkkenet. Dette ble løst ved at han lærte noen enklere sunne retter som familien likte.

F.eks taco, med masse grønnsaker og etterhvert fullkornstortilla. Kjøttet kunne han lage til etter instruksjonene på krydderpakken, så det var ikke vanskeligere enn torosuppe. Grønnsakene kunne bare deles opp og legges i skåler, og så var hele familien fornøyde. Siden ting ikke ble blandet slapp han også unna "liker ikke" fra sine kresne barn.

Wok ble han også ganske god på. Å steke strimler av kyllingfillet eller strimlet svinekjøtt var innenfor hans evner. Å deretter ha passe mye frossen wokblanding i en wok og steke i x minutter var heller ikke vanskelig. Å tilsette kjøttet igjen eller å koke ris var enkelt, og vi likte heldigvis sursøt saus til.

Ellers var han flink til å servere grønnsaker til maten. Han sørget for at vi alltid hadde gulrotstaver eller kålrotstaver å knaske på som appetittvekker før middag, og om det ikke var andre grønnsaker i middagen varmet han noe frosne grønnsaker i mikroen. Da ble det ikke så ille om det var hermetiske kjøttboller og pasta, eller pølser og potetmos til middag. 

Anonymkode: d21e8...17e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...