Gå til innhold

holdbarhet på kjeks

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Inspirert av hun som ville lage havrekjeks lurer jeg på om jeg skal prøve å bake selv også. :ler:

Men hvor lenge holder sånne hjemmelagede kjeks seg? kan de ligge i en boks i lang tid?

For hvis de må spises opp i løpet av få dager er det liksom ingen vits, og å fryse kjeks egner seg vel ike så bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en oppskriftsbok her med et par kjeksoppskrifter i. Står ikke noe om hvor lenge de er holdbare så det er vel ikke meninga å spare på kjeks ;)

Men jeg vil nok gå utifra at det blir samme prinsippet som julekaker. Så lenge de er godt avkjølte før du putter de i en tett boks så har du de ei stund (om de ikke blir så gode at de bare blir borte da).

Fryse ville jeg ikke satset på, men mulig det går?

Skrevet

Havregryn inneholder mye fett, og havrekjeks og havremakroner desto mer, derfor kan de ha lett for å harskne (særlig hvis de inneholder smør).

Når jeg lager havremakroner til jul, oppbevarer jeg dem i en kakeboks som andre småkaker, men aldri mer enn ca. 3 uker - etter det taper de seg, syns jeg.

Ellers kan jo også havrekjeks alltids fryses - da har du jo litt mere tid på deg til å spise dem opp... :wink:

Skrevet

PS: La merke til først nå at du også spør eksplisitt om frysing.

Jeg har aldi forsøkt å fryse havrekjeks selv, men vet at det anbefales for andre ekstra fettholdige småkaker, som feks sandkaker. Så jeg mener det burde gå bra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...