Gå til innhold

"Free Solo", flere som har sett denne? Wow!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dokumentar om Alex Honnold, en av verdens beste klatrere som klatrer verdens største fjellvegger "free solo", altså uten tau eller sikkerhet av noe slag. Ble helt fascinert og ikke minst skjelven, den siste halvtimen er det mest intense jeg har sett (du skjønner når du ser den). Anbefales sterkt!! :) 

https://tv.nrk.no/program/KOID26008818

Anonymkode: 5dec7...9f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev tidligere en tekst om denne dokumentaren. Jeg driver med kursing og sikkerhetsarbeid innen klatresporten.... 

"Ser at "Free Solo", - dokumentaren om Alex Honnold's solobestigning ligger ute på Nrk.

Og jeg er bekymret. Dypt bekymret. For de som ikke vet det, så klatrer han opp en ca. 950 meter høy fjellvegg, uten noe som helst sikring.

Dette er et slag under beltestedet for oss som streber etter å gjøre vår favorittsport så sikker som mulig, å forsøke å unngå alle former for skader.

Populariteten til denne filmen er skremmende. Det sitter garantert noen å ser på denne filmen som synes at det Alex Honnold gjør er kjempetøft, og de vil gjerne bli som han, gjøre som han og ikke minst utfordre skjebnen på samme måten som han.

Og da vil det gå galt. Jeg spår at vi vil få en økning i ulykker, med alvorlig utgang, på grunn av denne filmen.

I klatresporten så trenger vi gode forbilder, tøffinger, som setter sikkerheten først. Alex Honnold er ikke en av dem. Det Alex Honnold gjør er rett og slett idiotisk.

Ja jeg har sett filmen selv, og ja, - det han gjør er imponerende. Men ren og skjær idioti.

Vi trenger ikke slike filmer som forherliger det idiotiske, og vi trenger ikke forbilder som Alex Honnold.

Vi trenger forbilder som fremmer klatringen på en sikker måte."

Anonymkode: bad0f...bc3

• Liker 10
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev tidligere en tekst om denne dokumentaren. Jeg driver med kursing og sikkerhetsarbeid innen klatresporten.... 

"Ser at "Free Solo", - dokumentaren om Alex Honnold's solobestigning ligger ute på Nrk.

Og jeg er bekymret. Dypt bekymret. For de som ikke vet det, så klatrer han opp en ca. 950 meter høy fjellvegg, uten noe som helst sikring.

Dette er et slag under beltestedet for oss som streber etter å gjøre vår favorittsport så sikker som mulig, å forsøke å unngå alle former for skader.

Populariteten til denne filmen er skremmende. Det sitter garantert noen å ser på denne filmen som synes at det Alex Honnold gjør er kjempetøft, og de vil gjerne bli som han, gjøre som han og ikke minst utfordre skjebnen på samme måten som han.

Og da vil det gå galt. Jeg spår at vi vil få en økning i ulykker, med alvorlig utgang, på grunn av denne filmen.

I klatresporten så trenger vi gode forbilder, tøffinger, som setter sikkerheten først. Alex Honnold er ikke en av dem. Det Alex Honnold gjør er rett og slett idiotisk.

Ja jeg har sett filmen selv, og ja, - det han gjør er imponerende. Men ren og skjær idioti.

Vi trenger ikke slike filmer som forherliger det idiotiske, og vi trenger ikke forbilder som Alex Honnold.

Hei, interessant svar. Men jeg er likevel ganske uenig med deg. SELVSAGT er det farlig å klatre uten sikkerhet, men hvem har sagt at Alex Honnold gjør dette som en sport? For meg var det i hvert fall ganske tydelig da jeg så dokumentaren at han ikke anser seg som en idrettsutøver, men at dette er en livsstil han har valgt og holdt på med lenge før noen filmet han. Den type klatring har for meg mer til felles med ekspedisjoner av typen Antarktis, på den måten at det handler om å presse grensene for hva som er mulig for den menneskelige fysikk og psyke - og oppnå en slags ufiltrert følelse av enhet med naturen som antagelig gir et ekstremt stort rush. Så vet de selvsagt at det kan gå galt, men det er en risiko de lever greit med.

Den type personer er ofte einstøinger og "snålinger" som trenger mer stimuli/vanskeligere mål enn andre for å trives i livet, og det må være greit tenker jeg. Det er ikke Honnold sin feil om noen amatørklatrere bestemmer seg for å droppe tauet, på samme måte som det ikke er ekspedisjoners feil om noen spenner på seg langrennskiene og prøver å komme seg til Sørpolen. Om noe viser denne dokumentaren nettopp hvor sinnsykt vanskelig og uoppnåelig det er, mer avskrekkende enn oppmuntrende etter min mening.

Anonymkode: 5dec7...9f4

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så fryktelig bekymret for dette. 

De som starter med klatring, starter innendørs i vegg. Ikke utendørs i naturen uten sikring. Når man starter med klatreinstruktører vil sikkerhet alltid stå i første rekke, og viktigheten av dette. 

De som prøver deg på stunt som Honnold,  er ekstremspottmennesker som uansett på et eller annet tidspunkt ville prøvd ut noe idiotisk og risikere livet sitt på dette. 

Hilsen medklatrer

Anonymkode: 6ac80...bf5

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som prøver deg på stunt som Honnold,  er ekstremspottmennesker som uansett på et eller annet tidspunkt ville prøvd ut noe idiotisk og risikere livet sitt på dette. 

Anonymkode: 6ac80...bf5

Jepp, og heldigvis er det bare eget liv de ev. måtte sette i spill :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett dokumentaren og er skuffet over at den setter følelsen av friklatring i fokus. Det er trist dersom det er dette som som anses som eliten innen klatresporten og noe klatrere med ambisjoner skal strebe mot.

Å forherlige rusen en mann får ved å risikere livet er bare trist. Hele dokumentaren gav meg en bismak. Håper Alex Hannold aldri aldri blir en mainstream stjerne. Håper hans prestasjoner forblir i den obskure verden.

Anonymkode: 16bd6...c7b

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett dokumentaren og er skuffet over at den setter følelsen av friklatring i fokus. Det er trist dersom det er dette som som anses som eliten innen klatresporten og noe klatrere med ambisjoner skal strebe mot.

Å forherlige rusen en mann får ved å risikere livet er bare trist. Hele dokumentaren gav meg en bismak. Håper Alex Hannold aldri aldri blir en mainstream stjerne. Håper hans prestasjoner forblir i den obskure verden.

Anonymkode: 16bd6...c7b

Det er ikke ansett som noe alle skal strebe mot, det er bare én av mange måter å klatre. Du har aid climbing (der du kan bruke hjelpemidler som bolter og tau til å trekke deg opp), free climbing (der du kun kan bruke egen kropp og styrke, men med sikring) og free solo climbing (der du verken bruker hjelpemidler eller sikring). 

Valg av kategori handler om motivasjon. Om målet er å klare en rute ingen har klart før, så driver du selvsagt med friklatring med sikring - noe annet er umulig, du vil garantert falle underveis og må prøve på ulike etapper igjen og igjen før du kommer videre til neste. De bratteste fjellveggene i verden er umulig uten sikring. Se f.eks. "Dawn Wall" på netflix.

Free soloing handler derimot om å utfordre sin egen psyke og konsentrasjon maksimalt. Et annet type mål. Den ruta som Alex klatrer i dokumentaren er selvsagt sinnsykt vanskelig, men langt fra verdens vanskeligste. Tommy Caldwell, som gir Alex råd i dokumentaren, har klatret ruter som Alex ennå ikke er kapabel til. Caldwell er ansett som en like stor helt i klatremiljøet, faktisk en større legende, siden han har bedre teknikk, utholdenhet og bestigninger. Klatring på Caldwells nivå krever sikring, ellers er det ikke mulig, fjellsidene han velger er for tøffe til at man vil klare hele sida i én feilfri take.

Så det er altså ikke slik at klatrere føler seg presset til å klatre uten sikring. Free soloing er ansett som en særinteresse som noen få driver med. Det kan skape litt mer blest og er selvsagt imponerende, men du blir ikke rangert blant eliten av klatrere av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg tør å se denne, men spoileren er at han ikke faller? 😅

Jeg syns at dere som klatrer ikke skal ta det personlig til sporten at han blir laget dokumentar om. Det finnes gærninger over alt, og noen klatrer? Jeg syns også at å risikere livet på sånne ting er idiotisk, men jeg kan jo sette pris på galskapen deres for det.

Anonymkode: b0903...c7a

Skrevet

Synes det er viktig å påpeke at dette er friklatring, en egen gren innen klatresporten. Synes forskjellen kommer tydelig frem, og tror ikke det vil føre til noen spesiell økning i ulykker. Det er også verdt å merke seg at de i dokumentaren også viser hvordan han har abnormal respons i amygdala, i dette tilfellet nedsatt fryktrespons sammenlignet med andre mennesker. Det betyr at de fleste vil være hindret fra å gjøre det samme pga hjerneresponsen deres.

Anonymkode: 7c723...72a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...