Gå til innhold

Chili con carne

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er viktig å få flere typer chilli. Å putte litt chillipulver oppi gjør det ikke til chilli.

Siden jeg ikke liker chillibiter putter jeg en boks habaneros, en boks carolina repeapers, en pakke med sånne røde lange og en pakke med sånne grønne lange inn i blenderen med en boks hakket tomat. 

Hvis du vil ha tørket chilli må man vanne det og så hive det i blenderen. 

Å lage en god chilli er gørrenkelt: hakkede tomater, god chilli, en løk og hva nå enn annet du vil ha oppi. Hvis du er vegetarianer kan du ta sopp og bønner, liker du kjøtt kan du bruke det meste. Gjerne grytekjøtt da det gir god konsistens (det blir mørt etter å ha blitt kokt i evighet).

😎 mm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er endel her som lager en slags kjøttsaus, det er ikke chili. Kun en nevner tørket chili som må tørristes og deretter bløtlegges. En halv frisk chili? Dette er nordmenn som lager mat skjønner jeg. Flaut.

Anonymkode: 5188a...7cc

Skrevet
På 13.8.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Ser nå i oppskriften at der skal ikke være tomatpurè, men jeg bruker ca. 2 ss, noen ganger litt mer. 😄 

Anonymkode: 60ad1...7ad

På 13.8.2019 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske folk sluttet å linke til de vasne matpratoppskriftene..... nordmenn blir jo aldri flink på å lage mat når alle skal følge de oppskiftene som er der.

Anonymkode: 5188a...7cc

Jeg trodde faktisk du overdrev. Men hva faen er den suppa til matprat? EN type chilli, og koke i TRE minutter?! Jeg aner ikke hva det er, men det er ikke chilli. Det blir som tomatsuppe med kjøttdeig og et hint av chilli.

Og med kjøttdeig har du jo ingenting av konsistens. Halve moroa med chilligryter er at man kan leke med konsistenser, hvem vil spise tomat (som ikke er tilberedt tilstrekkelig, tomat blir bedre av å kokes lenge) med rømmegrødkonsistens og småbiter av kjøttdeig? 

Med en bankebiff, svinekjøtt, reinskav, eller til og med hvalkjøtt kan du jo få noe med litt tyggemotstand. Eventuelt sopp, og en aubergine hvis du ikke liker kjøtt. Fullt mulig å lage god chilli uten kjøtt, men ville hatt i litt østersaus, eller soyasaus for umami smaken. Jeg ville heller brukt mindre kjøtt og spedd på med sopp hvis prisen var en utfordring, eller brukt terninger av kylling/kalkun/and. Kjøttdeig blir helt feil. Hvis man er så dårlig stilt kan man omså bruke svenske kjøttboller, kutte dem i fire og så steke dem litt og legge dem til på slutten. Da får man litt riktig konsistens iallefall, og litt større biter.

Synes det er synd at en så fantastisk rett kan bli fremstilt som noe så absurd dårlig.

Skrevet
2 timer siden, cloudsinger skrev:

Jeg pleier å sette av god tid og lage denne. Helt fantastisk god :sikle: https://www.nrk.no/mat/langtidskokt-chili-con-carne-1.12371709

Den så skikkelig god ut! Men hvor mye er egentlig en klype frisk oregano og persille? Er det mer som en neve, eller er det ett blad eller noe annet? (Kanskje jeg egentlig burde gå å legge meg nå). 

Anonymkode: e57a9...fce

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den så skikkelig god ut! Men hvor mye er egentlig en klype frisk oregano og persille? Er det mer som en neve, eller er det ett blad eller noe annet? (Kanskje jeg egentlig burde gå å legge meg nå). 

Jeg pleier bare å smake meg frem :)

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

"En klype" med ett eller annet er egentlig så mye du får når du tar f.eks. salt med tommel og pekefinger. Dette målet gir ingen mening når det er snakk om friske urter i en gryte av denne størrelsen, siden du antakelig ikke ville merke at det var der engang. Så jeg regner med de egentlig mener en neve, som er veldig mye mer. :P

Jeg slutter meg til rådet om å prøve deg frem. 

Anonymkode: 3985d...964

Skrevet (endret)

Jeg bruker lage den slik:

- Fersk jalapeño eller habanero (habanero er meget sterkt, så smak deg frem)

- Løk 

- Tomat (4-6 tomater, helst søte tomater eller bifftomater) 

1. Tomater, jalapeño og løk stekes lett i panne eller ovn til den blir litt "brent" (smoked)

2. Haes i blender eller hakkes i biter med litt salt og litt vann (jeg bruker ikke blender, og liker å la det koke lenge i gryta. Noen velger å ta av skallet på tomatene.)

- Kjøtt (storfekjøtt) kuttes i terninger og stekes i panne (her er det ok å bruke karbonadedeig dersom man ønsker det)

- Kjøtt og tomatmix haes i gryte og kokes opp

- Tilsetter kidney bønner (En boks for liten porsjon og to for stor) 

- Krydres med salt, pepper, spisskummen og paprikakrydder (smak deg frem) og REVET mørk kokesjokolade

- Ønsker du hvitløk kan du ha dette i

Kokes i minst 30min. Gjerne et par timer

Serveres med topping av fersk koriander og lime og med ris, quesedilla, tortillaschips, guacamole, salsa og rømme :) 

Endret av LittleMermaid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...