Gå til innhold

Chili con carne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Del din beste oppskrift på Chili con carne 😊

Anonymkode: 36ad8...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker matprat sin oppskrift, den heter bare "Chili con carne" og jeg tilsetter ekstra tomatpurè. På punkt 2 står det at det skal surre i bare noen minutter før du har i resten av ingrediensene, men jeg lar det surre ganske lenge, iallefall en halvtime, da blir smaken mye bedre. 

Anonymkode: 60ad1...7ad

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker matprat sin oppskrift, den heter bare "Chili con carne" og jeg tilsetter ekstra tomatpurè. På punkt 2 står det at det skal surre i bare noen minutter før du har i resten av ingrediensene, men jeg lar det surre ganske lenge, iallefall en halvtime, da blir smaken mye bedre. 

Ser nå i oppskriften at der skal ikke være tomatpurè, men jeg bruker ca. 2 ss, noen ganger litt mer. 😄 

Skrevet

Mitt beste tips er å tilsette en halv flaske/boks Guinness-øl oppi. La det koke inn. Mørkt øl hever virkelig chilien noen solide hakk og gir den dybde.

Anonymkode: 930de...ea3

• Liker 2
Skrevet

Skulle ønske folk sluttet å linke til de vasne matpratoppskriftene..... nordmenn blir jo aldri flink på å lage mat når alle skal følge de oppskiftene som er der.

Anonymkode: 5188a...7cc

• Liker 2
Skrevet

Jo lengre det koker, jo bedre blir det, og jeg bruker stort sett alltid langtidskokeren til å lage chili. Jeg slumper alltid en del, men tror det er denne oppskriften jeg har skrevet ned.

For en vegetarisk versjon, er dette min ultimate favoritt. Gresskarchili er digg!

Skrevet
4 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

For en vegetarisk versjon

Nei, bare nei. "Chili con carne", betyr, "chili med kjøtt". En vegetarisk versjon ville da være, "chili sans carne" (sans betyr uten). Du kan ikke ha "med kjøtt" og så kalle det en vegetarisk rett. Da må du kalle den, "uten kjøtt" (sans carne).

Anonymkode: 8a936...16f

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Jo lengre det koker, jo bedre blir det, og jeg bruker stort sett alltid langtidskokeren til å lage chili. Jeg slumper alltid en del, men tror det er denne oppskriften jeg har skrevet ned.

For en vegetarisk versjon, er dette min ultimate favoritt. Gresskarchili er digg!

Så veldig god ut 😊

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske folk sluttet å linke til de vasne matpratoppskriftene..... nordmenn blir jo aldri flink på å lage mat når alle skal følge de oppskiftene som er der.

Del fasiten med oss da.

Anonymkode: 366de...3a1

Skrevet

Chili sin carne er uten kjøtt

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er din oppskrift da ?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare nei. "Chili con carne", betyr, "chili med kjøtt". En vegetarisk versjon ville da være, "chili sans carne" (sans betyr uten). Du kan ikke ha "med kjøtt" og så kalle det en vegetarisk rett. Da må du kalle den, "uten kjøtt" (sans carne).

Chili sin carne er det korrekte navnet på den vegetariske utgaven av retten. Det er latinamerikansk/texmex.

Anonymkode: 930de...ea3

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden chili con carne er en en mexicansk rett, og derfor har et spansk navn, må chili con carne uten kjøtt nødvendigvis hete chili sin carne. Sin = uten på spansk. Sans betyr uten på fransk, men meg bekjent er ikke chili con carne en fransk rett.

Anonymkode: 6bca0...af1

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden chili con carne er en en mexicansk rett, og derfor har et spansk navn, må chili con carne uten kjøtt nødvendigvis hete chili sin carne. Sin = uten på spansk. Sans betyr uten på fransk, men meg bekjent er ikke chili con carne en fransk rett.

Anonymkode: 6bca0...af1

Det har du helt rett i! ☺️ Poenget gjenstår. Du kan ikke ha "chili med kjøtt", uten kjøtt. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke la dette bli en diskusjon på chilli con carne og chilli sin carne. Lag heller en egen tråd.

TS

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...og det var derfor jeg med vilje bare kalte det for ''chili'', og nettopp presiserte at det var en vegetarisk versjon. 

Det heter forøvrig chili sin carne, ikke sans. (Da måtte det ha blitt chili sans viande eller noe i den duren ;) )

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så veldig god ut 😊

Begge de to er veldig gode. :jepp: 

Skrevet

Steker 1 oppkuttet løk, 1/2 oppkuttet chili og 1 fedd grovkuttet hvitløk i litt olje til løken er blank. 1 ss tomatpure og en desj sukker. Heller oppi ca 3dl vann med en buljongterning oppi. Gir et oppkok før jeg tømmer oppi 2 x bokserhermetiske, hakkede tomater. Har så oppi stekt kjøttdeig og krydrer med hvitløkspulver, maldonsalt, kvernet pepper, paprikapulver og chilipulver. En boks kidneybønner helt til slutt. 

Serveres med ris eller hjemmelaget potetstappe (best) og en enkel grønn salat 

• Liker 1
Skrevet

Bruker denne, men gidder ikke grille paprikaen. Har heller ikke alltid i soltørket tomat eller chili heller men bruker chilipulver.  Mye gulrot, løk og paprika i denne og den metter godt. Bruker også mer kumin og koriander enn det står i oppskriften. Viktig at det korianderpulver og ikke fersk, fersk er alt for dominerende.

https://oppskrift.klikk.no/chili-con-carne-med-rømme-og-tortilla/3694/

Skrevet

Det er viktig å få flere typer chilli. Å putte litt chillipulver oppi gjør det ikke til chilli.

Siden jeg ikke liker chillibiter putter jeg en boks habaneros, en boks carolina repeapers, en pakke med sånne røde lange og en pakke med sånne grønne lange inn i blenderen med en boks hakket tomat. 

Hvis du vil ha tørket chilli må man vanne det og så hive det i blenderen. 

Å lage en god chilli er gørrenkelt: hakkede tomater, god chilli, en løk og hva nå enn annet du vil ha oppi. Hvis du er vegetarianer kan du ta sopp og bønner, liker du kjøtt kan du bruke det meste. Gjerne grytekjøtt da det gir god konsistens (det blir mørt etter å ha blitt kokt i evighet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...