Gå til innhold

Kvalitet på sofa fra IKEA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter veldig med å finne en sofa som passer oss med tanke på pris, størrelse, bruk og utseende. 

Nå har vi funnet noen alternativer på IKEA, men jeg er ukjent med sofaene derfra etter 1990, og er usikker på hvordan kvaliteten er i dag.  

Jeg har lest litt om dem, men veldig ofte blir det sammenlignet med andre (Bedre enn x, dårligere enn y), men en slik sammenligning sier meg veldig lite, siden jeg kun har kjøpt sofa en gang siden 1995, og den ble kjøpt på "Det norske møbelhus" (Før det ble en del av Skeidar )

Derfor ønsker jeg ingen sammenligninger med andre møbelprodusenter.

Hvilke(n) sofa fra IKEA har dere?

Hvor gammel er den?

Holder putene fasongen/blir sitteputene lett "nedsittet" (blir det lett grop)?

Holder de vaskbar trekkene greit på farge og form? 

Andre ting?

(Av praktiske ting kan jeg nevne at sofaene vil være i daglig bruk av 3 voksne, og noen dyr.  Den skal fungere til både kos med beina i sofaen, og "rett-opo-og-ned-sitting (kaffebesøk))

Anonymkode: d59ed...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har Holmsund med sjeslong fra IKEA. 
Hatt den halvannet år, og både sete og ryggputer er helt fine fortsatt. 
Kjøpte den i Lys Blå, fargen holdt seg helt fint i første vask, men jeg synes den famlet og ble litt skjoldete etter andre vask. Har nå kjøpt nytt trekk i grått istedet. 

Synes den er til dels praktisk med tanke på dyr, er slitesterkt stoff hvor kattehårene ikke sitter alt for fast. Enkelt å dra over med klesbørste for å fjerne kattehårene. Den får ikke lett nupper pga katteklør. Jeg synes den er veldig god sitte/ligge i, og god å sove på! 
Men, den har avtagbart/vaskbart trekk, men man må demontere hele greia for å få av/på trekk, og det er bortimot helt umulig for en person. 

Hadde Friheten fra IKEA tidligere (leide møblert), og Holmsund er mye bedre sitte i, mye bedre sove på, og ryggputene holder seg fine mye lengre. 

Anonymkode: 9eb33...45c

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte opprinnelig Karlsfors 2-seter med sjeselong. I kunstskinn.
Denne selges ikke mer, men Landskrona og Karlstad har tatt over og er nesten klin like i designet og sittekomfor.

Jeg hadde Karlsfors-sofaen i 6 år, og med unntak av en svak ripe etter katta så den nesten ny ut. Solgte den utelukkende fordi vi flyttet og trengte en 3-seter istedet.

Hadde Norsborg 3-seter i stoff i 4ish uker og kom fram til at den ikke kommer til å overleve pelshelvete fra kattene. Ellers er det en behagelig sofa med god sittekomfort. Jeg tror ikke den kommer med skinnalternativ, men man kan bestille nye trekk om man føler for litt forandring. I tillegg er det en modulsofa så du kan jo nærmest bygge den nøyaktig slik du vil.
Eneste minuset er at sitteputene kan skli litt ut så man må ha en antisklimatte under.
https://www.ikea.com/no/no/p/norsborg-3-seters-sofa-finnsta-mork-gra-bjork-mork-gra-s59124923/

Nå har jeg en Landskrona Karlstad 3-seter i kunstskinn som jeg kjøpte på finn. Den er et par år gammel men lite brukt og jeg er megafornøyd. Den er litt mindre enn en Norsborg 3-seter men jeg syntes den har god sittekomfor og den ser alltid pen ut.
I tillegg er den jo megaenkel å vaske over.
Hvis du ikke vil ha i skinn, så selges denne også i stoff.
https://www.ikea.com/no/no/p/landskrona-3-seters-sofa-grann-bomstad-svart-metall-s59031698/
https://www.ikea.com/no/no/p/karlstad-3-seters-sofa-knisa-lys-gra-s39132698/

Endret av Emmelise
  • Liker 1
Skrevet

Vi har en Sørvallen med sjeselong. Oppbevaring under. Har hatt den i 1,5 år med to små barn - den ser helt ny ut. Putene er faste og fine, sklir ikke ut. Ingen ekle kanter under putene. Behagelig å sitte i. Trekket kan ikke byttes ut, men tåler veldig mye (vi har testet at både melk, sjokolade og blåbær kan vaskes lett av med klut). Kjempe fornøyd! 

Anonymkode: 9e678...896

Skrevet

Takk for svarene :)

Jeg ser at de har 10 års garanti på putene og stammen, og det er jo veldig bra.  Det ser også ut til at putene kan kjøpes separat hvis de blir "flate " etter at garantien har gått ut?  (Gitt at sofaen fremdeles er i sortimentet)

Jeg ble litt skeptisk til at putene kan skli ut.  Slik var det på de gamle sofaene fra 80/90-tallet også, og det er utrolig irriterende.

Men hvis det kan kanskje løses med antiskli, som ble foreslått,  eller borrelås, er det forsåvidt greit. 

Anonymkode: d59ed...5d3

Skrevet

Vi har en IKEA Karlstad. Kan ikke anbefale den. For det første tar den enormt mye plass. Den bygger langt ut i rommet. Ryggputene mister formen etter sekunder med bruk. Hele sulamitten består stort sett av papp og blir fort ødelagt om du leker i sofaen med barn. Trekket blir solbleka etter én sommer.

Billig er den, men det er vel det.

Anonymkode: 5b4c1...60c

Skrevet

Jeg vil tørre å påstå at kvaliteten på sofaene til Ikea har gått nedover de senere årene, noe som ikke er så rart siden de stadig annonserer med ny, lavere pris... Foreldrene mine har en Karlanda fra 2005 på hytta. Den er nesten som ny fortsatt, til tross for ganske hard bruk i sommermånedene. Ryggputene holder fasongen og trekket har de vasket flere ganger uten problemer.

Selv kjøpte jeg arvtakeren Karlstad i 2014. Den er langt dårligere i kvaliteten. Ryggputene mister fasongen i løpet av kort tid, trekket har jeg allerede byttet en gang etter at det gikk fra hverandre i sømmene og sitteputene er nedsittet. Jeg er ikke fornøyd.

Vet at dette også er tilfelle med Ektorp. Ei venninne av meg har en Ektorp fra 2004. Den er fortsatt nesten som ny, hun har byttet trekk en gang eller to, men putene har holdt fasongen. Ei annen venninne kjøpte en Ektorp for tre år siden og den er nedsittet og putene mister fasongen raskt.

Anonymkode: 65452...6e6

Skrevet

Tror det er forskjell på karlstad- sofaene  Min er 6 år og ser ut som ny, tross daglig bruk. 

Anonymkode: ee4eb...eab

Skrevet

Har Ektorp, 3- og 2-seter.

Kjøpte 3-seteren for 10-11 år siden. Den er omtrent som før. Trekk kan tas av og vaskes. Har barn i hus, så vaskes flere ganger i året.
Jeg stokker litt om på putene, for vi sitter omtrent på de samme stedene hele tiden og der merkes med at det blir litt søkk. Sofaen er dog like god som før.

Anonymkode: a6086...1fc

Gjest LaptopPute
Skrevet
11 hours ago, Emmelise said:

Jeg kjøpte opprinnelig Karlsfors 2-seter med sjeselong. I kunstskinn.
Denne selges ikke mer, men Landskrona og Karlstad har tatt over og er nesten klin like i designet og sittekomfor.

Jeg hadde Karlsfors-sofaen i 6 år, og med unntak av en svak ripe etter katta så den nesten ny ut. Solgte den utelukkende fordi vi flyttet og trengte en 3-seter istedet.

Hadde Norsborg 3-seter i stoff i 4ish uker og kom fram til at den ikke kommer til å overleve pelshelvete fra kattene. Ellers er det en behagelig sofa med god sittekomfort. Jeg tror ikke den kommer med skinnalternativ, men man kan bestille nye trekk om man føler for litt forandring. I tillegg er det en modulsofa så du kan jo nærmest bygge den nøyaktig slik du vil.
Eneste minuset er at sitteputene kan skli litt ut så man må ha en antisklimatte under.
https://www.ikea.com/no/no/p/norsborg-3-seters-sofa-finnsta-mork-gra-bjork-mork-gra-s59124923/

Nå har jeg en Landskrona Karlstad 3-seter i kunstskinn som jeg kjøpte på finn. Den er et par år gammel men lite brukt og jeg er megafornøyd. Den er litt mindre enn en Norsborg 3-seter men jeg syntes den har god sittekomfor og den ser alltid pen ut.
I tillegg er den jo megaenkel å vaske over.
Hvis du ikke vil ha i skinn, så selges denne også i stoff.
https://www.ikea.com/no/no/p/landskrona-3-seters-sofa-grann-bomstad-svart-metall-s59031698/
https://www.ikea.com/no/no/p/karlstad-3-seters-sofa-knisa-lys-gra-s39132698/

Jeg har sett litt på Norsborg men har hunder. Kan du si hva det var med stoffet som gjorde at det ble pelshelvete? Gikk hårene inn i stoffet på sofaen liksom? 

Skrevet
40 minutter siden, LaptopPute skrev:

Jeg har sett litt på Norsborg men har hunder. Kan du si hva det var med stoffet som gjorde at det ble pelshelvete? Gikk hårene inn i stoffet på sofaen liksom? 

Nei, jeg har bare katter som røyter no inni h...

Enkelt nok å holde rent, for de som orker, men jeg gidder ikke å støvsuge sofaen kontinurlig for at den skal se pen ut. #lat

• Liker 1
Gjest LaptopPute
Skrevet
2 minutter siden, Emmelise said:

Nei, jeg har bare katter som røyter no inni h...

Enkelt nok å holde rent, for de som orker, men jeg gidder ikke å støvsuge sofaen kontinurlig for at den skal se pen ut. #lat

Ja, ser virkelig den. Hundene mine røyter ikke mye, men hadde Sunday hjørnesofa fra Bohus i lysegrått, og det stoffet gikk hårene inni selve stoffet. Til og med mitt menneskehår satte seg fast. Utrolig tidkrevende å holde fri for hår. Så ja, må nok få meg en stoffprøve før jeg bestemmer meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...