sixx Skrevet 11. mai 2005 #21 Skrevet 11. mai 2005 Vi' date=' for eksempel, spiser gjerne dagen etter.[/quote'] Er det da man kalles fisefin?
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #22 Skrevet 11. mai 2005 Eehhh...nei, det heter vel egentlig restemat...
Sommerfugl Skrevet 11. mai 2005 #24 Skrevet 11. mai 2005 Jeg prøver å respektere alle. Ikke alltid så lett når andre ikke respekterer meg.
Gjest Violetta Skrevet 11. mai 2005 #25 Skrevet 11. mai 2005 Noe som irriterer meg mye er når man har møter med mange deltakere, og møteleder insisterer på å vente til alle har kommet! Det jeg mener er at om man har satt et møte til et visst tidspunkt, bør man begynne da. De som kommer for seint kommer for seint, og får ta konsekvensene. :-?
LilleBille Skrevet 12. mai 2005 #26 Skrevet 12. mai 2005 Respekt bør også gå andre veien. Du bør ikke fyke i taket av at noen skriver navnet ditt feil. Det kan være årsaker til det. .. det er vel det minste problemet - en eller to l'er eller sånt - er vel sjelden noe å lage noe nummer ut av - men når noen konsekvent nekter å uttale navnet ditt riktig (for eks. Berte - som på "sørlandsk" - uttales med e.. det er et ganske annet navn enn Bærte - som vi østlendinger vil si) Du trenger ikke fyke i taket av at noen kommer for seint. Det kan være årsaker til det, og det kan også være slik at ikke alle i verden er like anale. Må man være anale om man forventer at folk kommer til et avtalt tidspunkt? Hva med at en avtale er en avtale? Og ... i disse mobiltider - det er ikke vanskelig å få gitt beskjed - om man har blitt forsinket Ofte kan det være greit å levere et godt stykke arbeid litt over tiden, enn å levere noe halvgodt innen fristen. Det er vel også sjelden noe stort problem - så lenge man varsler om det - og det er vel ofte det som er kjernen .. det å gi beskjed/si fra om man ikke kan oppfylle de avtalene man har. Hva som er respektløst for deg er nødvendigvis ikke det for andre. Det bør man ha respekt for. .. og det er vel 1000 kroners spørsmålet .. hvem er det som skal respekteres??? Den som ikke holder en avtale - og ikke gir beskjed - eller den som forventer at en avtale holdes - så sant man ikke har fått noe varsel
LilleBille Skrevet 12. mai 2005 #28 Skrevet 12. mai 2005 Det det var snakk om var vel respekt for andre - og i en del sammenhenger andres tid. Hvordan vi velger å reagere på dette har vel ikke nødvendigvis vært tema - men vil du virkelig si at en som forventer en viss "folkeskikk" (ja da definisjonen på hva folkeskikk er kan diskuteres - men la oss for "enkelhetsskyld" si at å holde en avtale er normal forkeskikk i denne sammenheng) på folk er anal? Vil det si at alle som har forventninger til at noen skal holde det de lover/har sagt er anale? Vi har selvfølgelig selv valg hva vi vil kaste bort energien og tiden vår på - men vil det dermed si at ikke kan ha forventninger til folk?
Gjest TK ii Skrevet 12. mai 2005 #29 Skrevet 12. mai 2005 Det det var snakk om var vel respekt for andre - og i en del sammenhenger andres tid. Hvordan vi velger å reagere på dette har vel ikke nødvendigvis vært tema - men vil du virkelig si at en som forventer en viss "folkeskikk" (ja da definisjonen på hva folkeskikk er kan diskuteres - men la oss for "enkelhetsskyld" si at å holde en avtale er normal forkeskikk i denne sammenheng) på folk er anal? Vil det si at alle som har forventninger til at noen skal holde det de lover/har sagt er anale? Jeg forstår at du ikke har store forståelsen for at det finnes andre tidoppfatninger enn din rigide, men nå er det slik at mange ikke ønsker en rigid tidsplan i fritiden sin, da det er mer enn nok militærdisiplin i arbeidslivet. Så ja, med tanke på at du er så pertentlig når det kommer til tidspunkt(hvis du da ikke bare diskuterer generelt her), så er du nok mer anale enn andre. Ikke at det er noe galt i det. Normal folkeskikk for meg er ikke at folk følger min oppfatning av skikk og bruk, men at man har forståelse for at folk har forskjellige sedvaner.
LilleBille Skrevet 12. mai 2005 #30 Skrevet 12. mai 2005 Det var vel ikke nødvendigvis bare snakk om fritid var det?? Men jeg forstår nå at du ser at det er en forskjell på fritid og feks. arbeid. Og kall meg gjerne anal når jeg forventer at folk - som selv avtaler et tidspunkt - gjør noe for å prøve å holde det. Og du må gjerne velge å kalle meg pertentlig - men du vet jo ikke noe om hvordan jeg velger å løse hverdagen min. Så bare for å ta et eksempel ... (Tar gjerne et enkelt ja/nei svar på begge spørsmålene) Hvis du har avtale med en gruppe mennesker om å organisere f.eks. et større idrettsarranemgent - som har en fastsatt starttid - forventer ikke du at folk som selv har sagt at de kommer f.eks. kl. 1400 stiller opp omtrent da - eller i det minste gir beskjed om at de blir forsinket eller ikke kommer? Hvis det f.eks. er vedkommende som har nøkkel har det som i følge deg er en "annen sedvane" - og dermed ikke bryr seg om at det står 20-30 andre mennesker og venter - synes du virkelig det er greit?
Avery Skrevet 12. mai 2005 #32 Skrevet 12. mai 2005 Vel, jeg har et navn som alle har hørt om, som ikke er vanskelig å stave eller uttale og som folk likevel skriver feil. Det er kanskje en bagatell for deg å bli kalt Lise istedet for Lisa (bare et eksempel), men for meg er det ikke gøy. Jeg retter det opp på papirer så ofte jeg får sjansen, men enkelte kan bare ikke lære seg det. På samme måte synes jeg det er respektløst å kalle Maren for "marn" når hun selv presenterer seg som "maren" (e'en skal uttales). Jeg har faktisk samme problem selv, at navnet mitt kan uttales på to forskjellige måter, og til tross for at jeg presenterer meg på den ene måten vil de fleste fortsatt kalle meg for den andre måten, det er fryktelig irriterende og jeg kan ikke begripe at det skal være så vanskelig å høre etter hvordan jeg selv sier det. Det var Sesselja som skrev dette Arkana, ikke jeg
Gjest synseren Skrevet 13. mai 2005 #33 Skrevet 13. mai 2005 Jeg synes det er viktigst av vi bryr oss om hverandre jeg. Om noen skriver eller uttaler navnet mitt feil gjør meg ingenting.
Gjest Embla s Skrevet 14. mai 2005 #34 Skrevet 14. mai 2005 Jeg skjønner ikke at feil uttale av navn skal bety manglende respekt? Jeg ser det heller som at detaljer er viktigere for noen en for andre. Og syns generelt sett det blir feil å tolke andres respekt for en ut i fra slike ting! Det (å trekke forhastede slutninger om andres indre liv på bakgrunn av sånne kriterier) syns jeg er respektløst! Og til resten av punktene på Usikkers kriterier for respekt-liste, tenker jeg at dette er jo bare instrumentelle ting! Noen er bedre til å organisere seg og holde orden på seg selv og avtaler en andre. Jeg kan godt være med på at det er en uting å ikke overholde frister, men dermed blir jo en pliktoppfyllende petimeter en som respekterer andre, mens en håpløs rotekopp ikke har respekt for noen? For meg er det å respektere andre knyttet opp til å ikke lyve, ikke viderefortelle hemmeligheter, lukke ørene for sladder, ikke bedrive hersketeknikker, ta folk på alvor, osv.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2005 #35 Skrevet 15. mai 2005 Jeg er enig i at det å ikke kunne navnet på en annen er respektløst. (Selvfølgelig mener jeg på personer man har jevnlig kontakt med) Dersom man stadig sier/skriver feil, og blir rettet på, viser det at du ikke bryr deg nok til å lære deg det. Blir du gjentatte ganger rettet på, betyr det at det er viktig for personen det gjelder, og at du bør respektere det. Personlig har jeg et navn jeg ikke kan uttale riktig selv en gang (utenlandsk navn) og bryr meg ikke om hvordan andre uttaler det, men jeg kan samtidig respektere at det er viktig for andre! Når det gjelder respekt for andres tid synes jeg at utviklingen virkelig har gått i feil retning! Jeg jobber som lærer, og det er svært vanlig at barna kommer for sent. Greit, det skjedde da jeg var liten også, MEN nå bryr de seg ikke om det! De sier ikke unnskyld, og vil forklare, men kommer gjerne for sent flere dager. Jeg har forsøkt å forklare at dette ikke er akseptert, men det er vanskelig å endre holdninger som kommer hjemmefra! Jeg mener selvfølgelig også at det viktigste er å bry seg om hverandre og utøve vanlig folkeskikk, men det utelukker ikke respekt på andre områder også!
Gjest Emera Skrevet 15. mai 2005 #36 Skrevet 15. mai 2005 For meg er det å respektere andre knyttet opp til å ikke lyve, ikke viderefortelle hemmeligheter, lukke ørene for sladder, ikke bedrive hersketeknikker, ta folk på alvor, osv. Det er jeg veldig enig i! Jeg er stort sett av de "erkepresise" .. med de frustrasjoner det fører med seg Jeg er også erkepresis... Jeg har gjort seriøse forsøk på å komme for sent uten å klare det (det er sant...:oops:). Selv da jeg hadde baby/småbarn var jeg alltid like presis... For én av frustrasjonene med det er at det faktisk kan være flaut å komme så presis som jeg gjør. Jeg har ofte opplevd å sitte der i ensom majestet fordi alle andre har kommet for sent!
Gjest Gjesten Skrevet 15. mai 2005 #37 Skrevet 15. mai 2005 Jeg har forøvrig lest at forskere mener vi er blitt mer upresise etter at mobieln kom, for det er så lettvint å ringe folk og si man er forsinket underveis. Før gikk ikke det. Dette trur eg er svært rett. Eg merkar det sjølv, no er eg ein av dei som i følge Tom Krus er både anal og rigid, men eg merkar at det er oftare no at eg kjem 5 min for seint, for eg kan jo berre ringe og sei frå... Det er slett ikkje bra nei! Eg veit at eg har vener som er notorisk minimum ein halv time for seine alltid, eg er likevel presis, men tar med ei bok, så er ikkje tida bortkasta. Har faktisk alltid med ei bok eller strikketøy, så slepp eg å irritere meg så mykje. Men eg er heilt einig med dei som meinar at det er respektlaust å komme for seint. Og dersom folk ikkje vil ha så rigide rammar rundt livet sitt at dei må halde avtalar, så får dei la vere å lage avtalar då. Og heller møte folk på impuls når dei er i nærleiken.
Gjest Embla s Skrevet 15. mai 2005 #38 Skrevet 15. mai 2005 Jeg er også erkepresis... Jeg har gjort seriøse forsøk på å komme for sent uten å klare det (det er sant...:oops:). Selv da jeg hadde baby/småbarn var jeg alltid like presis... For én av frustrasjonene med det er at det faktisk kan være flaut å komme så presis som jeg gjør. Jeg har ofte opplevd å sitte der i ensom majestet fordi alle andre har kommet for sent! Og det å alltid være presis, er selvfølgelig en kjempekvalitet! Ikke tvil om det. Og det å stadig komme for sent, er irriterende og brysomt for andre. Men LilleBille: Mener du at de som "tilfeldigvis" er av typen som alltid har alt på stell og som alltid er fem minutter i forkant med alt, nødvendigvis er slik fordi de har så inmari mye mer respekt for sine medmennesker en andre? Eller tror du det kan være andre årsaker til at noen stadig er for sene, mens andre er typen man kan stille klokka etter?
Mai Tai Skrevet 15. mai 2005 #39 Skrevet 15. mai 2005 Å komme for sent til avtaler er det verste jeg vet, da man selv gjerne møter opp til avtalt tid, og den andre personen kommer en halvtime-time etter. Om å skrive navn riktig, bryr jeg meg lite om.
LilleBille Skrevet 15. mai 2005 #40 Skrevet 15. mai 2005 Men LilleBille: Mener du at de som "tilfeldigvis" er av typen som alltid har alt på stell og som alltid er fem minutter i forkant med alt, nødvendigvis er slik fordi de har så inmari mye mer respekt for sine medmennesker en andre? Eller tror du det kan være andre årsaker til at noen stadig er for sene, mens andre er typen man kan stille klokka etter? Det er klart at det er flere grunner til at folk er forsinket - og at det selvfølgelig kan skje alle. Det som er snodig er at det virker som enkelte ikke prøver. Blir man forsinket - koster det lite å si fra (og det å si fra vitner om at man har respekt for andre - synes jeg) .. og de som "tilfeldigvis" alltid klarer å holde avtaler - gjør kanskje en ørliten innsats mer for å klare det .. enn de som alltid utsetter alt til siste øyeblikk .. og så kommer for sent hver gang. Alle kan selvfølgelig kommer for sent innimellom - men når noen hver eneste gang kommer en halv- til en time forsent i selskaper - alltid lar alle andre vente osv. tror jeg det har noe med prioriteringer å gjøre. Man prøver ikke. Hadde selv en venninne som alltid kom mellom en eller tre timer forsent til møter/selskaper etc. - og hun forsto ikke at vi andre ble lei... og etterhvert dro fra møtested - i stedet for å sitte å vente på henne - evt. startet med maten før hun kom. Vi endte med å invitere henne (når det var mer "formelle" selskaper) en time før de andre - da vi da regnet med at hun ville komme omtrent sammen med de andre gjestene. Men etter at hun fikk barn - og det burde være vanskeligere å rekke alt - da måtte hun begynne å prioritere tiden sin anderledes - og klarer nå å holde avtaler etc. - så av og til har det vel så mye med vilje som med evne å gjøre...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå