Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt akkurat og leste en annen tråd her inne om "mangel på respekt". Den tråden gjaldt bryllup, og å ikke svare innen svarfristen.

Dette fikk meg til å tenke litt på andre ting. Respekt for andre.

Å komme for sent på jobb!

Å komme for sent til avtaler!

Å skrive et navn feil!

Å ikke svare innen tidsfristen!

Å ikke levere oppgaver/jobber innen lovet tid!

Bare noen eksempler dette - men er vi flinke til å respektere andre? Jeg synes faktisk ikke det, og jeg synes denne respekten blir mer og mer fraværende.

"Det var ikke sånn før" tenker jeg ofte.

Har det noe med våres holdninger til andre å gjøre? Er vi blitt mer egoistiske? Er det samfunnet? Først meg sjøl - og så meg sjøl!!!

Jeg bare lurer jeg. Er det noen av dere andre som har tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Jeg tenker mye over dette, ettersom jeg er veldig opptatt av å overholde dette du lister opp nedenfor, men registrerer gjenntatte ganger at mange ikke enser respekt for andre når det gjelder dette i det hele tatt.

Hvorfor aner jeg ikke, jeg syns det er helt utrolig at det går an å bli så sløv, ikke være istand til å komme tidsnok til en avtale/på jobb og å "glemme" å svare innen fristen og jeg syns dette også gjelder det å ringe når man faktisk har sagt man skal.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet ikke hva det skyldes, men kan konstantere at jeg selv, som gjennom hele skoletida på 80- og 90-tallet var veldig påpasselig med det du nevner, er blitt betydelig sløvere med slikt - både privat og i forhold til studier.

Jeg tror nok det har med respekt å gjøre, men også gjensidig respekt. Dersom man leverer ting/møter opp i tide, men til stadighet opplever at den andre (gjerne læreren eller sjefen) ikke gir respons/svar/retter innleveringen innen rimelig tid/dukker opp til avtalt tid, vel... For min egen del hadde jeg tidligere, altså i ungdomstida, en innarbeidet, frykt- eller ydmykhetsbasert respekt for autoriteter. Men kanskje denne respekten generelt i samfunnet har blitt mindre, noe som ikke nødvendigvis er bare negativt.

Men fortsatt - å ikke svare/holde avtaler osv synes jeg ikke det finnes noen gode unnskyldninger for, selv om jeg delvis befinner meg i denne kategorien.

Skrevet

Jeg er stort sett av de "erkepresise" .. med de frustrasjoner det fører med seg :wink:

Synes jevnt over folk flest er ganske flinke til å respektere andre - men det er noen som alltid kommer sent - ikke sier fra etc.

Tror ikke det som oftes skyldes vond vilje heller - men faktisk evne. De har ikke evnen til å se at deres neglisjering av tidsfrister/svarfrister etc. lager problemer for andre (og dessuten har de jo alltid veldig gode forklaringer/unnskyldninger)

Det som er rart er at disse gjerne blir veldig "såre" om ikke andre holder tider etc. i forhold til dem ..

Men respekten for andres tid er nok litt mindre nå enn den var tidligere. (Husker min far kalte det "Tidstyveri")

En annen ting som er snodig er hvordan noen er viktigere enn andre.....

Det at en du snakker med (enten det er møte/bank/butikk el.) får en telefon .. og bare må ta den .. mens du bare sitter der og venter .. for hvorfor er alltid telefoner "viktigere" enn den som fysisk er der? :klø:

Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg synes det er interessant å legge merke til at resepekt her stort sett blir brukt om tidsbruk. Selv synes jeg det er vel så viktig å ha resepekt for mennesket som individ, ikke bare respekt for tiden til dette mennesket. Da mener jeg resepkt for andres livsstil, meninger eller bare det å møte et fremmed menneske i respekt.

(Forresten synes jeg selv det ikke nødvendigvis er mangel på respekt at man skriver andres navn feil. Det kan være så mange grunner til at det skjer: dysleksi, stavevansker, navnet er vanskelig eller fremmedartet, eller navnet kan staves på en rekke ulike måter.)

Skrevet

(Forresten synes jeg selv det ikke nødvendigvis er mangel på respekt at man skriver andres navn feil. Det kan være så mange grunner til at det skjer: dysleksi, stavevansker, navnet er vanskelig eller fremmedartet, eller navnet kan staves på en rekke ulike måter.)

Det er jeg enig med deg i, men det går an å gjøre et iherdig forsøk på å lære seg det.

For å ta et eksempel:

Mor til min barndomsvenninne var aldri istand til å skrive navnet mitt riktig, hun byttet ut en bokstav og skrev det slik det uttales, og ikke slik det skrives.

Det irriterte meg bestandig at hun etter så mange år ikke var istand til å skrive navnet riktig, det syns jeg er sløvt.

Skrevet

Vel, jeg har et navn som alle har hørt om, som ikke er vanskelig å stave eller uttale og som folk likevel skriver feil. Det er kanskje en bagatell for deg å bli kalt Lise istedet for Lisa (bare et eksempel), men for meg er det ikke gøy. Jeg retter det opp på papirer så ofte jeg får sjansen, men enkelte kan bare ikke lære seg det. På samme måte synes jeg det er respektløst å kalle Maren for "marn" når hun selv presenterer seg som "maren" (e'en skal uttales). Jeg har faktisk samme problem selv, at navnet mitt kan uttales på to forskjellige måter, og til tross for at jeg presenterer meg på den ene måten vil de fleste fortsatt kalle meg for den andre måten, det er fryktelig irriterende og jeg kan ikke begripe at det skal være så vanskelig å høre etter hvordan jeg selv sier det.

Skrevet

Jeg synes det er viktigst av vi bryr oss om hverandre jeg. Om noen skriver eller uttaler navnet mitt feil gjør meg ingenting.

:)

Gjest SumoBryter
Skrevet

Min ex hadde aldri og har ikke respekt for meg... Han er et perfekt eksempel på respektløshet. Hvordan behandler man folk som behandler deg med ingen respekt, det er da vanskelig å mestre å ha respekt for dem fordi man alltid ender opp med en følelse av at en blir brukt....

Skrevet

Når det gjelder navn bryr jeg meg lite - du må gjerne kalle meg OleiDole, om du skulle ønske det. Det er ikke noe jeg setter høyt.

Tidsfrister synes jeg derimot er viktig, og å ikke sløse med andres tid fordi du selv er sløv.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er enig!

Det er nesten ingenting som gjør meg så sinnsykt irritert og forbanna som folk som glemmer eller kommer for sent til avtaler (det finnes selvsagt unntak, men når det skjer gjentatte ganger...). En avtale er en avtale! Dessverre kjenner jeg altfor mange som tar altfor lett på avtaler. :evil:

En annen ting som ikke nødvenigvis gjør meg forbanna, men irritert, er at nesten ingen klarer å skrive navnet mitt riktig, enda det er et normalt navn, bare med dobbelkonsonanter. Hvorfor ikke spørre istedenfor å skrive det som man alltid tror det skrives? :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, jeg har et navn som alle har hørt om, som ikke er vanskelig å stave eller uttale og som folk likevel skriver feil. Det er kanskje en bagatell for deg å bli kalt Lise istedet for Lisa (bare et eksempel), men for meg er det ikke gøy. Jeg retter det opp på papirer så ofte jeg får sjansen, men enkelte kan bare ikke lære seg det. På samme måte synes jeg det er respektløst å kalle Maren for "marn" når hun selv presenterer seg som "maren" (e'en skal uttales). Jeg har faktisk samme problem selv, at navnet mitt kan uttales på to forskjellige måter, og til tross for at jeg presenterer meg på den ene måten vil de fleste fortsatt kalle meg for den andre måten, det er fryktelig irriterende og jeg kan ikke begripe at det skal være så vanskelig å høre etter hvordan jeg selv sier det.

Karin/Karen?

Er det det du heter?

Skrevet

Jeg synes at både navn og tidsbruk har med respekt for individet å gjøre, men at respekt for individet er et mer omfattende begrep, som også har med å respektere meninger, holdninger og ulikheter.

Når det gjelder å komme for sent på jobb, så tror jeg at jeg er i ferd med å bli avstumpet av den dårlige arbeidsmoralen her hvor jeg jobber. Fordi alle andre (fra direktør til vaktmester) kommer sent og går tidlig, så kjenner jeg at jeg også begynner å synes at det er greit. Satser på at jeg får ny jobb før jeg blir helt fordervet! :ler:

Gjest TomKrus
Skrevet

Respekt bør også gå andre veien.

Du bør ikke fyke i taket av at noen skriver navnet ditt feil. Det kan være årsaker til det.

Du trenger ikke fyke i taket av at noen kommer for seint. Det kan være årsaker til det, og det kan også være slik at ikke alle i verden er like anale.

Ofte kan det være greit å levere et godt stykke arbeid litt over tiden, enn å levere noe halvgodt innen fristen.

Hva som er respektløst for deg er nødvendigvis ikke det for andre. Det bør man ha respekt for.

Skrevet

Du trenger ikke fyke i taket av at noen kommer for seint. Det kan være årsaker til det, og det kan også være slik at ikke alle i verden er like anale.  

Med en god porsjon respekt; hva mener du her? :ler:

Skrevet

Uttale av navn synes jeg har mye å gjøre med dialekt. En bergenser sier Oslo, mange i Oslo sier Oschlo. Noen sier Cecilie, andre sier Ceccilie. Det har jeg ikke problemer med.

Jeg har forøvrig lest at forskere mener vi er blitt mer upresise etter at mobieln kom, for det er så lettvint å ringe folk og si man er forsinket underveis. Før gikk ikke det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg synes det er interessant å legge merke til at resepekt her stort sett blir brukt om tidsbruk. Selv synes jeg det er vel så viktig å ha resepekt for mennesket som individ, ikke bare respekt for tiden til dette mennesket. Da mener jeg resepkt for andres livsstil, meninger eller bare det å møte et fremmed menneske i respekt.

(Forresten synes jeg selv det ikke nødvendigvis er mangel på respekt at man skriver andres navn feil. Det kan være så mange grunner til at det skjer: dysleksi, stavevansker,  navnet er vanskelig eller fremmedartet, eller navnet kan staves på en rekke ulike måter.)

:Nikke: Enig i dette. Selv er jeg den som kanskje har litt for mye respekt for andre mennesker til tider... Jeg er forresten alltid presis til avtaler, og det kan være ganske så irriterende å måtte vente i omtrent en time, på mennesker som aldri vet å respektere avtaler og møtetidspunkt. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt inntrykk er at vi stort sett er flinke til å respektere hverandre, men at vi er lite flinke til å ha respekt for andres tid.

Jeg er presis ift. alle jobbavtaler, møter etc, og jeg forventer at andre er det samme - selvsagt med mindre det finnes en god unnskyldning der og da.

Privat aksepterer jeg noe større slingringsmonn, selv om jeg innerst inne irriterer meg heftig over halvhjernene som ikke har respekt for andres fritid heller.

Gjest TomKrus
Skrevet

Med en god porsjon respekt; hva mener du her? :ler:

hehe :)

Freudiansk uttrykk. Fra store norske:

"Den anale karakter kjennetegnes i følge psykoanalysen ved rigiditet, pertentlighet og gjerrighet. Disse karaktertrekk er i dagens psykologi oftest benevnt som tvangspregede og rigide."

Gjest Anonymous
Skrevet

hehe :)

Freudiansk uttrykk. Fra store norske:

"Den anale karakter kjennetegnes i følge psykoanalysen ved rigiditet, pertentlighet og gjerrighet. Disse karaktertrekk er i dagens psykologi oftest benevnt som tvangspregede og rigide."

Det er derfor alle med grunnfag eller mer stadig føler behov for å innvilge seg selv et akademisk kvarter.

På samme måte som myten om at fine folk spiser sen middag. Vi, for eksempel, spiser gjerne dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...