Gå til innhold

Vegglampe med ledning til fastmontering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg endelig klart å finne noen vegglamper jeg liker, men når eg åpnet pakningen oppdaget jeg et lite problem... vegglampene jeg har kjøpt er med ledning og støpsel, men jeg har direkte kobling/ fastmontering i veggen. Jeg vil helst unngå å kontakte elektriker da jeg vet at jeg kan få det til selv, så jeg trenger bare litt forklaring på hvordan! 

Eg det noen som vet hvordan dette kan gjøres? Å gå fra ledning til fastmontering av vegglampe?

Setter pris på all hjelp!

Skrevet
7 minutter siden, gulla_tulla skrev:

Nå har jeg endelig klart å finne noen vegglamper jeg liker, men når eg åpnet pakningen oppdaget jeg et lite problem... vegglampene jeg har kjøpt er med ledning og støpsel, men jeg har direkte kobling/ fastmontering i veggen. Jeg vil helst unngå å kontakte elektriker da jeg vet at jeg kan få det til selv, så jeg trenger bare litt forklaring på hvordan! 

Eg det noen som vet hvordan dette kan gjøres? Å gå fra ledning til fastmontering av vegglampe?

Setter pris på all hjelp!

Ja.

Anonymkode: d1e37...39e

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: d1e37...39e

Så fint, du har ikke et litt mer utfyllende svar?

Skrevet
2 timer siden, gulla_tulla skrev:

Så fint, du har ikke et litt mer utfyllende svar?

Nei, fordi du demonstrerer at dette har du ikke peiling på, og fast installasjon har du som ikke er elektriker heller ikke lov til.

Anonymkode: 14873...336

• Liker 4
Skrevet

Du vet du klarer det selv, og spør samtidig om hvordan... jaha...

Hvis du er så smart så googler du. Er du enda smartere ringer du elektriker.

Hvis du kobler dette selv og det blir brann har du ikke rett på forsikring. Dør noen i brannen kan du bli tiltalt for mord.

Bor du alene ute i skogen uten naboer driter jeg litt i hva du gjør. Har du naboer gjør du ikke dette!!

Anonymkode: f03b3...ca8

• Liker 1
Skrevet

Man har lov til å koble til lamper selv! Men når det er sagt, hvis du ikke er helt trygg på hva/hvordan og ikke har verktøyet du trenger, ville jeg absolutt hørt om noen du kjenner kan hjelpe deg. Det er ganske risky å begynne å gjøre feil – konsekvensen er brann. 

Anonymkode: b94ef...a43

• Liker 1
Skrevet

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet du klarer det selv, og spør samtidig om hvordan... jaha...

Hvis du er så smart så googler du. Er du enda smartere ringer du elektriker.

Hvis du kobler dette selv og det blir brann har du ikke rett på forsikring. Dør noen i brannen kan du bli tiltalt for mord.

Bor du alene ute i skogen uten naboer driter jeg litt i hva du gjør. Har du naboer gjør du ikke dette!!

Anonymkode: f03b3...ca8

Wow...

Gulla_tulla, du bør Google. Jeg har desverre ikke noe råd å komme med, men her er det tydelig at bare idioter høye på seg selv svarer!

Anonymkode: ec7aa...dc7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man har lov til å koble til lamper selv! Men når det er sagt, hvis du ikke er helt trygg på hva/hvordan og ikke har verktøyet du trenger, ville jeg absolutt hørt om noen du kjenner kan hjelpe deg. Det er ganske risky å begynne å gjøre feil – konsekvensen er brann. 

Anonymkode: b94ef...a43

Takk for et seriøst svar!

skal klare å få tak i rett verktøy, men vet ikke helt hva dippeduppen heter som jeg skal bruke til sammenkoblingen. Har et par bekjente som har gjort det, så er jeg helt låst får jeg høre med de.

Skrevet

Kjøp en sånn: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/lampetilbehor/lampeoppheng/ledningssett-410064/

Blå ledning kobles sammen med blå ledning, brun med brun. Bruk sukkerbit eller Wago.  Når du avmantler ledningen vær forsiktig når du klipper så du ikke skader noen av kobberlederne. Tvinn de godt sammen etter avisolering og pass på at ingen «kobbertråder» (kordeler) stikker utenfor sukkerbiten. Skru godt til. 

Man har lov til å montere ting som ikke er fastmontert, selv. Ikke taklamper uten DCL, men løse vegglamper osv. 

Anonymkode: 33bc1...06e

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en sånn: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/lampetilbehor/lampeoppheng/ledningssett-410064/

Blå ledning kobles sammen med blå ledning, brun med brun. Bruk sukkerbit eller Wago.  Når du avmantler ledningen vær forsiktig når du klipper så du ikke skader noen av kobberlederne. Tvinn de godt sammen etter avisolering og pass på at ingen «kobbertråder» (kordeler) stikker utenfor sukkerbiten. Skru godt til. 

Man har lov til å montere ting som ikke er fastmontert, selv. Ikke taklamper uten DCL, men løse vegglamper osv. 

Anonymkode: 33bc1...06e

Tusen takk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...