Gå til innhold

Skaffe oss Whippet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått beskjed om at hunden vår har maks ett år igjen å leve. Jeg er selvfølgelig veldig lei meg pga det. 

Nå er jeg der at er på leting etter en ny hund , slik at det forhåpentligvis vil lette det fæle vi har i møte. OG at vi skal slippe å leve uten hund. 

Slik situasjonen er for oss nå, så har jeg fire måneder hjemme med barn og kan vende valpen til å være alene hjemme, og alt som følger med. Om ett år så har jeg trolig full jobb , og må ordne dagmamma til en evt valp. Ikke alle får planlagt å få valp i sommerferien! Det passer veldig bra slik nå, men vi har også hektisk tid med baby på 1,5 år NÅ. Likevel vil vi begge synes det er veldig trist å ikke ha en hund å gå tur med. Vi trenger hund for å gå tur både alene, og sammen som familie. 

Jeg er litt usikker på hva vi bør velge:/ Mannen foreslår en pause fra hund, og skaffe en hund når den andre må få slippe, men som sagt så krever valpetiden sitt. Jeg er også redd for at jeg blir totalt deprimert når vi blir uten hund. Har aldri vært uten hund så og si. Dette er også en bekymring. Eldste barnet sier også at vi må få ny hund om vår dør.

Anonymkode: 2ec81...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En valp vil få mye gratis oppdragelse av en voksen hund (forutsatt at denne er veloppdratt), men hvis det er en gammel syk hund burde denne få slippe maset fra en valp. 

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor stresse med ny hund når dere har nok å henge fingrene i med et lite barn? Det vil i så fall være veldig urettferdig ovenfor valpen. Man må ikke på liv og død få ny hund før den gamle hunden man har er borte. 

Det mest fornuftige vil kanskje være å vente til barna er større og ting har roet seg litt? Det er nok av valper som havner på finn.no knapt året gammelt pga tidsklemma hos småbarnsfamilier.. 

• Liker 1
Skrevet

Med 2 så små barn vil jeg fraråde deg whippetvalp nå- de er som ADHD barn x 10 som valper. 

Så både for dere selv og ikke minst av hensyn til den gml hunden - vent! 

• Liker 3
Skrevet

Høres ikke greit ut for den gamle hunden å måtte forholde seg til en valp, når han selv vil slite med helsen. La han få den siste tiden i fred med dere. Kanskje trenger han mye oppfølging også etterhvert og dere må ha tid og penger til å ta skikkelig vare på ham. 

• Liker 5
Skrevet
34 minutter siden, Tvist skrev:

Høres ikke greit ut for den gamle hunden å måtte forholde seg til en valp, når han selv vil slite med helsen. La han få den siste tiden i fred med dere. Kanskje trenger han mye oppfølging også etterhvert og dere må ha tid og penger til å ta skikkelig vare på ham. 

Nei det er ikke slik at han vil koste mer tid eller penger. Og han er i god form nå.

Skrevet

Dyrlegen godkjenner selvfølgelig at vi skaffer oas hund sammen med den gamle. 

Skrevet

Min første tanke var også at det kan være slitsomt for den gamle hunden med en valp. Men dere kjenner hunden best, og vet hvordan dere evt. kan skjerme den hvis valpen blir slitsom. 

Dere vet også selv hvor mye tid sosialisering av valp krever, og hvor mye man får igjen for det hvis man gjør en god jobb i den perioden. Har dere tid og overskudd? Jeg tenker at det godt kan være mulig, hvis dere orker. Vi har 1,5-åring, baby på vei og en en 2 år gammel whippet nå. Det er til tider hektisk, men man finner løsninger hvis man vil. Personlig skulle jeg enkelte dager ønske vi ventet med hund til barna var nærmere skolealder (men da hadde vi jo ikke fått vår hund, og det er ikke så ille at jeg angrer). 

Vår whippet var forøvrig en veldig rolig og behagelig valp. Jeg har hatt whippet før, og vet godt at de kan være noen skikkelige villstyringer det første året. Vi brukte litt tid på å velge en som så ut til å ha et rolig gemytt. Det er aldri noen garanti for at det lykkes, men vi hadde i hvert fall en skikkelig koselig valpetid, uten at vi ble utslitte (det var før første barn ble født da, men jeg ble gravid og var i veldig dårlig form i svangerskapet).

Anonymkode: f77e5...e02

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor dyrlegen hjemme hos dere og vet nøyaktig hvilken hverdag dere har og hvordan den gamle hunden deres vil takle en vilter valp..? Hvis man må ha godkjenning fra dyrlege angående anskaffelse av valp bør man iallefall styre unna!

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår whippet var forøvrig en veldig rolig og behagelig valp. Jeg har hatt whippet før, og vet godt at de kan være noen skikkelige villstyringer det første året. Vi brukte litt tid på å velge en som så ut til å ha et rolig gemytt. Det er aldri noen garanti for at det lykkes, men vi hadde i hvert fall en skikkelig koselig valpetid, uten at vi ble utslitte (det var før første barn ble født da, men jeg ble gravid og var i veldig dårlig form i svangerskapet).

Anonymkode: f77e5...e02

Det var min sin (og broren min sine tre som han har anskaffet de siste årene, også). Ikke alle er helt sirkus og balubas som valp. Men man har ingen garantier, nei.  

Anonymkode: ae87d...41a

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Bor dyrlegen hjemme hos dere og vet nøyaktig hvilken hverdag dere har og hvordan den gamle hunden deres vil takle en vilter valp..? Hvis man må ha godkjenning fra dyrlege angående anskaffelse av valp bør man iallefall styre unna!

Nei, om han vil takle en valp! Kjære tid!!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, om han vil takle en valp! Kjære tid!!

Ok. Syntes bare det hørtes rart ut at en veterinær har "godkjent" at den eldre hunden vil takle en valp både fysisk og psykisk, det vet du nok best selv som kjenner hunden godt. Og i hovedinnlegget står det at du er redd for å bli deprimert osv uten hund, ikke tenk på deg selv vær så snill. Skal du ha ny valp, tenk på hva som er best for valpen med tanke på livssituasjon og timing osv. Selv stresset jeg veldig med å få ny hund når gammelhunden begynte å bli dårlig, det var ikke vellykket.. Ett år etter at gammelhunden var borte klaffet alt endelig og ny hund kunne planlegges uten bekymringer! 

• Liker 1
Skrevet

Vi har en eldre, men frisk hund. Vi tar godt vare på ho, men Når den dagen kommer og hun får slippe.. Ikke faen om jeg vil ha ny hund! Det er så MYE jobb! Jeg støvsuger huset hver dag! Usj, den røyter. 

Vi har 3 barn, og det holder! 😅😅 

Anonymkode: 2a804...011

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jammen jeg da hadde byttet dyrlege. 

Om den gml hunden din er så dårlig at den har Max 1 år igjen- er det fryktelig dårlig gjort å skaffe seg valp. La den stakkars hunden få ha en god tid - ikke stress den med å dra inn en valp 

• Liker 3
Skrevet

Det er ett ordtak som heter "crazy like a whippet puppy"... 

Anonymkode: 2ca22...cde

Skrevet
59 minutter siden, xinnia skrev:

Tror jammen jeg da hadde byttet dyrlege. 

Om den gml hunden din er så dårlig at den har Max 1 år igjen- er det fryktelig dårlig gjort å skaffe seg valp. La den stakkars hunden få ha en god tid - ikke stress den med å dra inn en valp 

OK.

Saken var bare en vurdering om hun tenkte det var lurt med ny valp. Ett år var bare en prognose, den er i god form enda, men har bilyd på hjertet. 

Skrevet
På 13.8.2019 den 1.02, Glød skrev:

En valp vil få mye gratis oppdragelse av en voksen hund (forutsatt at denne er veloppdratt), men hvis det er en gammel syk hund burde denne få slippe maset fra en valp. 

Dette! Det er du som kjenner din hund, dette har både negative og positive sider. Kjenner mange som har skaffet valp, hvor  den gamle hunden har kviknet til. 

Men for guds skyld kjenn nøye på om du orker en hund til i barnetiden, så du ikke ender opp å omplassere den nye hunden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...