AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 På arbeidsplassen min ble det i slutten av juni utlyst flere faste stillinger på avdelingen jeg har jobbet som vikar på i et drøyt år. Dette var en intern utlysning på tavla til HR kontoret. Søknadsfristen var 15. juli. Sjefen forespeilet oss at vi ville få tilbakemelding på søknadene våre i slutten av juli, før han tok to uker ferie. Det skjedde ikke. I dag var han tilbake på jobb og skiftlederen på gruppa jeg jobber på for tiden spurte ham om det snart kom en avklaring rundt de ledige stillingene (han venter også på svar siden han trenger å vite hvem som skal jobbe på gruppa fremover da to faste slutter 31.08.). Svaret var at avgjørelsen må vente til det blir avklart rundt en mulig omorganisering, noe som først vil skje etter at sjefens sjef kommer tilbake fra ferie om 14 dager. Altså får vi sannsynligvis først svar i slutten av august. En måned senere enn forespeilet. Og det er mulig det ikke blir noen ansettelser i det hele tatt pga denne omorganiseringen. Jeg er så irritert. Sjefen oppfordret meg til å søke, så jeg har hatt ganske store forhåpninger om å få fast stilling. Nå føler jeg at jeg blir holdt for narr. Jeg har brukt tid og krefter på søknaden, samt at jeg har ventet i en måned på svar og må vente enda et par uker. Det tar faktisk litt på psykisk. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn å få ut litt frustrasjon. Anonymkode: 2b8b2...789 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #2 Skrevet 13. august 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så irritert. Nå føler jeg at jeg blir holdt for narr. Det tar faktisk litt på psykisk. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn å få ut litt frustrasjon. Enig! Ca det samme skjedde meg. Bortsett fra at jeg ble garantert jobb først, og så ble det plutselig å vente, vente, det er over et halvår til omorganisering og kanskje det ikke blir noen ansettelser. Jeg føler meg lurt og brukt. Veksler mellom å ville gi blanke og søke jobb andre steder og tenke at jeg skal pokker meg ha det jeg ble lovet. Har ikke råd til å vente og se i et halvår, så håper det snart blir klart. Føles ikke som at man blir tatt seriøst, klart det er irriternende! Håper tida går fort nå, og at du får jobben. Anonymkode: 7dfbf...43a 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #3 Skrevet 13. august 2019 Sjefen din skal ikke oppfordre noen til å søke og gi falske forhåpninger. Det er uproft og ikke godt lederskap. Anonymkode: 74873...146 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #4 Skrevet 13. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig! Ca det samme skjedde meg. Bortsett fra at jeg ble garantert jobb først, og så ble det plutselig å vente, vente, det er over et halvår til omorganisering og kanskje det ikke blir noen ansettelser. Jeg føler meg lurt og brukt. Veksler mellom å ville gi blanke og søke jobb andre steder og tenke at jeg skal pokker meg ha det jeg ble lovet. Har ikke råd til å vente og se i et halvår, så håper det snart blir klart. Føles ikke som at man blir tatt seriøst, klart det er irriternende! Håper tida går fort nå, og at du får jobben. Anonymkode: 7dfbf...43a Jeg håper virkelig ikke det drar ut så lenge før vi får svar, men med alt surret som har vært hittil skulle det ikke forundre meg om det drøyer enda lenger før de tar en avgjørelse. I et år har jeg jobbet beinhardt for denne bedriften, har stått på, ikke sagt nei når de har ringt og spurt om jeg kan stille på kort varsel en eneste gang og har stilt opp masse på kvelder og i helger. Som tilkallingsvikar er det ikke lett å planlegge og jeg er sliten og lei av kun ha muligheten til å planlegge fra uke til uke. Den økonomiske usikkerheten med svingende inntekt tærer også på. Jeg vurderer seriøst å søke andre steder nå, for jeg orker ikke tanken på å gå inn i nok en vinter som tilkallingsvikar. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjefen din skal ikke oppfordre noen til å søke og gi falske forhåpninger. Det er uproft og ikke godt lederskap. Anonymkode: 74873...146 Er forsåvidt enig i det. Jeg synes imidlertid det er enda mer uproft at de har lyst ut stillinger de ikke vet om de skal besette pga e mulig omorganisering. De burde jo avklart omorganiseringen og bemanningsbehovet før de utlyste noe som helst. -TS Anonymkode: 2b8b2...789 1
Agatha Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 Dette er veldig vanlig, hvertfall i offentlig sektor. En intern utlysning vil jo uansett egentlig ikke gjelde for deg. Reglene for dette er ar du enten allerede er tilknyttet bedriften i fast stilling i en mindre stillingsprosent og ønsker mer stilling,at du som fast ansatt vil bytte stillingstype eller om du har vært vikar i 3år. Har du vært tilkallingsvikar i et år vil du ikke ha noen som helst rett på en internt utlyst stilling. Det er også veldig vanlig at slike utlysninger brukes nettopp ved omorganisering. Tror kanskje sjefen din har vært litt rask i det å trekke slutninger angående hvem han kan ansette.
Carrot Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 en oppfordring til å søke er IKKE å bli "lovet jobb" bare så det er helt klart, jeg skjønner at TS føler seg "snytt" for et SVAR - men ikke for en jobb.. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 9 minutter siden, Carrot skrev: en oppfordring til å søke er IKKE å bli "lovet jobb" bare så det er helt klart, jeg skjønner at TS føler seg "snytt" for et SVAR - men ikke for en jobb.. Spørs på hvordan det formuleres det. Hvis sjefen sier at man oppfordres til å søke uten noe mer (evt. også sier at det ikke kan garanteres eller noe sånt) så er det jo innafor, da har man ikke lovet noe som helst. Men det er dessverre ledere som lover litt for mye og garanterer stillingen til en av vikarene. Det er en uting, og det har skjedd meg også under studietiden. Var en veldig ålreit jobb de regelrett fortalte at var min i sammenheng med en studentoppgave for bedriften, men så ble det plutselig uklart med tanke på omorganisering etc. Man føler seg regelrett ganske snytt når man ordrett har blitt lovet en jobb, før det hele renner ut i sanden. Det er rett og slett uprofesjonell ledelse. Derfor tar jeg ingenting ledere sier for god fisker lenger når det gjelder lovnader om jobb, ikke før jeg har skriftlig tilbud og kontrakt i hånda. Som arbeidstaker bør man kun forholde seg til konkrete, skriftlige tilbud. Anonymkode: 570c7...9f0 1
Carrot Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 hvordan var det TS, ble du "oppfordret til å søke" eller "Lovd jobb i klare ord" ??
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 Slike omorganiseringer skjer hele tiden i offentlig sektor, og det er ikke sikkert at din sjef visste noe/det kan ha kommet brått på. Men du har ikke blitt holdt for narr. Det er helt vanlig at ansettelsesprosesser tar lengre tid enn planlagt, og det kan ha mange årsaker. Å bli oppfordret til å søke er ikke det samme som at du har blitt lovet jobb på noe vis, så du bør jobbe med forventningene dine og smøre deg med tålmodighet. Anonymkode: 7ed2c...d0b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 Ble lovet jobb her og, mye uproft er ute. Anonymkode: a226a...c19
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 Dette er i privat sektor, ikke offentlig, bare for å ha sagt det. Jeg er ansatt i bedriften som vikar, ikke innleid via vikarbyrå, og har det siste halvåret vikariert for en langtidssykemeldt fast ansatt i 100% stilling. Jeg ble ikke lovet jobben, men sjefen spurte om jeg hadde sett utlysningen og at han håpet at jeg kom til å søke, da de trenger kompetansen min fremover. Man får jo noen forventinger da, men jeg har ikke tatt noe på forskudd. Jeg er hovedsakelig frustrert over at det drar sånn ut i tid og det er slitsomt å gå rundt i uvisshet så lenge. Vikariatet mitt er snart over også, så jeg trenger uansett en avklaring på hva som skjer fremover (det har vært snakk om forlengelse en periode da vi har fått en del ekstra å gjøre de neste par månedene). -TS Anonymkode: 2b8b2...789
Gjest O.G. Skrevet 16. august 2019 #12 Skrevet 16. august 2019 På 13.8.2019 den 21.59, AnonymBruker skrev: Sjefen din skal ikke oppfordre noen til å søke og gi falske forhåpninger. Det er uproft og ikke godt lederskap. Anonymkode: 74873...146 Det skjer hele tiden, tro meg.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #13 Skrevet 16. august 2019 What goes around comes around. Hadde selv en arbeidsgiver som holdt på slik. Lovde lønnsøkning og annen stilling, ingen ting skjedde. Så da fikk de tilbake sin egen medisin, etter det gjorde jeg kun det som jeg måtte på jobb. Ingen ting ekstra. Anonymkode: 93a8c...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå