Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke min fremtidige hund helt ut av hodet. :wink:

Noen spørsmål jeg lurer på:

1. Hvor mye koster det per år i veterinærutgifter (vaksiner, ormekur etc.)? Snakker om cirkapriser, selvfølgelig.

2. Hvor ofte og lenge går dere tur med bikkja deres per dag, eventuelt per uke? Fint om dere tar med rase og alder hvis dere svarer på denne.

3. Bør en stor hund mosjonstrenes hver dag (ikke bare vanlig gåtur)?

4. Hvordan er forholdet mental/fysisk trening?

5. Forslag til "mental trening"?

6. Er det viktig med mange småturer ut hver dag, eller er det like greit å ta det litt i puljer (men ordentlig)? Kvalitet eller kvantitet som gjelder?

7. Finnes det noe nettforum for hund, enten skandinavisk eller engelsk/amerikansk, som er seriøst OG har bedre utforming enn Canis'?

Tusen takk hvis noen gidder svare. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å svare litt her da. Begynner med spm 1 så får vi se hvor langt vi kommer og hvor mye nytte det er i meg....

1. Hvor mye koster det per år i veterinærutgifter (vaksiner, ormekur etc.)? Snakker om cirkapriser, selvfølgelig.

Ormkur husker jeg ikke hva koster, men det er ikke veldig dyrt. Dessuten er det delte meninger om hvorvidt man skal drive å gi hunden ormkur uten at man har mistanker om mark.

Vetrinær kan koste så mangt, men hos min vetrinær så mener jeg å huske at selve vaksinasjonen koster ca 200 kr, men at vi havner opp på 500 kr så og si tvert vi setter foten inn på komtoret uansett. En annen vet klinikk pleide vi å ende på mellom 3-400. Men dette er jo en gang i året da. Men her må man nesten se litt på nettsider og finne ut hvordan prisene blir der man bor...

Mulig du kan finne matnyttig info via denne siden http://www.dyreklinikk.no/

PS! ikke glem å ta med flottbeskyttelse i utregningene ...

2. Hvor ofte og lenge går dere tur med bikkja deres per dag, eventuelt per uke? Fint om dere tar med rase og alder hvis dere svarer på denne.

Rhodesian Ridgeback. Hun får en langtur på minimum en time hver dag. I tillegg får hun en kjapp luftings om morgen, kveld og om det passer midt på dagen ( hun er med typen på jobb). Hunden min er ei 4 år gammal tispe og hun har gått rundt en time hver dag siden hun var rundt 6mnd. Hunden tåler godt å få mindre tur de dagene det rett og slett ikke passer. Noen dager får hun to lange turer (når jeg har fri) og ganske ofte om kvelden hender det at jeg slipper henne med hundevennene hennes. Men tur er litt hva du gjør det til...

3. Bør en stor hund mosjonstrenes hver dag (ikke bare vanlig gåtur)?

Ridgeback må jo sies å gå under kategorien stor hund. Det står i hundebøkene at de skal mosjoneres.... men vi driver ikke med noen organisert form for mosjonering. Hun blir med en og annen gang når vi sykler og om vinteren trekker hun en del på ski. Vi har henne masse løs når det ikke er båndtvang og når det er båndtvang finner vi steder der hun kan gå løs likevel. Hun basker og "sloss" med hundevenner rundt tre ganger eller mer i uka og dette holder fint til å holde henne slank og muskuløs.

4. Hvordan er forholdet mental/fysisk trening?

Noen ganger trener vi ren lydighet eller agility, men det vanlige er at vi tar en lydighe3tsrunde i løpet av turen. Noen ganger gjemmer vi oss så hun må lete, noen ganger går vi spor ( anbefales ) + at hun får mye mental trening av å være sammen med andre hunder. Driver en del søk etter godbiter også.

5. Forslag til "mental trening"?

Som valp: prøve å få godis ut av melkekartonger og andre ting. Lett lydighet og sosialisering med andre hunder, samt lek med eier. Ta hunden med i byen og på steder den ikke er vant....

Senere kan man drive med spor, lydighet, agility med mer.

6. Er det viktig med mange småturer ut hver dag, eller er det like greit å ta det litt i puljer (men ordentlig)? Kvalitet eller kvantitet som gjelder?

Kvaliteten på turen kan være bra selv om turene er små da... men ... JEG synes det funker veldig bra med en "tømmesegtur" morgen og kveld og en "sliteseguttur" på ettermiddagen. Hunder trenger som regel ikke like mye tur hver dag. Et tips er å ikke venne hunden til faste tider... du KAN få en hund som begynner å mase de dagene mønsteret blir brutt.

7. Finnes det noe nettforum for hund, enten skandinavisk eller engelsk/amerikansk, som er seriøst OG har bedre utforming enn Canis'?

Man har jo news ... alt.no hunder, men jeg har liten erfaring med forum utover kvinneguiden. Men husk at både her inne og på news kan mange virke veldig bastante .. ikke svelg alt du leser uten å tenke gjennom om det gir mening for deg....

såh ... litt svar ble det da...

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Jeg får ikke min fremtidige hund helt ut av hodet. :wink:

Noen spørsmål jeg lurer på:

Vaksine for oss koster rundt 4-500 kroner. Ormekur kommer an på størrelsen på hunden, men regn med en ca. 200 kroner. En forsikring er ikke dumt, for uhell kan plutselig koste veldig mye...

2. Hvor ofte og lenge går dere tur med bikkja deres per dag' date=' eventuelt per uke? Fint om dere tar med rase og alder hvis dere svarer på denne.[/quote']

Har hund på størrelse med en labrador, og han er ute fire til seks ganger om dagen. Minst en av gangene varer en time eller to. De andre er tisseturer som varer opptil 20 minutter.

Jeg har aldri mosjonstrent noen av mine hunder bevisst, jeg. Det ordner de selv. Når vi går langtur, er det hunden som er på tur, ikke jeg, så han får løpe frem og tilbake i båndet som han vil så lenge han ikke drar i båndet.

Jeg legger inn litt mental trening hver eneste dag i form av vedlikehold av lydighetstreningen vi holdt på med da han var ung. 5-10 minutter, kanskje.

www.home.no/hundefaq

Her finner du all informasjon du bare ønsker.

Skrevet

1. Ville beregnet ca 1000,- hvert år forutsatt at det ikke skjer noe spesielt. Du må regne 500-700 for hundeforsikring (og det må du ha!). Husk også mat, utstyr osv. Du må regne med at et hundehold koster 3000-4000 i året faktisk...

2. Går 3 turer om dagen med min 5 år gamle storpuddel hann. Kvartersrunder morgen og ettermiddag, lenger tur på kvelden. Noen ganger langt, andre ganger ikke. Pudler trenger ikke ekstremt med fysisk trening, så dette avhenger jo av rase.

3. Kommer an på rase. Hør med raseklubben (les på sidene deres)

4. Mental trening er undervurdert for de fleste hunder, i hvert fall sånn jeg ser det. Mange bruker mye tid på fysisk trening (går timesvis hver dag osv) og glemmer mentaltrening. Hunden trenger mentaltrening og bør få det ofte. Det behøver egentlig ikke være vanskeligere enn å ha en håndfull små pølsebiter i hånda og kaste den utover en plen så spredt som du klarer, så har hunden snusetrening i 10 minutter! Hunden min blir utslitt etter intenst mentaltrening, men blir nesten aldri sliten på tur.

5. Lydighet og agility er jo bra. Har kjøpt en bok som har mange triks du kan lære hunden, og det er jo morsomt både for deg og hunden. Har også kjøpt den siste boken fra Canisredaktøren Klikkertrening for din hund, den er kjempe bra, og har mange læringsforslag. Klikker er ideelt for mentaltrening.

6. Nettforum: Tja, vet ikke helt. Mange ekstreme hundeeiere synes jeg, og de som trener hunden sin trener ofte så mye at jeg synes det er vanskelig å henge med... Så jeg trives her på KG jeg! :tunge1:

Skrevet

Tusen takk, alle tre!

Supert.

Jeg synes ikke 3000-4000 i året er mye, så det går nok greit (mtp utgifter).

Mtp forståsegpå'ere på nettfora, så går nok det bra - tror jeg har innebygd et lite filter opp igjennom årene. :wink: Så lenge man bruker hodet selv, så går nok det greit.

Det virker greit det dere sier om trening også (både fysisk og mentalt). Har tenkt å bruke klikkertrening på den, forresten.

Har ett spørsmål til: har dere hunden deres inne eller ute om dagene? Det kommer sikkert an på hvor man bor, men hva synes dere er greit (utgangspunktet er at den blir lufta ofte, selvfølgelig)? Noen av dere som bor midt i byen?

Skrevet

Har ett spørsmål til: har dere hunden deres inne eller ute om dagene? Det kommer sikkert an på hvor man bor, men hva synes dere er greit (utgangspunktet er at den blir lufta ofte, selvfølgelig)? Noen av dere som bor midt i byen?

Jeg har hunden min ut på verandaen om jeg er hjemme og er i samme etasje av huset som verandaen ligger. Jeg synes det er viktig å ha kontroll på hvem som nærmer seg dyret mitt. Verandadøren står oppe og jeg sjekker ofte på hunden.

Den mest begrensende faktor dor min hunds vedkommende er været. Er det ikke varmt og helst sol fryser den lett om den skal være i ro ute. Ikke er hun noe interessert i å være ute heller om hun ikke får sole seg....

Jeg bor ikke midt i byen, men rett ved en av tr.heims travlleste veier ...så ....

Skrevet

Bor midt i sentrum av Oslo og hunden er inne i leiligheten hele dagen mens jeg er på jobb. Dukker jeg opp til et annet tidspunkt enn vanlig, finner jeg ham sovende et eller annet sted... :ler:

Skrevet

Ok.

Hvor stor leilighet bør man ha da, for at en stor hund skal kunne trives der?

(jeg vet at det kan virke som om jeg "spør for å spørre" nå, men jeg gjør ikke det - det er litt viktig mtp å planlegge bosted)

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Har bodd med to store hunder og samboer i leilighet på 59 kvm, og det gikk helt fint.

Jeg fatter ikke dette styret med at leiligheten må være så og så stor for at det skal gå an å ha hund der med mindre det er fordi menneskene vil synes det er trangt. Hunden trenger bare aktivitet og et godt hjem. Ikke aktivitet og et STORT NOK hjem. :)

Gjest Revenka
Skrevet

Du har fått svar på en del av spørsmålene dine, så jeg svarer bare på noen.

Jeg har en berner sennen hanne (en stor en også) på 3,5 år. Han får en times tur om dagen, sånn ca. Dette fordeles på 3 turer, morgen-middag-kveld. I tillegg trener jeg endel lydighet og går spor.

Han veier vel 55 kg ++, og koster oss 300,- i mat i mnd. Han vil ikke ha noe annet enn Lonestar og det får vi tilfeldigvis rabatter på. I tillegg koster trening og konkurranser, leker og baiseposer ekstra.

Jeg går ikke bare tur som sagt, prøver å få litt mental stimulering. Spor og rundering er jo kjekke aktiviteter. Jeg skal begynne å trene rundering nå, så det blir spennende.

Vi bor forresten i en leilighet på 66 kvadrat, og det føles ikke for lite med en så stor hund. Inne er det uansett roligtid. Mange som har stort hus tillater ikke hunden inn i huset annet enn f.eks i gang og på kjøkkenet, så jeg tror ikke det har noe å si hvordan man bor så lenge man tar vare på hunden ved å gi det den trenger av trim og slikt. Min er hvertfall veldig glad gutt.

Før hadde vi hage, og da fikk han mindre trim fordi det var jo bare å slippe han ut i hagen. Nå så må vi ut med ham. Tror han trives bedre nå annet enn at han savner å kunne rulle seg i gresset hele dagen. Vi har jo hage nå også, men den deler vi med noen andre, og det er ikke populært å lufte ham i hagen da :tunge1: tihi.. Og det skjønner jeg jo selvsagt. Men jeg er ofte ute i hagen med ham for å leke, men han er aldri der alene og jeg lar han aldri tisse/baise i hagen.

Vet. koster jo etter behov, men vaksiner koster vel ca 400 inkludert helsesjekk. Så må enkelte raser HD og AA røntges. Det koster et par tusen. (hunden må dopes, bilder taes og sendes til avlesning hos NKK som tar gebyr for å skrive ut resultater på stamtavla).

Hvis du investerer i en forsikring så kan du slippe de største dyrlegeutgiftene med kun en egenandel. For oss er den på 10 %. Men det koster jo 1600,- i året.

Vet ikke om noen hundeforum annet enn Canis desverre. Men den er jo grei til enkelte ting selv om det er så mange bedrevitener der.. men det finner man jo over alt.

Lykke til med hundeplanene.

Hilsen Revenka

ps, den søteste lyden er om morgenen når hunden min ligger og snorker ved siden av sengen vår. Åh, det smelter hjertet mitt :hjerter:

Skrevet
Har bodd med to store hunder og samboer i leilighet på 59 kvm, og det gikk helt fint.

Jeg fatter ikke dette styret med at leiligheten må være så og så stor for at det skal gå an å ha hund der med mindre det er fordi menneskene vil synes det er trangt. Hunden trenger bare aktivitet og et godt hjem. Ikke aktivitet og et STORT NOK hjem. :)

Det jeg tenker på i den forbindelse, er at hunden skal få beveget seg mest mulig - det kræsjer litt for meg å ha hund hvis man bor veldig trangt. Men "trangt" kan jo defineres ...

Ville du hatt hund på 20kvm f.eks.?

Skrevet

Takk for fint og langt svar, Revenka. :D

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg ville ikke klart å bo alene engang på 20 kvm!!

Hunden skal jo bevege seg ute. Når vi er inne, er hunden i ro det meste av tiden uansett.

Skrevet
Jeg ville ikke klart å bo alene engang på 20 kvm!!

Hunden skal jo bevege seg ute. Når vi er inne, er hunden i ro det meste av tiden uansett.

Det vil si at du ikke synes det er uforsvarlig å ha hunden på 20 kvm og mindre?

Ok ... jeg må tygge litt på den.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Av praktiske grunner ville jeg vel ikke hatten irsk ulvehund på 20 kvm.

Det minste jeg og hundene har bodd på i en kort periode er 30-40 kvm. Jeg syns ikke det ble trangt, og jeg visste at det bare var for en kort periode.

Når det er sagt, forstår jeg ikke HELT at folk klarer å bo på 20 kvm og mindre.

Som ordtaket sier: Der det er hjerterom er det husrom. :)

Skrevet

Skjønner ikke dealen med inneplass som er så viktig jeg når man har hund. Innetid er stilletid, bikkja skal jo ikke akkurat løpe rundt inne da. Skjønner ikke argumentet jeg. For min del (og bikkjas del, så vidt jeg kan forstå!) kunne levd på 10 kvm med en hund. Bikkja vil uansett alltid være der hvor jeg er (men han får ikke lov til å være med på badet :ler: ), er jeg på kjøkkenet er han med. Ligger jeg i senga, vil han være der :tunge1:

Uinteressant med hvor stor plass du har inne, det mener jeg HELT ærlig! Det er jo det du gjør med bikkja som er viktig, ikke plassen. Bor ikke ulver i huler da? Ikke i 100kvm store leiligheter... :roll:

Skrevet
Når det er sagt, forstår jeg ikke HELT at folk klarer å bo på 20 kvm og mindre.

Som ordtaket sier: Der det er hjerterom er det husrom. :)

Jeg skal bo på 7 kvm neste år (ikke med hund!), så jeg antar vi har litt ulike krav til standard. :ler:

Skrevet
Skjønner ikke dealen med inneplass som er så viktig jeg når man har hund. Innetid er stilletid' date=' bikkja skal jo ikke akkurat løpe rundt inne da. Skjønner ikke argumentet jeg. For min del (og bikkjas del, så vidt jeg kan forstå!) kunne levd på 10 kvm med en hund.[/quote']

Ok. Mulig det ikke er relevant.

Jeg ville ideelt sett hatt bikkja mi i luftegård om jeg kunne (mest mulig ute, og ihvertfall med plass til å bevege seg), derfor henger jeg meg opp i det med plassen.

Jeg må sette meg inn i hundenes naturlige vaner (når/hvor ofte de sover, hviler og er i bevegelse naturlig/ikke i fangenskap), tenker jeg.

Det er jo veldig bra for min del. :rosasmil:

Skrevet
1. Ville beregnet ca 1000' date='- hvert år forutsatt at det ikke skjer noe spesielt. Du må regne 500-700 for hundeforsikring (og det må du ha!).[/quote']

Ikke for å skremme, men kanskje disse prisene fort kan bli for lite.

Senest i dag var jeg hos veterinær (ørebetennelse + mageproblem). Undersøkelse + medisiner kom på kr 700.

Min hundeforsikring er på litt over kr 1000 pr. år. Og forsikring anbefaler jeg absålutt!!

Min hund hadde en stor operasjon i vinter, og hele "episoden" kom på mellom 18 - og 20.000! Da var jeg glad at forsikringen dekket 10.000 av det!

Ellers er jeg enig i at inne-tid er stille-tid, og ikke så plasskrevende (og jeg har stor hund!). Det viktigste er at du har tid og anledning til å ta deg av den nok ellers.

Lykke til, med din fremtidige hund! Det er sååå fint å ha hund!! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...