Gå til innhold

Hvorfor er det så få blokker med heis i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle tro Norge var et u-land som bygde blokker av bambus og leire.

Anonymkode: c19c3...185

• Liker 4
Skrevet

Hva prater du om? De aller fleste er jo med heis. 

Det er ikke liv å bygge over 3 etasjer uten heis.

Anonymkode: 1df9a...d1d

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du må husk at i det fleste land teknikkere som bygger og vedlikeholder heis, tjener mindre enn det som bor på blokker. I Norge er det motsatt selv i Oslo. Det forklarer mye tror jeg.....

Anonymkode: ee402...20e

• Liker 1
Skrevet

Er heis i min blokk. Blikken ferdig bygget i 2019.

heis i den forrige blokken jeg bodde i. Bygget på 70- tallet, heis i min bestemor sin blokk som ble bygget før krigen... den er på fem etasjer.

hva snakker du om??

Anonymkode: 56ad6...13b

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man etter krigen, da man begynte å bygge blokker, hadde regler og liver som sa at man kunne bygge fire etasjer uten heis. Heis var dyrt å innstallere, og yilgjengelighetslove var ikke på tegnebrettet. Funksjonshemmede bodde ikke i blokker, eldre var på aldershjem når de ikke klarte seg hjemme. 

Så kom tanken om at alle skulle bo hjemme, lengst mulig. Funksjonshemmede skulle ut av institusjoner og alle nybygg sulle være tilgjengelig for alle. Livsløpsstandard kom først, så kom universell utforming inn i bygningsforskriftene. Mye har endret seg siden de store utbyggingene startet i siste halvdel av 1940 tallet. 

Å installere heis i gamle blokker er ikke noe man er lovpålagt å gjøre. Det er dyrt og komplisert mange steder å få heis passet inn i husene. 

Anonymkode: 12c51...ab9

• Liker 10
Skrevet

Veldig mange blokker er jo bygget på 1800 tallet osv. Det var vel ikke så mye heistekninkk den gangen og de heisene som ble bygget var veldig små. Det er jo også en grunn til at mange bad i gamle blokker er små, fordi de ikke var laget for å ha bad. 

Anonymkode: b7aa8...5be

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig mange blokker er jo bygget på 1800 tallet osv. Det var vel ikke så mye heistekninkk den gangen og de heisene som ble bygget var veldig små. Det er jo også en grunn til at mange bad i gamle blokker er små, fordi de ikke var laget for å ha bad. 

Heisanlegget kan bygges på utsiden. 

Skrevet

Blokk uten heis = anledning til å få bedre kondis   :) 

Anonymkode: 10cd1...d0a

• Liker 9
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi store deler av bygningsmassen ble bygget i 1890 årene og da var ikke heis så vanlig.

Så kom et boligkrakk som varte i nesten 100 år, og så kom riksantikvaren og nå er alle blokkene fra 1890 vernet slik at det er veldig dyrt å bygge heis i dem.

Skrevet

Trodde det var krav til Heis, -med plass til  ¨knekt båre¨ i nybygg nå, som er \ var over 3 - 4 Etg. 

Vet ikke, -penga rår...

a.

Skrevet

Begge blokkene jeg bodde i hadde heis, og begge var bygget før 1960. Jeg bor i 3. etasje nå, i blokk med heis, men tar av prinsipp aldri heisen. Får ganske mye bedre kondis av å gå opp 3 etasjer flere ganger om dagen! 

Anonymkode: d7de7...c10

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blokker? På 1800-tallet? I Norge? 

Er det bygårder du tenker på? Det er ikke blokker.

Anonymkode: bf429...7a8

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor i tredje etasje uten heis. Det er totalt fire etasjer i bygget, som er fra 1960. 

I starten da jeg bodde her, ble jeg andpusten hver gang jeg skulle gå opp til leiligheten min. Nå merker jeg ingenting lenger. Man får nok litt bedre kondis av å gå i trapper enn å kjøre en behagelig heis. Det er hverdags-bevegelsene som teller.

Anonymkode: 292be...b9e

• Liker 4
Skrevet

Jobber i en «høybygning» (gammelt hotell, 6 etasjer) i Oslo. Heisen er original fra bygget sto ferdig på slutten av 1800-tallet. Funker fjell, går litt seint ;)

Anonymkode: 1426c...2de

Skrevet

Kravet i Norge har alltid vært heis når det er mer enn 4 etg høyt. I Norge løser de det med underetg hvis det går ann, for å spare kostnad med heis. 

Anonymkode: afac6...2d2

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i tredje etasje uten heis. Det er totalt fire etasjer i bygget, som er fra 1960. 

I starten da jeg bodde her, ble jeg andpusten hver gang jeg skulle gå opp til leiligheten min. Nå merker jeg ingenting lenger. Man får nok litt bedre kondis av å gå i trapper enn å kjøre en behagelig heis. Det er hverdags-bevegelsene som teller.

Anonymkode: 292be...b9e

Har som prinsipp at jeg aldri bruker heis om det er fem etasjer man skal opp (med unntak om man bærer på noe helt umulig så klart).

• Liker 3
Skrevet

Blokka mi er på 4 etasjer uten heis. 1. etasje har inngang fra bakken (1. etasje og 2., 3. og 4. etasje har innkjøring fra forskjellige veier) og 2., 3. og 4. etasje har egne innganger fra sine etasjer med utvendige trapper.

Både oppe og nede har leilighetene på endene egen inngang og de andre leilighetene deler inngang to og to.

Anonymkode: 4a998...44c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i en «høybygning» (gammelt hotell, 6 etasjer) i Oslo. Heisen er original fra bygget sto ferdig på slutten av 1800-tallet. Funker fjell, går litt seint ;)

Det betgiler jeg sterkt. Om selve heiskroppen e rorginal, så er elektronikken, vaiere og alt du ikke ser inne i heishuset skiftet ut, elelrs ville heisen aldri blitt godkjent for bruk. 

Der skal og være merket med godkjennings og kontroll årstall og måned inne i heisen. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisanlegget kan bygges på utsiden. 

Nei, ikke i alle blokker. I blokka vår (fire etasjer uten heis) er det trapp som går i spiral, og denne sperrer for der det kunne vært heis. I tillegg er det også bygget slik at man ville vært nødt til å rive/endre på terrasser/balkonger og grøntanlegg på utsiden. Det ville aldri blitt pent. 

Skrevet
På 13.8.2019 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Det betgiler jeg sterkt. Om selve heiskroppen e rorginal, så er elektronikken, vaiere og alt du ikke ser inne i heishuset skiftet ut, elelrs ville heisen aldri blitt godkjent for bruk. 

Der skal og være merket med godkjennings og kontroll årstall og måned inne i heisen. 

Ja, jeg tror nok de fleste skjønte at både elektronikk og vaiere er oppdatert etter dagens standard ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...