Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten, likte jeg veldig godt en fortelling om en stakkars padde på en kjerrevei som ble mishandlet av alle som gikk forbi den. Den ble blant annet spiddet i øyet av en paraply og plaget av en guttegjeng. Til slutt kom det et gammelt og utslitt esel som viste seg å være den eneste som var snill mot padden.

Denne fortellingen er jeg nå på jakt etter, men er det noen som husker hva den heter og hvem som har skrevet den? Jeg mener å huske at det muligens var Victor Hugo, men er ikke helt sikker på det. Hvis det er noen som har den engelske tittelen, vil det kanskje være enklere å finne den i fulltekst.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

:o

Ha! Når du sier det så lyder dette svært kjennt!!

Nå vil jeg vite hvem fortelling dette er også!!

:P

Gjest Anonymous
Skrevet

Husker ikke hva den heter (Padden..)? Men den er skrevet av Victor Hugo, det er jeg nesten helt sikker på:)

Skrevet

Å nei, den er grusomt trist. Må bare grine når jeg blir mint på denne. Husker vi las den på barneskolen osv. Er det Victor Hugo? Er det ikke HC Andersen? Jeg er neimmen ikke sikker. det er absolutt en historie som har satt spor i meg, dypt inni sjelen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hc Andersen har en annen novelle/eventyr om en padde, noe med en edelstein inni hodet på den eller noe.

Er nesten sikker på at det er Hugo, men finner ikke noe konkret på nettet.. Han har skrevet noe som heter "the Ass" , som selvsagt har med et esel å gjøre. Hm.

Skrevet

Jeg tror faktisk det er Wergeland, Bjørnson eller Ibsen som har skrevet det. Heller mest mot Bjørnson.

Skrevet

Ååå, jeg bare - buhuuu! :grine: - hver gang jeg leser denne...

Men det var så rart at det sto at forfatteren var Bjørnson - for det er da Victor Hugo??? :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det er 2 forskjellige historier.

Gjest bibliotekaren lunacia ;)
Skrevet

Er faktisk på jobb nå, og kunne surre rundt i katalogen til Deichman. :) Fant følgende:

Bjø

Bjørnson, Bjørnstjerne, n., 1832-1910

Århundrenes legende / Bjørnstjerne Bjørnson ; gjenfortalt etter Victor

Hugo "La légende des siécles" ; modernisert av Helge Hagerup. - [Oslo]

: Altera, cop. 1987. - 72 s.

Innhold: Padden ; Den spanske armada ; Ratbert ; Satyren ; Ruth ;

Sedertreet ; Broen ; Profeten ; Lille Pål ; Borgerkrig ; Treet ;

Fattigfolk.

Som dere seg, Victor Hugo er forfatteren, men Bjørnstjerne Bjørnson har gjendiktet den. :)

Gjest Snehvit, i.i.
Skrevet

Tusen, tusen takk!!! :-) Endelig fant jeg igjen denne historien, og jeg ble faktisk like rørt av den nå som da jeg var liten. En nydelig liten fortelling!

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som vet om denne historien finnes på engelsk?

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det noen som vet om denne historien finnes på engelsk?

:ler: det har jeg søkt etter også :ler:

Vil ha Hugos jeg da :-)

• 9 år senere...
Gjest heihallo1998
Skrevet

Åh denne husker jeg så utrolig godt, den er forferdelig trist! Jeg begynner å gråte hver gang jeg leser denne, huff. :cry3::cry3:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...