Gå til innhold

Hvordan IQ fungerer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

IQ er høy når folk hjelper hverandre.

I plasser eller miljø der de ikke hjelper hverandre så synker IQen. Hvorfor synker den? Fordi nettopp folk kan kanskje skylde på folk, istedet for å komme med løsninger eller hjelpe andre. Derfor synker IQen og folk blir dumme

Noen ny nazister... sier dette har med rase å gjøre som er overhodet feil. Det er biologiskt. Hvis jeg bruker tid på noe og blir flink på det, så blir jeg bedre. Og slikt funker det for menneske.

Men Ny Nazister generelt er ganske dumme. Så ikke noe sjokk,

Men lurer på din mening?

Endret av Kallis92
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan IQ fungerer

Min mening er at IQ ikke fungerer slik du skisserer. IQ handler om tilpasningsdyktighet , evnen til å ta til seg lærdom, hvor raskt man prosesserer informasjon og på hvilket nivå de logiske tankerekkene ligger. 

IQ er genetisk betinget, miljø og oppvekst spiller en veldig liten rolle. Man kan faktisk avdekke eksepsjonelt begavede barn allerede når de er 2-3 år. 

Det er ikke slik at IQ'en til disse barna synker om ingen hjelper de, det eneste som faktisk skjer er at potensialet deres ikke blir brukt - men potensialet vil ikke forsvinne.

Dette er et fenomen som går igjen i den norske barnehagen og i barneskolen, begavede barn blir ikke stimulert på en pedagogisk riktig måte så de blir skoleleie og umotivert. Men IQ'en synker ikke. 

Andre land er mye flinkere til å plukke opp disse eksepsjonelt begavede barna allerede når de er i barneskolen og de får en tilrettelagt opplæring som er mer på deres nivå. 

Vi har ifølge lovverket en paragraf som skal tre i kraft i slike situasjoner, men en rekke professorer som har studert dette har gjort et ullent funn : paragrafen har aldri blitt brukt om skoleleie høyt intelligente elever.

Vi paragraf 5.1 i lovverket som skal utløse ressurser i form av spesialkompetanse for barn med særskilte behov. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_6#§5-1

Denne spesialkompetansen de har krav på ser disse barna lite til og mange faller utenfor. Det er trist for det er nettopp disse barna som burde vært fremtiden vår når oljeeventyret er over.

• Liker 4
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Wagner skrev:

Hvordan IQ fungerer

IQ er genetisk betinget, miljø og oppvekst spiller en veldig liten rolle. Man kan faktisk avdekke eksepsjonelt begavede barn allerede når de er 2-3 år. 

Så du mener at folk er født dumme og hvis noen bruker tid på noe de virkelig liker så vil ikke biologien påvirke de?. Høres ut som tull

Hvis du jogger mye så blir du trent, hvis du leser mye så blir du påvirket. Jeg tror ikke på de rase sentraliserte folka som insisterer at IQ er rase relatert. Bare innbilsk sludder

Sitat

Det er ikke slik at IQ'en til disse barna synker om ingen hjelper de, det eneste som faktisk skjer er at potensialet deres ikke blir brukt - men potensialet vil ikke forsvinne.

Så om et slikt barn hypotetisk sett. Blir født i en alkohol familie og elendige omgivelser. Så tror du at personen har evnen til å gjøre noe stort når den ikke er blitt lært opp? Antar det kan være overlevelse mentalitet. Men det beviser uansett at biologi er svaret her.

De som insisterer at rase og IQ henger sammen er så latterlig

Altså om et samfunn ikke promoterer eller prøver å ønske slikt men skylder på andre og skaper problemer. Er slikt som får lav IQ til å eksistere

Endret av Kallis92
Skrevet
25 minutter siden, Kallis92 skrev:

IQ er høy når folk hjelper hverandre.

I plasser eller miljø der de ikke hjelper hverandre så synker IQen. Hvorfor synker den? Fordi nettopp folk kan kanskje skylde på folk, istedet for å komme med løsninger eller hjelpe andre. Derfor synker IQen og folk blir dumme

Noen ny nazister... sier dette har med rase å gjøre som er overhodet feil. Det er biologiskt. Hvis jeg bruker tid på noe og blir flink på det, så blir jeg bedre. Og slikt funker det for menneske.

Men lurer på din mening?

Om folk hjelper hverandre eller ikke er irrelevant for IQ nivået. Det neste paragrafet ditt er uforståelig vrøvl.

Har ikke rase og biologi en sammenheng? Slik rasebegrepet brukes om mennesker av biologene omhandler det promiller i prosentforskjell i DNAet, som medfører blant annet forskjellig hudfarge.

hvis du bruker tid på å sykle blir du bedre å sykle, men det gjelder for ferdigheter ikke egenskaper. Du kan ikke bli høyere uansett hvor mye du gjør for å bli høyere når du er ferdig utvokst, det samme gjelder IQ. 

Basert på innlegget ditt er det ikke bare nynazister som er dumme.

Skrevet
2 minutter siden, Kallis92 skrev:

Så du mener at folk er født dumme og hvis noen bruker tid på noe de virkelig liker så vil ikke biologien påvirke de?. Høres ut som tull

Hvis du jogger mye så blir du trent, hvis du leser mye så blir du påvirket. Jeg tror ikke på de rase sentraliserte folka som insisterer at IQ er rase relatert. Bare innbilsk sludder

Så om et slikt barn hypotetisk sett. Blir født i en alkohol familie og elendige omgivelser. Så tror du at personen har evnen til å gjøre noe stort når den ikke er blitt lært opp?

IQ er nesten i all hovedsak arvelig, ja. 

Som sagt kan man allerede i tidlig barndom avdekke om barnet har lærevansker eller tregere/raskere utvikling enn jevnaldrende barn. 

IQ er som en bøtte man er født med, størrelsen på bøtten avgjøres av genene til mor og far - barn av intelligente fedre arver gjerne denne intelligensen. 

Hva man velger fylle bøtten med er irrelevant, noen velger å ikke fylle den med noe som helst. Men bøtten er allikevel like stor.

Utover det så finnes det bare en menneske rase og den heter homo sapiens. 

Ellers så forstår jeg ikke helt hvorfor du kobler høy IQ opp imot store prestasjoner når jeg allerede i mitt forrige innlegg påpekte at mange eksepsjonelt begavede barn faller utenfor siden de ikke får den mentale stimuleringen som de trenger for å holde seg motivert på skolen.

At man har høy IQ betyr ikke at man automatisk må bli noe stort. Og om man ikke blir noe stort så betyr heller ikke dette at man ikke kan ha høy IQ.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Fjeud skrev:

Om folk hjelper hverandre eller ikke er irrelevant for IQ nivået. Det neste paragrafet ditt er uforståelig vrøvl.

Har ikke rase og biologi en sammenheng? Slik rasebegrepet brukes om mennesker av biologene omhandler det promiller i prosentforskjell i DNAet, som medfører blant annet forskjellig hudfarge.

hvis du bruker tid på å sykle blir du bedre å sykle, men det gjelder for ferdigheter ikke egenskaper. Du kan ikke bli høyere uansett hvor mye du gjør for å bli høyere når du er ferdig utvokst, det samme gjelder IQ. 

Basert på innlegget ditt er det ikke bare nynazister som er dumme.

Kan ikke forstå hva du skriver men :)

Det å si at ferdigheter er medfødt er typisk for la oss se. Konge familier. Du er medfødt. Om du liker den innbilske tanken så får du bare leve i den boblen.

Skrevet
Akkurat nå, Wagner skrev:

IQ er nesten i all hovedsak arvelig, ja. 

Som sagt kan man allerede i tidlig barndom avdekke om barnet har lærevansker eller tregere/raskere utvikling enn jevnaldrende barn. 

Det der er litt annerledes. Det er genfeil. Det har ikke noe med normalt IQ å gjøre innenfor biologi hos generelle folk. Autisme og slikt er helt annerledes på lik linje med sykdom. Bare fordi du er født med genfeil som at du må ha briller, så lenge det ikke påvirker genfeil mentalt så funker du som menneske generelt.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Wagner skrev:

Ellers så forstår jeg ikke helt hvorfor du kobler høy IQ opp imot store prestasjoner når jeg allerede i mitt forrige innlegg påpekte at mange eksepsjonelt begavede barn faller utenfor siden de ikke får den mentale stimuleringen som de trenger for å holde seg motivert på skolen.

At man har høy IQ betyr ikke at man automatisk må bli noe stort. Og om man ikke blir noe stort så betyr heller ikke dette at man ikke kan ha høy IQ. 

Er bare lei rasister som prøver å bruke noe som er usant. Jeg tror dette er noe rasistisk fra 1800 tallet som ikke har noe grunnhav i virkeligheten.

Jeg mener, fyren som publiserte og utforsket Eugenikk var også beskrevet som en progressive. Stoler lite på de fordi de gir null mening med hva som funker og gir mening på et biologiskt nivå

Endret av Kallis92
Skrevet
Akkurat nå, Kallis92 skrev:

Det der er litt annerledes. Det er genfeil. Det har ikke noe med normalt IQ å gjøre innenfor biologi hos generelle folk. Autisme og slikt er helt annerledes på lik linje med sykdom. Bare fordi du er født med genfeil som at du må ha briller, så lenge det ikke påvirker genfeil mentalt så funker du som menneske generelt.

Jeg vet ikke hvor du får det fra at høy IQ er en konsekvens av en genfeil, kan jeg få se noen form for dokumentasjon på dette? Kunne vært litt spennende lesning. Husk på at jeg er veldig kildekritisk da så studiene bør være publisert av mennesker med relevant kompetanse, som f.eks nevroforskere.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Kallis92 skrev:

Kan ikke forstå hva du skriver men :)

Det å si at ferdigheter er medfødt er typisk for la oss se. Konge familier. Du er medfødt. Om du liker den innbilske tanken så får du bare leve i den boblen.

Ikke bare er du ute av stand til å presentere et eneste saklig argument, du har heller ikke forstått hva jeg skrev. 

Det er 100% konsensus for og totalt ukontroversielt at både høyde og IQ har en høy heritabilitetsratio, altså at korrelasjonen mellom hvor høy eller smart foreldrene dine er og din egen høyde og intelligens er høy. Å kalle det innbilsk er direkte tåpelig. 

Skrevet
20 minutter siden, Wagner skrev:

Hvordan IQ fungerer

Min mening er at IQ ikke fungerer slik du skisserer. IQ handler om tilpasningsdyktighet , evnen til å ta til seg lærdom, hvor raskt man prosesserer informasjon og på hvilket nivå de logiske tankerekkene ligger. 

Dette er et fenomen som går igjen i den norske barnehagen og i barneskolen, begavede barn blir ikke stimulert på en pedagogisk riktig måte så de blir skoleleie og umotivert. Men IQ'en synker ikke. 

Andre land er mye flinkere til å plukke opp disse eksepsjonelt begavede barna allerede når de er i barneskolen og de får en tilrettelagt opplæring som er mer på deres nivå. 

Vi har ifølge lovverket en paragraf som skal tre i kraft i slike situasjoner, men en rekke professorer som har studert dette har gjort et ullent funn : paragrafen har aldri blitt brukt om skoleleie høyt intelligente elever.

Vi paragraf 5.1 i lovverket som skal utløse ressurser i form av spesialkompetanse for barn med særskilte behov. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_6#§5-1

Denne spesialkompetansen de har krav på ser disse barna lite til og mange faller utenfor. Det er trist for det er nettopp disse barna som burde vært fremtiden vår når oljeeventyret er over.

Barn som presterer spesielt godt / evnerike barn har ikke rett til spesialundervisning etter 5-1. Rett og slett fordi de får utbytte av ordinær opplæring. 

Anonymkode: 76722...6b9

Skrevet

@Wagner, enig, IQ er i bunnen medfødt MEN den kan til en viss grad trenes opp. Det kan på en måte sees som et talent, det hjelper deg godt på vei men uten trening stagnerer du. 

Barn som ikke får utfolde evnene sine får av og til adferdsvansker. Enhetsskolen er fin i teorien men i praksis har vi mange tilfeller hvor teoretisk smarte elever ikke får tilstrekkelige utfordringer og teoretisk svakere elever stadig presenteres for oppgaver de ikke mestrer. 

Det som fascinerer meg med begrepet IQ er hvordan det er akseptert som et mål på intelligens på generelt grunnlag. Når man snakker om IQ i dag tenker nesten alle automatisk på en type, nemlig evnen til å løse en helt bestemt type oppgaver. Det er mange evner man har bruk for i samfunnet som ikke tas med i disse. Om man får høy score i en slik test sier det ingen verdens ting om hvordan man lykkes i livet.  

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Kallis92 skrev:

Anbefaler deg å lese en barneskolebok i naturfag, ikke bare bruker du faguttrykk konsekvent feil, du vet heller ikke hva du snakker om. 

Skrevet
1 minutt siden, Fjeud skrev:

Ikke bare er du ute av stand til å presentere et eneste saklig argument, du har heller ikke forstått hva jeg skrev. 

Det er 100% konsensus for og totalt ukontroversielt at både høyde og IQ har en høy heritabilitetsratio, altså at korrelasjonen mellom hvor høy eller smart foreldrene dine er og din egen høyde og intelligens er høy. Å kalle det innbilsk er direkte tåpelig. 

Det har noe med hva foreldrene sprøyter deg inn med. Om du har kirke gåendes foreldre som tror tro er eneste veien. Vel er ikke slik du vokser mentalt av det.

Og jeg beklager men du må snakke norsk, er vanskelig å forstå deg :)

Skrevet
Akkurat nå, Fjeud skrev:

Anbefaler deg å lese en barneskolebok i naturfag, ikke bare bruker du faguttrykk konsekvent feil, du vet heller ikke hva du snakker om. 

Kanskje du skal dra dit og lese. Fordi du er innbilsk.Innbilsk elitist for å si det slikt

Skrevet
3 minutter siden, Wagner skrev:

Jeg vet ikke hvor du får det fra at høy IQ er en konsekvens av en genfeil, kan jeg få se noen form for dokumentasjon på dette? Kunne vært litt spennende lesning. Husk på at jeg er veldig kildekritisk da så studiene bør være publisert av mennesker med relevant kompetanse, som f.eks nevroforskere.

Nei jeg sa at... de som har problemer som du nevnte som eksempel, downs, autisme og slikt. Det er biologiske genfeil innenfor mentalt. Det jeg mener er dette har null tilknytning til rase og opphav innenfor normale folk.

Skrevet (endret)
43 minutter siden, Kallis92 said:

Men lurer på din mening?

Ny-nazister er nok ikke dummere enn andre. Vil nok si at Nazi-Tyskland var ganske smarte, og smartere enn Europa og verden forøvrig. All den teknologien dem skapte, var tiår foran alle andre. Det var smart det. En må aldri undervurdere sine fiender, og tro at dem er dum, for det kan ta en på senga.

Ny-nazister er nok litt "lost", og vet ikke helt sin identitet. Dem lever i fortiden, og driver med latterlig tøv. Hadde dem lagt vekk det tullet sitt, og brukt tiden på noe mer fornuftig, så hadde dem nok blitt rakettforskere dem også, hvis dem vil.

Jeg tror at nysgjerrighet er det som utløser en vilje til å skape. Når en prøver å forstå noe, så lærer en etterhvert. En som tenker selv, vil bli smartere og inneha en bedre forståelse, enn hvis personen skulle blitt lært av andre. Å lære selv, mener jeg overgår det å bli lært. Tilgangen og graden av tilstander som asperger, tror jeg har mye å si for hvor utviklet en person blir, og for hvor utviklet samfunnet som den personen bor i, blir.

Endret av TrekStar
  • Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som presterer spesielt godt / evnerike barn har ikke rett til spesialundervisning etter 5-1. Rett og slett fordi de får utbytte av ordinær opplæring. 

Anonymkode: 76722...6b9

Nei dette er feil. Barn med 120-130 IQ greier ofte selv å aktivisere og stimulere seg selv. Men når tallet overstiger 140+ så viser nyere funn at barnet vil ha vanskeligheter med motivasjon om nivået av opplæringen ikke er på deres nivå.

Derfor har man i land som USA og England egne egnede skoler for disse barna med 140+. De lever ofte med depresjoner og en følelse av håpløshet helt frem til de blir flyttet til disse skolene, skoler hvor de finner andre barn på eget nivå og også har et pensum som er tilpasset deres mentale kapasiteter.

Et nivå som er mange mil overnormale jevnaldrende. Du kunne f.eks sett dokumentaren om gutten som lagde en kjernereaktor i garasjen sin som 7 åring. Han beskriver det jeg nå skisserer i stor detalj. Norske professorer har også sett dette fenomenet blant eksepsjonelt begavede barn i Norge, mye depresjon, lav motivasjon til å følge med i timen.

Og det gir mening, det blir som om en voksen mann med 100 IQ blir satt på skolebenken for å lære 1+1, og annet førsteklasse pensum. Sier seg selv at man da blir frustrert og lei.

Endret av Wagner
  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, TrekStar skrev:

Tilgangen og graden av tilstander som asperger, tror jeg har mye å si for hvor utviklet en person blir, og for hvor utviklet samfunnet som den personen bor i, blir.

Kan du utdype det?

Skrevet
3 minutter siden, Kallis92 skrev:

Nei jeg sa at... de som har problemer som du nevnte som eksempel, downs, autisme og slikt. Det er biologiske genfeil innenfor mentalt. Det jeg mener er dette har null tilknytning til rase og opphav innenfor normale folk.

Man trenger ikke ha downs for å ha under gjennomsnittlig IQ, man trenger ikke være autist for å ha høy IQ. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...