Gå til innhold

7-åring som sliter sosialt, avhengig av skjerm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snakk om ei jente som sliter sosialt, og som er avhengig av ipad/mobil. Hun har fullplass på SFO, men får alltid valget om hun heller vil være hjemme med iPad. Selvfølgelig velger hun alltid det siste.

Dette provoserer meg litt, da jeg mener at dette er litt av årsaken til at hun ikke har venner, og hun virker heller ikke interessert i å få det. Jeg har tidligere oppdaget at hun oppfører seg litt spesielt når hun er med skolekamerater. . Hun står og hopper opp og ned, og vifter med armene på en spesiell måte. Dette gjør hun også ofte når hun er med på f.eks butikken. Hun er utrolig rolig hjemme, og kan sitte musestille en hel dag om det er en skjerm hun kan se på. 

Kan det  være at hun mangler sosial kompetanse på grunn av mangel på sosial omgang? 

Jeg har inntrykk av at det går bra på skolen. Hun sliter litt med uttale av enkelte lyder og går til logoped ang dette. Foreldrene skal øve på dette hver dag hjemme, men det er vanskelig å få jenta med på det. Hun kan bli frustrert og sint. Det er forståelig når hun sliter med å få til enkelte av ordene. 

Når vi er for det meste alene, så får hun jo heller ikke mye trening på dette sånn ellers.

Hun sitter også mye med iPad, og hvis hun ikke får den så blir hun reagerer hun veldig. Hun har problemer med å finne på noe annet, og hun spør om iPad hvert 10.minutt. 

Hun har nå vært på ferie i Hellas i 2 uker. Her hadde hun ikke hatt tilgang på iPad. Tenkte at dette var fantastisk, men så viser det seg at hun nå hadde fått egen mobiltelefon som hun hadde det. Hun hadde derimot ikke sittet med den hele tiden, for når den var tom for strøm og måtte lade - da hadde hun hatt tid til f.eks å bade..

Verste er at det spiller egentlig ingen rolle hva som er på f.eks Tv'en. Hun blir sittende som trollbundet og se på uansett. Det er nesten umulig å få kontakt med henne.

Mye av dette har nok sammenheng, trenger noen synspunkter på dette. 

Anonymkode: 2dcd9...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er du, og hva trenger du synspunkter på egentlig? Hun sliter sosialt. Hun er avhengig av skjerm.

Hun bør avvennes med skjerm, og trenes sosialt. Foreldrene må sette grenser for skjerm, og legge til rette for trening/lek/sosial omgang.

Er det noe annet å si?

Anonymkode: 8720a...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor, og jeg er bekymret over at jentas mor ikke ser noe problem. Om faren kjører henne på SFO så er mor der og henter henne innen 30 minutt. Dette har jeg selvfølgelig ingenting med, men jeg får litt vondt i meg av å se jenta slik.

Vet at barn lett kan bli avhengig av iPad og slikt, men synes dette er veldig ekstremt. Lurer på om det kan være noe annet som spiller inn, og kanskje er det noen som kjenner igjen og har erfaringer rundt dette?

 

Anonymkode: 2dcd9...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, ingen har gaulet "Aspergers" enda. Jeg er som henne, men nå er jeg 27 da. Mange er som henne, se på kollektivtrafikken, der det er folk ellers, folk sitter stort sett med smartphone eller noe,..,

Anonymkode: 25c3c...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...