AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 Hadde dere reagert på om kjæresten deres hadde over dobbelt så mange på gjestelisten som dere? Vi holder på å planlegge gjestelisten nå. Jeg har maks 23 gjester, om hverken kan eller vil ha flere. Dette er en miks av familie og noen få nære venner. Samboer har over det dobbelte, og jeg er redd for å føle meg som en statist i mitt eget bryllup med så mange ukjente folk rundt. Samtidig er jeg jo klar over at det alltid vil være noen ukjente fjes i et bryllup, og at det aldri blir nøyaktig 50/50 med gjester fra hver side. Det er heller ikke noe mål i seg selv, men det føles litt ukomfortabelt at han har over dobbelt så mange. Er jeg altfor hårsår her, og kravstor hvis jeg ber han kutte ned litt på de perifere bekjente? Eller er det bare mer vanlig enn jeg tror at gjestelisten er så «skjevdelt»? Anonymkode: fd022...eda
Bringebærjenta Skrevet 12. august 2019 #2 Skrevet 12. august 2019 Jeg hadde en lengre liste enn min forlovede. Vi valgte å sette en grense ved hvor nær familie vi inviterer. Vi skal kun ha foreldre, søsken og nieser og nevøer. Jeg har flere søsken, og de har barn. Det får jeg ikke gjort noe med. Når det kom til venner får vi ha maks 6 par hver. Vi syntes det ble rart om jeg måtte bruke opp «kvoten» på familie og ikke fikk ha like mange venner som ham. Men jeg kuttet da ut flere venner enn det han gjorde. For oss ble det greit slik, selv om det betyr at jeg måtte kutte ut noen venner og han får 7-8 færre gjester enn meg. Jeg forstår at min forlovede følte på det før jeg kuttet på venner, og jeg forstår at du føler på det når det blir så mange flere på hans side. Helt likt får det sjelden blitt, men hva med å sette en maksgrense for hvor stort bryllup dere ønsker (det gjorde vi), og da ble det lettere å fordele og kutte. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #3 Skrevet 12. august 2019 Skulle vi giftet oss i dag skulle jeg lett lenge før jeg klarte å skrape sammen like mange gjester som min samboer. Jeg har liten familie og få gode venner. Men flere av hans venner er også mine. Og det ville vært vanskelig for ham å redusere "perifere" venner (sånne som han egentlig bare fester med én gang i året, er på guttetur med én gang i året og ellers ikke snakker med) fordi de er en gjeng fra ung.d.skolen og vgs som fremdeles er venner. Kan ikke utelukke de han henger minst med.. Litt sårt kanskje.. Men what the heck, det er ikke så nøye. Anonymkode: a97c5...018 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #4 Skrevet 12. august 2019 1 minutt siden, Bringebærjenta skrev: Jeg hadde en lengre liste enn min forlovede. Vi valgte å sette en grense ved hvor nær familie vi inviterer. Vi skal kun ha foreldre, søsken og nieser og nevøer. Jeg har flere søsken, og de har barn. Det får jeg ikke gjort noe med. Når det kom til venner får vi ha maks 6 par hver. Vi syntes det ble rart om jeg måtte bruke opp «kvoten» på familie og ikke fikk ha like mange venner som ham. Men jeg kuttet da ut flere venner enn det han gjorde. For oss ble det greit slik, selv om det betyr at jeg måtte kutte ut noen venner og han får 7-8 færre gjester enn meg. Jeg forstår at min forlovede følte på det før jeg kuttet på venner, og jeg forstår at du føler på det når det blir så mange flere på hans side. Helt likt får det sjelden blitt, men hva med å sette en maksgrense for hvor stort bryllup dere ønsker (det gjorde vi), og da ble det lettere å fordele og kutte. Takk for svar, Lokalet vi har valgt tar maksimalt 70 gjester og ved rundt 60 begynner det å bli trangt , så vi har blitt enige om 65 som en maksgrense. Jeg har endel mer familie enn han men færre venner. Han på sin side har flere vennepar å invitere enn meg. Noen av disse er ganske langt ute i bekjentskapskretsen men han insisterer på å invitere alle og jeg vil ikke virke smålig og lage bråk rundt det heller. Føler det likevel ukomfortabelt at fordelingen blir som den blir og med mange helt ukjente gjester der. Ts Anonymkode: fd022...eda
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #5 Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle vi giftet oss i dag skulle jeg lett lenge før jeg klarte å skrape sammen like mange gjester som min samboer. Jeg har liten familie og få gode venner. Men flere av hans venner er også mine. Og det ville vært vanskelig for ham å redusere "perifere" venner (sånne som han egentlig bare fester med én gang i året, er på guttetur med én gang i året og ellers ikke snakker med) fordi de er en gjeng fra ung.d.skolen og vgs som fremdeles er venner. Kan ikke utelukke de han henger minst med.. Litt sårt kanskje.. Men what the heck, det er ikke så nøye. Anonymkode: a97c5...018 Fint å lese at jeg ikke er den eneste som har vært i denne situasjonen. Ja kanskje det bare er noe jeg ikke bør ta så tungt. ts Anonymkode: fd022...eda
Gjest Kritt Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Jeg synes ikke det er unaturlig at den som har flest venner og større nær familie også har flere gjester. Da vi giftet oss bestemte vi oss i utgangspunktet for et visst antall vennegjester, men da vi gikk gjennom listen, fant vi ut at jeg hadde flere nære venner (som også var blitt hans venner), og at det derfor var naturlig at jeg inviterte flere av "mine". Han hadde derimot noe større relativt nær familie, så totalt sett hadde vi omtrent like mange. Men jeg tenker ikke at det behøver å være noe absolutt mål.
Gjest Kritt Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, Lokalet vi har valgt tar maksimalt 70 gjester og ved rundt 60 begynner det å bli trangt , så vi har blitt enige om 65 som en maksgrense. Jeg har endel mer familie enn han men færre venner. Han på sin side har flere vennepar å invitere enn meg. Noen av disse er ganske langt ute i bekjentskapskretsen men han insisterer på å invitere alle og jeg vil ikke virke smålig og lage bråk rundt det heller. Føler det likevel ukomfortabelt at fordelingen blir som den blir og med mange helt ukjente gjester der. Ts Anonymkode: fd022...eda Husk at det alltid er noen som ikke kan komme, det kan derfor være greit å invitere noe flere enn det er plass til. En risikosport, kanskje, men kjedelig også om det er mange dere ikke kunne invitere og det er en del som takket nei.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 Jeg tenker at hvis man skal begynne å sammenligne antall gjester, så bør man kanskje ikke gifte seg. Dere vil møte mange situasjoner der den ene har mer enn den andre, og det må dere bare takle og leve med. Anonymkode: a931e...92b 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #9 Skrevet 12. august 2019 Jeg så ikke på det som mine og hans sine gjester, men VÅRE gjester. Min slekt er større enn min manns sin, men det ville vært rart og kun skulle be noen av mine tanter og onkler, fordi han har 4 stk, mens jeg har 12 stk. Det samme med venner. Har bruden en større venningegjen, så bør alle inkluderes selv om det blir færre av brudgommen venner der. Og omvendt selvfølgelig. Men er enig om at det blir rart hvis den ene parten ber grandtanter og firmeninger, mens den andre parten kun ber nærmeste søsken og foreldre f. eks. Anonymkode: 724a6...659 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, Kritt skrev: Husk at det alltid er noen som ikke kan komme, det kan derfor være greit å invitere noe flere enn det er plass til. En risikosport, kanskje, men kjedelig også om det er mange dere ikke kunne invitere og det er en del som takket nei. Jeg på min side har bare 23 stk. Har endel familie med tanter, onkler og søskenbarn jeg ikke har snakket med på flere år så de ser jeg ingen vits i å invitere. Ber kun tanter onkler og de søskenbarn jeg har kontakt med. Av venner har jeg kun 2 vennepar. Han kom til totalt 68 stk han kunne tenkt seg å invitere men har nå shortlistet til 42. ts Anonymkode: fd022...eda
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #11 Skrevet 12. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at hvis man skal begynne å sammenligne antall gjester, så bør man kanskje ikke gifte seg. Dere vil møte mange situasjoner der den ene har mer enn den andre, og det må dere bare takle og leve med. Anonymkode: a931e...92b Jeg skjønner hva du vil frem til, men her er det dobbelt så mange gjester fra den ene siden. Var det som fikk meg til å tenke litt. Men mulig jeg bare må endre innstilling til dette. ts Anonymkode: fd022...eda
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #12 Skrevet 12. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg så ikke på det som mine og hans sine gjester, men VÅRE gjester. Min slekt er større enn min manns sin, men det ville vært rart og kun skulle be noen av mine tanter og onkler, fordi han har 4 stk, mens jeg har 12 stk. Det samme med venner. Har bruden en større venningegjen, så bør alle inkluderes selv om det blir færre av brudgommen venner der. Og omvendt selvfølgelig. Men er enig om at det blir rart hvis den ene parten ber grandtanter og firmeninger, mens den andre parten kun ber nærmeste søsken og foreldre f. eks. Anonymkode: 724a6...659 Jeg har tenkt å be to grandtanter, og han gjør det samme. Det er først og fremst kategorien bekjente/perifere venner som gjør gjestelisten veldig skjevdelt. Kort sagt: han har en svært stor omgangskrets mens jeg har en liten. Ts Anonymkode: fd022...eda
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 3 timer siden, Kritt skrev: Husk at det alltid er noen som ikke kan komme, det kan derfor være greit å invitere noe flere enn det er plass til. En risikosport, kanskje, men kjedelig også om det er mange dere ikke kunne invitere og det er en del som takket nei. Det ville jeg kanskje ikke gamblet på.. Vi inviterer til bryllup med rundt 80 gjester, og absolutt alle har svart ja. Anonymkode: 07a55...24f 1
Gjest Kritt Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ville jeg kanskje ikke gamblet på.. Vi inviterer til bryllup med rundt 80 gjester, og absolutt alle har svart ja. Anonymkode: 07a55...24f Jeg tenker sannsynligheten er stor for at noen er invitert i andre bryllup, er bortreist eller er syke, og om alle mot formodning skulle akseptere, får man nok klemt dem inn. Endret 12. august 2019 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #15 Skrevet 12. august 2019 Mamma har åtte søsken og vi er mange så her må vi avgrense. Hans familie er mindre da. Men bessmor må jeg be.. Anonymkode: 5c052...cc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå