Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir absolutt alle kalt inn til sesjon og førstegangstjeneste?

Anonymkode: 254b0...e39

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir absolutt alle kalt inn til sesjon og førstegangstjeneste?

Nei, må man ikke nærmest søke seg til førstegangstjeneste nå da? Sesjon vet jeg ikke, mulig alle må det. 

Mener jeg var i et av de siste kullene hvor alle (gutter) måtte inn til førstegangstjeneste, på slutten av 90-tallet

Skrevet

Du må fylle ut egenerklæring, og hvis du er egnet må du inn på sesjon. Hvis du fyller kravene på sesjon må du inn til førstegangstjeneste.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, imjohansen skrev:

Du må fylle ut egenerklæring, og hvis du er egnet må du inn på sesjon. Hvis du fyller kravene på sesjon må du inn til førstegangstjeneste.

Da må det stå dårlig til med dagens ungdom. Leste at det er ca 8000 ute i førstegangstjeneste i året. Det er vel 2000-kullet og deromkring som skal ut nå, og da ble det født nærmere 60 000 barn i Norge. 

Enten må de unge idag være eksepsjonelt gode til å lyve (egenerklæring), eller så må kravene på sesjon ha endret seg drastisk. 

Skrevet

Så egentlig er det valgfritt?Hvis man ikke gidder eller har lyst å studere istedenfor så kan jeg det?

Skrevet

I utangspunktet er alle pliktige og kan bli kalt inn til sesjon og verneplikt dersom man ikke har skader/sykdommer/tilstander som gjør at man ikke er egnet. I praksis er det forsvarets behov som avgjør, og det er nok i realiteten mange som slipper vil jeg tro, særlig etter at kvinner først 1997 eller senere også ble vernepliktige. Men jeg syntes ikke man skal fake skader eller på andre måter forsøke å slippe. Ta det ene året, man lærer litt og knytter kanskje noen nye bekjentskaper. Det var ikke alt som var like gøy der og da under førstegangstjenesten min, men det var en fin tid totalt sett. De fleste har ikke vondt av et år der man gjør noe annet i livet. 

Anonymkode: f2fa2...4bc

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utangspunktet er alle pliktige og kan bli kalt inn til sesjon og verneplikt dersom man ikke har skader/sykdommer/tilstander som gjør at man ikke er egnet. I praksis er det forsvarets behov som avgjør, og det er nok i realiteten mange som slipper vil jeg tro, særlig etter at kvinner først 1997 eller senere også ble vernepliktige. Men jeg syntes ikke man skal fake skader eller på andre måter forsøke å slippe. Ta det ene året, man lærer litt og knytter kanskje noen nye bekjentskaper. Det var ikke alt som var like gøy der og da under førstegangstjenesten min, men det var en fin tid totalt sett. De fleste har ikke vondt av et år der man gjør noe annet i livet. 

Hvor ofte har man fri eller perm?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har man fri eller perm?

Normalt 20 dager ser det ut til:

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/goder-under-forstegongstenesta

Men man bør nok i praksis regne med at når man kan ta det og under hvilke vilkår varierer med type tjeneste, som kan være svart forskjellig avhengig av hvilken våpengren og enhet man tjenestegjør under. Noen har skiftordninger, f. eks. de som har en eller annen form for vaktordning som vaktsoldager, de som jobber i forpleining, matlaging osv. (Disse hadde en/to uker av/på da jeg var inne) Mens andre har vanlig dagtjeneste med eller uten militærøvelser gjennom året. 

På rekruttskolen må man nok fortsatt regne med at man ikke får perm, og da jeg var inne var det restriksjoner på å forlate leieren i fire av de åtte ukene rekruttskolen varte (om jeg ikke husker feil). Det ble sagt at dette var for å venne seg til det militære livet. Litt kjipt der og da siden vi hadde lyst til å utforske den lille byen militærleiren lå i, men det gikk overraskende greit. Det var sosialt på kveldstid og under øvelser, så man lider ingen nød. 

Førstegangstjeneste er ingenting å stresse med. Det kan kanskje virke litt drøyt der og da når man møter "drill sergeant from hell" som kommanderer en ut av bussen når man ankommer leieren/basen for første gang,der man får en følelse av at man er i en dårlig militær klisjefilm fra åttitallet, men som regel er dette en påtatt rolle fra befalets side. Rekrutten kan være litt sånn veksling mellom mye venting, diverse styrke- og løpetester, øvelser, marsjering, bli vekt for "alarm alarm" midt på natta osv. men for de fleste blir det mer vanlig når man er ferdig med rekrutten. Og året vil gå overraskende fort. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en medfødt øyesykdom og ble født blind, men fikk likevel innkalling til sesjon 1 (spørreskjema på nett).

Selvfølgelig ble jeg ikke innkalt til sesjon 2, men jeg synes det er litt morsomt at man kan få bøter og i verste fall fengselsstraff for å ikke svare på sesjon 1 enda man er langt utenfor deres målgruppe. Ja, jeg var 17 da de sendte meg den, men herregud. 

Anonymkode: fe7d2...0c8

• Liker 1
Skrevet

Men hvis man skal se videre til sesjon 2 og førstegangstjeneste, så har ting forandret seg mye. Pappa var befal i mange år, og da måtte alle som hadde helse til det inn. At du ikke hadde lyst, var ikke en god nok grunn. Nå er det ganske motsatt. Fetteren min sa at han ikke hadde lyst på sesjon 2, og slapp. Venninnen min hadde førstegangstjeneste for halvannet år siden, og hun opplevde at rundt halvparten ble sendt hjem de første dagene.

Dagen de skulle møtte opp, ble de rett og slett stilt opp på rekke og spurt en og en om de var motiverte. De som svarte nei eller trakk litt på svaret, ble bedt om å dra hjem. Flere ble også sendt hjem de to neste dagene på grunn av manglende motivasjon, og noen ble også sendt hjem underveis i rekrutt-tiden fordi de var for svake fysisk eller mentalt.

Anonymkode: fe7d2...0c8

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i det siste du sier der. Det er en unik mulighet til å utvide horisonten og få erfaringer man ellers ikke ville oppsøkt. Jeg stortrivdes, og gråt faktisk da jeg gikk ut porten på vei hjem igjen etter et år, selv om jeg virkelig ikke ville inn i utgangspunktet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...