Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe om natten? Fått en jobbmulighet med så og si kun nattjobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å jobbe om natten, er det lett å sove om dagen eller byr det på små til store problemer?

Hvordan går det med kroppen og helsen etter lage tider med nattjobb? Er et morgenmenneske (a-menneske) så er i tvil om jeg vil klare det?

Er det andre ting jeg må være forberedt på om jeg takker ja til jobben? 

Den eneste grunnen for at jeg vurderer å takke ja er pga jeg går vanvittig mye opp i lønn med denne jobben kontra den jeg har nå.

Anonymkode: 846af...a5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på, håper noen svarer:) 

jeg er også A-menneske, legger meg som regel kl 22😅

Anonymkode: ea676...a4d

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på, håper noen svarer:) 

jeg er også A-menneske, legger meg som regel kl 22😅

Anonymkode: ea676...a4d

Da er visst ikke jeg alene om det 😃

Anonymkode: 846af...a5a

Skrevet

Jeg er B-menneske, og tenkte derfor at nattjobb passet perfekt for meg. Så feil kan man ta... ingen problem å holde seg våken og fungere på natten, men jeg slet med å få dyp søvn om dagen. Organene får ikke hvilt seg skikkelig. 

Det er forsket mye på dette, og kroppen vår er ikke skapt for å være våken hele natten. Så vit hva du begir deg ut på, og om du er villig til å ofre helsen for det. 

Legge ved noen linker med litt informasjon og forskning på hva nattarbeid gjør med kroppen:

https://www.salutis-hms.no/aktuelt/skift-nattarbeid-gi-helseproblemer/

https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/nattarbeid-for-enhver-pris/

https://forskning.no/arbeid-forebyggende-helse-helse/nattarbeid-oker-risikoen-for-flere-typer-kreft-hos-kvinner/296310

Anonymkode: f3f1c...0e8

Skrevet

Jeg elsker nattarbeid.

Men det er forskning som sier at det ikke er sunt. Den sier vel at turnusarbeider og da spesielt nattarbeidere lever litt kortere enn andre.

Jeg har jobbet turnus i mange år, jobber nå bare dagtid. Savner nattevaktene og det å ha fri på dagtid. For meg har det aldri vært noe problem med søvn. Jeg har evnen til å legge meg ned når som helst og hvor som helst for å sove om jeg må.

Men jeg har hatt kolleger som har slitt med å få sove, de har slitt med fordøyelsen.

Du må nesten bare prøve. Har du familie, eller er du alene? Har du mulighet til å sove skjermet når du kommer hjem? Tenker da i forhold til lys og lyd.

Det var en periode hvor jeg jobbet 12 timers vakter i helgene. Da måtte jeg rett og slett reise på hytta og sove der mellom vaktene, viss ikke ble det for mye forstyrrelser. Naboer som klipte plen, barn som lekte osv.

Skrevet

Jeg jobbet nattjobb en stund, og gledet meg fordi jrg likte å sitte oppe om natta uansett osv. Det tok ikke mange ukene før jeg kjente at det begynte å tære veldig på livet og kroppen. Jeg jobbet natt og kom hjem på morgenen, enten jeg fikk sove uavbrutt til jeg våknet, eller søvnen ble avbrutt av folk utenfor sitt hverdagsliv, så følte jeg meg etter en stund konstant utmattet. Jeg jobbet 10 dager på og 5 dager av, og de 5 dagene slet jeg enormt med nattesøvn og hvile, var liksom ikke mye fri til å finne på ting. Merket at huden ble sliten, jeg fikk generelt et slitent uttrykk. 

Anonymkode: f146c...d94

Skrevet

Jeg er B-menneske, og jobbet 40% natt i 2 år. Det er forskjell på våken og sovende nattevakt da. Jeg var våken, fra 22.30 til 07.00.

Fordeler:

- Jeg fikk være mye alene (liker det)

- Jeg kunne bruke god tid på oppgavene, det var ikke like mye stress på natta

- Jeg kunne drive med håndarbeid, det var mye dødtid

- Det var godt betalt

- Jeg hadde fri når andre hadde fri. Det ble som å bytte natt mot dag, jobbet på natta og sov på dagen

Ulemper:

- Det er tøft å være våken om natta når kroppen er laget for å sove da

- Du blir ofte tregere, både i kroppen og hodet

- Man kan få forstyrrelser i hormonproduksjonen, og føle seg mer sliten ellers også. Man får ikke like god nytte av søvn etter kl. 05 som før kl. 05

- Det er tøft å endre døgnrytmen hele tiden, for noen dager må du jo bare opp kl. 07

Jeg klarte dette når jeg var 21-24 år. Jeg hadde ikke klart det nå, når jeg er nærmere 30 år. Det var innimellom ekstremt vanskelig å holde meg våken. Og det var ikke alltid jeg fikk sove når jeg kom hjem. Jeg følte meg ofte syk.

Men lønna var bra, og jeg hev meg over alle ledige nattevakter for det om det var tungt.

Jeg vil tippe at A-mennesker vil slite mer i starten. 

Anonymkode: c92fd...8ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...