Gå til innhold

Når blir ødem bekymringsverdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye ødem før det blir bekymringsverdig? 

Blir sprø, ene foten er helt sprengt, kan knapt røre på tærne...

Anonymkode: 9dd46...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo vanlig, men om du er bekymret så bør du ta kontakt med lege. De vurderer det i sammenheng med blodtrykk og urinprøver. 

Uansett, prøv å ligge med benet høyt. Kjøl deg ned med en våt klut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg en kilo om dagen i vann, da begynte de å bli bekymret. Hadde i tillegg høyt blodtrykk og spor av protein i urinen. Heldigvis startet fødsel før de rakk sette meg i gang. 

Anonymkode: 388a2...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du store ødemer i kun den ene foten eller i begge? Er det kun i den ene foten, kan det være et symptom på blodpropp (eller noe annet farlig), og du bør kontakte lege/helsevesen.

Når det gjelder svangerskapsforgiftning, er man opptatt av blodtrykk og protein i urinen. Ødemer kan være et symtom, men må ikke være det. Noen får svangerskapsforgiftning uten å ha ødemer.

Er det mot slutten av graviditeten, er det veldig vanlig med (store) ødemer, spesielt hvis det er varmt. Noen snakker om fødeansikt når fødselen nærmer seg, og jeg tror man da har ødemer i ansiktet. Men har man ødemer i ansiktet, har man gjerne ganske godt med ødemer ellers også.

For min del fungerer det best å gå (jeg går veldig sakte pga. bekkenet). Da pumper musklene noe av det ekstra vannet bort fra foten. Ødemene er der fortsatt, men er ikke like store og vonde. Det som fungerer nest best er å hvile i sofaen med beina litt høyt. Drikk også store, store mengder vann. Det hjelper også, men jeg aner ikke hvorfor (for det gir jo ikke mening å helle innpå med enda mer væske i en allerede væskeform kropp).

Anonymkode: efe1e...51d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det plutselig oppstår eller er mye i bare en fot er det bekymringsverdig. Det er også bekymringsverdig dersom du samtidig blir svimmel, får sterk hodepinne eller får synsforsyrrelser. Høyt blodtrykk og proteiner i urinen er også faresignaler, men det er litt vanskeligere for deg å oppdage helt selv.

For å lindre symptomene bør du sitte eller ligge med beina høyt, mens du vifter med føttene. Det kan også hjelpe å stryke oppover leggene, for  hjelpe veneklaffene. Om det er varmt vil avkjøling hjelpe.

Om du er mye plaget kan det være lurt å bruke støttestrømper. Da må du måle omkretsen på anklene (smaleste punkt) og leggene (tykkeste punkt) om morgenen før du forlater senga. Deretter går du til et apotek og får hjelp til å finne riktig størrelse og type. Når du skal ta dem på bør du gjøre det om morgenen, før du reiser deg opp.

Anonymkode: 917dd...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med ødem veldig lenge og min jordmor er ikke spesielt bekymret over dette. Det er relativt jevnt fordelt og du kan se det både i ansikt, på hender og i ben/føtter. I tillegg så er det ganske kronisk, med noen topper hvis det er veldig varmt elller jeg har spist salt mat. 

Har fått beskjed om å ta kontakt med helsevesenet dersom jeg får plutselige hevelser eller hevelser kun på en side, da dette kan være. tegn på blodpropp/svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: fb6da...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...