Gå til innhold

Matvareintoleranse

punkyB

Anbefalte innlegg

Kan man bli kvitt matvareintoleranse ?

Jeg har blitt testet med prikktesting og reagerte på bla. kylling , egg og banan. Dette er mat jeg har spist mye av og tydeligvis utviklet intoleranse. Dvs. trenger man å ha intoleranse selv om det gjør utslag ?

Men det jeg lurer på - er det bare å la være å spise dette en stund og så senere begynne å spise litt av det igjen?

Glemte å spørre om dette der jeg var og skal sanns. ikke dit igjen - håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

det er forskjell på intoleranse og allergi. intoleranse er at kroppen ikke klarer å fordøye et stoff (feks melkesukker og småstein) allergi er at imunforsvaret lager en allergisk reaksjon mot et ufarlig stoff, (feks gluten)

intoleranse kan være et tegn på problemer i fordøyelsen, det samme gjelder allergi (mesteparten av imunforsvaret sitter i tarmen)

kutt ut de matvarene du reagerer på, ta en god multivitamin og melkesyrebakterier med god kvalitet (kan anbefale den fra bio care) det kan ta lang tid før man får full effekt av melkesyrebakt. så ta den lenge, og etterhvert kan du forsøke å spise litt av feks en banan, for å så vente noen dager for å se ev reaksjon. så for å svare på det første spørsmålet ditt, ja, man kan i teorien bli kvitt intoleransen hvis man finner årsaken og gjør noe med det. men blir du ikke bedre, er det viktig å unngå de matvarene du reagerer på, for siden kroppen din ikke klarer å fordøye disse stoffene, så vet den ikke helt hva den skal gjøre med de, og resultatet kan bli lekk tarm, hvor store aminosyrer lekker inn i blodbanen og gjør skade. pluss mye tarm problemer.. mange er allergiske mot konserveringsstoffer, og disse kan klusse til i hjernen, itilleg til fordøyelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Jeg er intolerant mot mye, men jeg har lært meg å finne ut akkurat hvor mye jeg kan ha i meg av hver ting før det går galt.

Kullsyre, tilsetningsstoffer i ferdige brød, jordbær, søtsaker, epler (også allergisk mot disse), skalldyr, svinekjøtt, ferdigmat (tilsetningsstoffene), en rekke E-stoffer, alkohol og en rekke andre ting.

Har hatt litt jordbærsyltetøy-frenzy nå, og nå gjør magen opprør :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt intoleranse mot hvetemel, var hos homeopat og det var hun som fant ut dette. Etter en måned med totalavhold var utslaget helt annerledes, og jeg kunne spise hvetemel igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjalmarlover
Jeg har hatt intoleranse mot hvetemel' date=' var hos homeopat og det var hun som fant ut dette. Etter en måned med totalavhold var utslaget helt annerledes, og jeg kunne spise hvetemel igjen![/quote']

Da kan ikke du hatt "ordentlig" intoleranse mot hvetemel(cøliaki)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss
Jeg har hatt intoleranse mot hvetemel' date=' var hos homeopat og det var hun som fant ut dette. Etter en måned med totalavhold var utslaget helt annerledes, og jeg kunne spise hvetemel igjen![/quote']

Som hjalmarlover sier, dette var ikke cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er ei utrolig god bok på bibloteket som heter "matvareintolerans".

Nå har ikke jeg dette - men utfra boka så forstod jeg det slik at du antagelig vil reagere på matvarer du ikke tåler hele livet , men etter total avholdenhet en stund kan du "tåle" en viss mengde av matvaren før du får reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Da kan ikke du hatt "ordentlig" intoleranse mot hvetemel(cøliaki)...

Cøliaki er ikke egentlig intoleranse mot hvetemel, men intoleranse mot et protein som heter gluten, som finnes i hvetemel, men som også finnes i endel andre kornslag.

Jeg reagerer også på hvetemel (hvitt mel), ved at jeg blir oppblåst, kvalm og kan få diare. Men i små mengder blandet sammen med andre melsorter, går det greit. Pannekaker og vafler går også greit, mens spiser jeg mer enn 1-2 stk, blir jeg skikkelig kvalm og uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki er ikke egentlig intoleranse mot hvetemel, men intoleranse mot et protein som heter gluten, som finnes i hvetemel, men som også finnes i endel andre kornslag.

Jeg reagerer også på hvetemel (hvitt mel), ved at jeg blir oppblåst, kvalm og kan få diare. Men i små mengder blandet sammen med andre melsorter, går det greit. Pannekaker og vafler går også greit, mens spiser jeg mer enn 1-2 stk, blir jeg skikkelig kvalm og uvel.

:Nikke:

Sånn er det for meg også. En kanelbolle er min beste løsning ved lettere forstoppelse :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjalmarlover

Mm,vet at det er gluten man reagerer på,mn lettere å skrive hvetemel(alle vet jo hva det er).

Hvorfor spiser du hvetmel hvis du reagerer på det? Hvis man har cøliaki og spise "vanlig" mat over lengre tid bryter man jo ned tarmtottene og kroppen klarer ikke ta opp næring- da blir man jo underernært!

Men det er kanskje ikke cøliaki du har? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Nei, jeg har ikke cøliaki, men en generelt kranglete mage. Hvis jeg hadde hatt det, hadde jeg ikke tålt grove brødtyper, og det tåler jeg perfekt. Så satt på spissen kan man si at kroppen min går best på sunn mat; lyst brød og for mye melkeprodukter og mettet fett gjør at den reagerer.

I det daglige holder jeg meg selvsagt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ville bare si at det er forskjell på å ha cøliaki, og å være allergisk mot hvete... Jeg har selvhveteallerigi, men har ikke cøliaki... cøliaki dreier seg om glutenet i alle meltyper (ikke ren havre) mens å være allergisk mot hvete bare dreier seg om hvete...

Vesla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiste du til frokost og lunsj da ? For det er jo hvetemel i ganske mye. Det er litt for lettvint å smøre seg noen skiver både til frokost og niste. Men poenget er vel å bruke riktig type brød så er det ikke så stort problem. Jeg reagerte visst ikke på hvete mener jeg å huske - men kanskje rug. Synes jeg reagerte på alt jeg spiser en del, og da er det ikke mye igjen nå..... :cry:

Det han fyren anbefalte er jo å spise variert mat - jeg har jo sikkert spist kylling 4-5 ganger i uken minst den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reint speltbrød er uten hvete, men sjekk at det ikke er hvetemel i. For noen er litt blanding.

Samme med rugbrød, ikke alle som er uten hvete der heller.

Ellers er det et helsekostbrød som heter ezekielbrød eller noe sånt og essenerbrød (?), skal også være uten hvete.

Dessuten mye knekkebrød som kan brukes, les innhold og se hva slags korn som er brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...