AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 På fredag ble den hentet, vært fin i form til det. Gått i doen sin og spist fint. Fikk klager i går på at den ikke ville gå i sanda si, og i dag var den plutselig død.. Hun vil ha pengene igjen, men jeg vet ikke hvordan den hadde det der. Det virker som jeg burde kreve bevis på at den er død, bilde ellernoe sånt. Hva skal jeg gjøre? De snakker som om det skulle være min skyld. Var et uhell at katta mi ble gravid og første gang, og det er første gang jeg har hatt kattunge.. Den har fått dyrebutikk fòr. Anonymkode: b565d...3ff
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #2 Skrevet 12. august 2019 Det tristeste med dette er at du prater mer om penger enn at katten er død. R.i.p lille kattepus 😥❤️ Anonymkode: 7bc7a...589 31
solmåneogstjerner Skrevet 12. august 2019 #3 Skrevet 12. august 2019 Kjøpt er kjøpt og solgt er solgt. Men: har du faktisk tatt godt vare på katten mens du hadde den? Og 500 er jo ikke mye. Hvorfor døde den? 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #4 Skrevet 12. august 2019 Hvis kattungen var i dårlig form, ikke ville gå i sanda si, da skulle de ringt en veterinær. Det er sånt man bruker veterinærer til. Hvor gammel var kattungen når du solgte den? Var den sjekket, vaksinert og evt chippet hos veterinær? Synes uansett ikke 500 var mye. Dette får kjøperen ta på egen kappe, de skulle som sagt ringt veterinær når de så det var noe galt med kattungen, som med alle små, man sjekker at de gjør både nr en og nr to hver eneste dag. Anonymkode: 0d024...171 18
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #5 Skrevet 12. august 2019 Regner med den ble solgt med helseattest, og isåfall har ikke kjøper noe hun skulle ha sagt. Da har du dokumentert at den var frisk ved levering. Anonymkode: 3e6e8...e16 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Høres ut som beint igjennom jalla opplegg og jalla holdninger fra begge parter. Anonymkode: 553f8...487 27
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 Uten obduksjon er det umulig å si, men en katt blir sjelden syk og dør i løpet av et par døgn med mindre den blir påkjørt. Så du har nok solgt dem en katt som har vært døende, selv om du ikke visste det. Jeg hadde derfor gitt dem pengene tilbake. Hadde katten blitt syk etter noen uker hos dem, eller skadet dagen etter de kjøpte den, så hadde det ikke vært mitt ansvar. Du er i din rett til å ikke gi dem penger tilbake, så sant de visste at de kjøpte en katt med ukjent opphav, uten helseattest eller lignende. Men dette dødsfallet kunne nok ikke de nye eierene noe for. Da blir det litt som å ta betalt for en kake du ble bestilt å bake, også har butikken solgt deg dårlige egg. Ikke noe du kunne vite, men om den som kjøper av deg får en kake som er uspiselig og ekkel, så er det folkeskikk å ikke ta betalt for det. De kjøpte en katt av deg, som døde før det ble virkedag og de fikk tatt katten til veterinær for evt vaksine eller chip som man ofte gjør med en ny katt. Så det er ikke deres feil. At katten har fått riktig mat og stell av deg betyr at det ikke er din feil heller. Men hvorfor skal du tjene på det? Katten ble født syk i din eie, eller ble syk i din eie, da er det mer riktig at du tar det økonomiske tapet på kattemat og sand som ble brukt før katten ble solgt. Anonymkode: 30dab...29e 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 Hadde kattungen helseattest ved levering har du ditt på det tørre. Jeg mistenker dog at det ikke er tilfelle... Anonymkode: 74d0d...7d3 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #9 Skrevet 12. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som beint igjennom jalla opplegg og jalla holdninger fra begge parter. Anonymkode: 553f8...487 Hvorfor det? Det er da helt vanlig å selge katt av huskatt til kr 500,- også uten helseattest! Når du har solgt den så har du ikke mer ansvar for den. Det kan være flere årsaker til at en katt dør, og dette var utenfor din kontroll. De burde ha tatt den med til veterinær, men ikke alltid det hjelper heller. En mulighet er at de får igjen halvparten av pengene, siden den døde så kort tid etter at de hadde overtatt den, i tilfelle det var noe galt med den før. Anonymkode: 8b55d...958 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tristeste med dette er at du prater mer om penger enn at katten er død. R.i.p lille kattepus 😥❤️ Anonymkode: 7bc7a...589 Nå trenger hun kanskje ikke hjelp med å synes at det er trist, men hun trenger hjelp med det praktiske, så kommentaren din er ganske unødvendig IMHO. Anonymkode: 2a761...42a 12
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #11 Skrevet 12. august 2019 Vi kjøpte en kattunge som plutselig døde. Det gikk bare noen timer fra den ble pjusk, til den ble avlivet. I følge dyrlegen hadde han sannsynligvis FIV og var smittet før vi fikk den. Det betyr at kattemor og søsknene også er smittet, så vi kontaktet selger og sa ifra. Disse kattene kan jo også smitte andre. Så jeg ville bekymret meg mer for det, enn de 500 kronene, var jeg deg. Vi ba selvfølgelig ikke om pengene tilbake, og dyrlegeregnangen tok vi selv. Slik er det når man kjøper gatas mons uten helseattest og kontrakt. Anonymkode: 9dd98...ff8 11
Gjest Chroma Skrevet 12. august 2019 #12 Skrevet 12. august 2019 Hvorfor tok de ikke kontakt med dyrlege?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: På fredag ble den hentet, vært fin i form til det. Gått i doen sin og spist fint. Fikk klager i går på at den ikke ville gå i sanda si, og i dag var den plutselig død.. Hun vil ha pengene igjen, men jeg vet ikke hvordan den hadde det der. Det virker som jeg burde kreve bevis på at den er død, bilde ellernoe sånt. Hva skal jeg gjøre? De snakker som om det skulle være min skyld. Var et uhell at katta mi ble gravid og første gang, og det er første gang jeg har hatt kattunge.. Den har fått dyrebutikk fòr. Anonymkode: b565d...3ff Vra det flere kattunger i kullet enn denne ene? Hvis det var flere så ville nok jeg (om jeg var deg) betalt for obduksjon hos veterinær for å vite hva kattungen faktisk døde av. Mange sykdommer hos kattunger er svært smittsomme, og ikke alle kattunger er vaksinert før de blir solgt. Skulle det være en smittsom sykdom kattungen døde av såå ville jeg gitt beskjed til de som har kjøpt de andre kattungene. Det er helt mulig å forsikre kattunger fra de er 6 uker gamle. Det er en oppfordring til de som planlegger å få kattunger. Anonymkode: c64e7...84b 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vra det flere kattunger i kullet enn denne ene? Hvis det var flere så ville nok jeg (om jeg var deg) betalt for obduksjon hos veterinær for å vite hva kattungen faktisk døde av. Mange sykdommer hos kattunger er svært smittsomme, og ikke alle kattunger er vaksinert før de blir solgt. Skulle det være en smittsom sykdom kattungen døde av såå ville jeg gitt beskjed til de som har kjøpt de andre kattungene. Det er helt mulig å forsikre kattunger fra de er 6 uker gamle. Det er en oppfordring til de som planlegger å få kattunger. Anonymkode: c64e7...84b Dyrlegen var 99% sikker på at det var FIP (autokorrekt rettet til FIV). Den hadde tydelige symptomer som endring av øyefarge osv. Dyrlegen hadde fått inn to andre katter med sykdommen samme uke, så den er ikke så uvanlig som det oppgis. Det er en svært smittsom sykdom som alltid er dødelig. Det er bare et spørsmål om tid før de dør (kan ta år), i mellomtiden smitter de andre. Vi ga beskjed til den vi kjøpte den av, og de hadde allerede sterilisert kattemor, så hun får ikke flere kull (men kan fremdeles smitte). Hva som skjer med søsknene vet jeg ikke, jeg aner ikke hvem som kjøpte dem. Anonymkode: 9dd98...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #15 Skrevet 15. august 2019 Solgt er solgt, og det er opp til kjøper å forsikre seg om at de skaffer seg en frisk katt hvis tilfelle var at den var syk. Dessuten er 500 kroner ingenting. Anonymkode: a99e3...f8c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #16 Skrevet 15. august 2019 Disse kattungene dine kan da ikke ha rukket å bli mange ukene (dagene?) gamle? Anonymkode: 79509...650
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #17 Skrevet 17. august 2019 Dere som skriver solgt er solgt vet tydeligvis ikke at det er kjøpsloven som gjelder. Varen sto ikke til forventningene og når den dør uten foorvarsel ville jeg enten obdusert den, noe som koster noen tusen, eller bare betalt tilbake de 500kr. Er ikke verdt å lage bråk for 500kr syns jeg da. Anonymkode: 2a3a3...f7b 2
Kaffefrøken Skrevet 17. august 2019 #18 Skrevet 17. august 2019 På 15.8.2019 den 22.00, AnonymBruker skrev: Disse kattungene dine kan da ikke ha rukket å bli mange ukene (dagene?) gamle? Anonymkode: 79509...650 Hvorfor har ikke kattungene hennes rukket å bli gamle nok? De må ha vært iallfall tre måneder om de begynte på kattemat.
Gjest Solkremen Skrevet 17. august 2019 #19 Skrevet 17. august 2019 Huff, dette er grunnen til at alle bør kjøpe katt fra dyrebeskyttelsen. Alltid mange kattunger i behov for et godt hjem, og der kjøper du med kontrakt som bla krever sterilisering☝🏼
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #20 Skrevet 17. august 2019 7 minutter siden, Solkremen skrev: Huff, dette er grunnen til at alle bør kjøpe katt fra dyrebeskyttelsen. Alltid mange kattunger i behov for et godt hjem, og der kjøper du med kontrakt som bla krever sterilisering☝🏼 Man kan oppleve å kjøpe syke katter derfra også, så det er ingen garanti. Det som er bra er at de fleste er steriliserte. Anonymkode: 6ee11...b1a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå