Gå til innhold

Kan man fjerne syreskade fra metall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger hjelp fra noen som har peiling på metall og polering.. 

Jeg hadde et veldig skittent metallfat som jeg ville polere til opprinnelig glans. Jeg søkte litt på nettet og leste overalt at eddik eller sitron kunne være et veldig godt vaskemiddel. Jeg bestemte jeg for å prøve med litt edikk. ..men fant fort ut at dette var et dårlig valg. Det kommer vel helt an på hva slags metall det blir brukt på, noe jeg ikke tenkte over. Så det gjorde mye mere skade enn nytte på dette fatet. Dette er heldigvis bare på baksiden, men uansett veldig irriterende. Ser jo helt forferdelig ut.

Jeg kjøpte senere en flaske med "Ako" metallpuss som funket mye bedre, så forsiden ble blank og skinnende ren sånn som jeg ville ha det. Angrer selvfølgelig nå på at jeg ikke prøvde dette først. 😣

Så da er spørsmålet; har jeg ødelagt baksiden for alltid, eller kan dette "fikses" på en eller annen magisk måte? Nå har jeg desverre ingen anelse av hva slags metall fatet er laget av. Det eneste jeg kan si er at det er ganske lett, magnetisk, og tåler IKKE å bli vasket av eddik, heh.. Kan det være aluminium? Skaden synes som en oransje misfarge. Ligner på rust, men er i stedet etset innover i metallet, hvis det gir mening? 🤔 

metall.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ser det jo ut som du har fjernet det ytterste laget med hvitt metall så kobberet inni har kommet frem. Skal du fikse dette må du på en eller annen måte få lagt på et nytt ytterlag, og da er spørsmålet om fatet er verdt det siden det fort kan koste litt. 

Gullsmeder tar imot gjenstander til forsølving, så dette kan være et alternativ. Det kan bli veldig bra, men koster litt. 

Anonymkode: 19077...079

Skrevet

Kan være eddiksyra har reagert med jern i metallet og dannet jernoksidkorrosjon. Aner ikke hvordan du kan få bort det, må nok dekkes til ja.

Anonymkode: 58958...131

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....jernoksidkorrosjon....

Jammen kjerring da! Rust heter jernoksid på norsk-norsk.

Anonymkode: 4b4fd...f17

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan være eddiksyra har reagert med jern i metallet og dannet jernoksidkorrosjon. Aner ikke hvordan du kan få bort det, må nok dekkes til ja.

Det ser da ikke ut som rustfarge? Alt for blankt og "rosa", i mangel av noe bedre uttrykk. Jeg synes som sagt det likner mer på kobber. 

Anonymkode: 19077...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...