Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen formening om det å søke på en stilling fra utlandet?

Jeg har hele utdannelsen min fra Norge, uten om noen utvekslingssemestre. Men rett etter at jeg ble ferdig med min master fikk jeg et tilbud til en relevant stilling i utlandet for et Norsk selskap. Jeg har nå vært i denne stillingen i tre år, og begynner å bli klar for å flytte hjem, jeg har noen muligheter for å fortsette i samme selskap på høsten neste år, men ønsker egentlig å finne meg en ny arbeidsgiver. Jeg har i løpet av det siste året sendt ut søknader på stillinger jeg mener passer meg, og som jeg mener jeg er kvalifisert til. Men jeg har bare søkt på stillinger som jeg virkelig kunne tenke meg, ettersom jeg fortsatt sitter greit der jeg er i dag. Så langt har jeg ikke fått noen tilbakemeldinger, jeg har som sagt ikke søkt så mye, kanskje 10-15 stillinger, men hadde likevel håpet på å få avslag i det minste. Men stort sett så hører jeg ingen ting.

Stiller man svakere når man søker fra utlandet?

Er det sånn at folk ikke gidder å intervjue folk over Skype?

Burde jeg sette inn høygir nå mens jeg er i utlandet, og søke så mye jeg kan, eller heller vente, og flytte hjem først, for så prøve å finne en jobb?

Anonymkode: f2645...a0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo helt hvilken bransje man snakker om, og hvorvidt det man jobber med i utlandet kan la seg overføre til Norge kompetansemessig. Innen finans og teknologi er det f. eks. større overførbarhet, mens det innen juridiske fag kan være mindre av dette. 

Så kan det jo være at arbeidsgivere også foretrekker de som kan komme på intervju uten at man potensielt må reise langt. Men det er jo bare å søke, så finner man det ut :). Jeg ville ha søkt også mens jeg var i utlandet, og hvis det er viktig å flytte hjem, fortsatt søkingen i Norge hvis jeg ikke hadde fått napp tidligere. Det hele kommer jo an på hvor viktig det er for deg å flytte hjem. 

Anonymkode: aef25...1b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...