AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 Er det flere her som jobber nattevakt? Tenker i hovedsak innenfor sykehjem. Jeg begynner å lure på om jeg gjør en utrolig dårlig jobb, eller om kollegaene bare er lei av jobben sin. I hovedsak går jeg nattevakter på ei demensavdeling. På nettene kan det være nok å gjøre da jeg går alene på avdelingen, selv om vi har rullerende vakt som kommer innom av og til. Jeg trives kjempegodt på nattevakt og føler jeg gjør en god jobb når jeg får skryt av pasientene. Men så kommer det verste med vakten. Rapporten. De fleste dagvaktene sier ikke en gang hei når de kommer. Forrige gang jeg var på natt fikk jeg så mange stygge tilbake meldinger "bak ryggen min" da de satt der og snakket indirekte om arbeidet mitt. "Kaffen var ikke sterk nok i dag heller, nei", "Var vist noen som hadde glemt å skrudd på lyset i gangen". I tillegg ringte det en gang på klokkene mens jeg satt å skrev rapport og da så hun ene rett på meg og sa: "Du må nok gå å ta den klokka, ikke bare sitte der" En annen tanke som har slått meg er at det kanskje ligger litt misunnelse bak. For eksempel fikk jeg beskjed om at jeg som nattevakt kunne klippe neglene til pasientene, for det hadde jo nattevaktene god tid til (noe som høres helt vilt ut i mine ører). I tillegg tror jeg kanskje de ser på det som lettjente penger i forhold til alt arbeidet man gjør på dag/aften. Må også slenge på at jeg tror kanskje ikke alle har like god tålmodighet som andre. De jobber tross alt med demente hver dag, så jeg skjønner om de kan bli litt lei. Men syns ikke det skal gå utover kollegaer eller jobbsituasjonen i hele tatt. Noen andre som vil dele hvordan holdningene er til nattevaktene på jobb? Anonymkode: aacbd...bf7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #2 Skrevet 12. august 2019 De holdningene som blir vist her er ikke bra. Du må gå til tillitsvalgte og varsle. Som nattevakt skal du ikke bli møtt med sure blikk og surhet. Det er hardt arbeid å jobbe natt, noe de som aldri har jobbet natt forstår. En påkjenning for kroppen å være våken når den egentlig skal sove. Anonymkode: 33851...3e9 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #3 Skrevet 12. august 2019 Dag/ kveldsvaktene tror at vi på natt har et hav av tid, og at vi ikke gjør annet enn å sitte på ræva hele vakta, men det stemmer jo ikke. Det mange ikke vet er at det er veldig hardt og jobbe natt, og kroppen vår er ikke laget for nattarbeid, men at den går i nattmodus som hos alle andre. Klippe negler på natt? Mener de da at nattevakten skal vekke sovende demente personer for å klippe negler 😳 Ja da vil jeg tro det blir ro i avdelingen. På kommentarene som slenges ut så høres det ut som dårlig arbeidsmiljø, og bør tas opp med leder. Anonymkode: ff23a...f07
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #4 Skrevet 12. august 2019 Hvis det ikke blir bedre etter hvert tror jeg nesten jeg må gå videre med det ja. Syns det er utrolig trist at man skal bli møtt på en slik måte. Vurderer å snakke litt med de andre nattevaktene å høre om de også føler det på samme måte, eller om det bare er jeg som mistolker situasjonen. Anonymkode: aacbd...bf7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #5 Skrevet 12. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke blir bedre etter hvert tror jeg nesten jeg må gå videre med det ja. Syns det er utrolig trist at man skal bli møtt på en slik måte. Vurderer å snakke litt med de andre nattevaktene å høre om de også føler det på samme måte, eller om det bare er jeg som mistolker situasjonen. Anonymkode: aacbd...bf7 Snakk med de andre nattevaktene og hør hvilke holdninger de blir møtt med. Har dere nattevaktsmøter? Du kan jo ev ta det opp der. Anonymkode: ff23a...f07
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Høres ut som et veldig dårlig arbeidsmiljø. De bruker hersketeknikker. Hadde gått til leder hvis det var et gjentagende problem. Anonymkode: fe8a1...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det flere her som jobber nattevakt? Tenker i hovedsak innenfor sykehjem. Jeg begynner å lure på om jeg gjør en utrolig dårlig jobb, eller om kollegaene bare er lei av jobben sin. I hovedsak går jeg nattevakter på ei demensavdeling. På nettene kan det være nok å gjøre da jeg går alene på avdelingen, selv om vi har rullerende vakt som kommer innom av og til. Jeg trives kjempegodt på nattevakt og føler jeg gjør en god jobb når jeg får skryt av pasientene. Men så kommer det verste med vakten. Rapporten. De fleste dagvaktene sier ikke en gang hei når de kommer. Forrige gang jeg var på natt fikk jeg så mange stygge tilbake meldinger "bak ryggen min" da de satt der og snakket indirekte om arbeidet mitt. "Kaffen var ikke sterk nok i dag heller, nei", "Var vist noen som hadde glemt å skrudd på lyset i gangen". I tillegg ringte det en gang på klokkene mens jeg satt å skrev rapport og da så hun ene rett på meg og sa: "Du må nok gå å ta den klokka, ikke bare sitte der" En annen tanke som har slått meg er at det kanskje ligger litt misunnelse bak. For eksempel fikk jeg beskjed om at jeg som nattevakt kunne klippe neglene til pasientene, for det hadde jo nattevaktene god tid til (noe som høres helt vilt ut i mine ører). I tillegg tror jeg kanskje de ser på det som lettjente penger i forhold til alt arbeidet man gjør på dag/aften. Må også slenge på at jeg tror kanskje ikke alle har like god tålmodighet som andre. De jobber tross alt med demente hver dag, så jeg skjønner om de kan bli litt lei. Men syns ikke det skal gå utover kollegaer eller jobbsituasjonen i hele tatt. Noen andre som vil dele hvordan holdningene er til nattevaktene på jobb? Anonymkode: aacbd...bf7 Det viktigste er at pasientene gir deg positive tilbakemeldinger, det er de du jobber for, ikke kollegaer Anonymkode: 542de...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå