AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Fire barn. Hjerteskjærende. Vi har snakket med familieterapeutene om hvordan gå frem og fått gode råd. Men kanskje er det noen råd fra dere her som jeg også kan ta med? Gruer meg. Anonymkode: 2baa5...dba
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Hvor gamle er barna da? Litt lettere å gi råd om vi vet alderen på barna Anonymkode: 637aa...4d2 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 Jeg ville tenkt gjennom om det er lurt å snakke med de en og en, eller to og to, etter alder og personlighet. I stedet for alle fire samlet. Anonymkode: 1601a...bb1 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 Barna er fra 5 til 12. Anonymkode: 2baa5...dba
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #5 Skrevet 11. august 2019 Ikke lov dem noe dere ikke klarer å holde! Det gjorde min far når det var skilsmisse, men han klarte ikke å holde det og det slet vi med hele gjengen i lang tid.... Anonymkode: d55f8...d41 12
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Dette kan jeg ingenting om, men jeg hadde trodd det var viktig å få frem at det ikke er på noen måte barnas skyld at dere går fra hverandre, at de er trygge på det. Anonymkode: 8e9c7...3d9 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville tenkt gjennom om det er lurt å snakke med de en og en, eller to og to, etter alder og personlighet. I stedet for alle fire samlet. Anonymkode: 1601a...bb1 Det ville ikke jeg gjort aller først, det er fort gjort at noen føler seg mindre viktige om de var blant den siste til å vite. Ta heller enepraten etterpå med alle. Anonymkode: 2f6ff...642 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 Dere må ha en grunn til dere går fra hverandre. Ungene må få svar på "hvorfor". Jeg ville også snakket med dem etter alder. 5 og 12 forstår ting annerledes. Ikke lov noe dere ikke kommer til å holde. Snakk om det i ettertid og ikke bare prøv å ri av bølgen. Anonymkode: e4546...094 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #9 Skrevet 12. august 2019 Fortell dem det sammen! Muntlig, og face to face! Da foreldrene mine skilte seg (mens jeg var voksen) fikk jeg vite det fra den ene av dem (!) per sms (!) at de skulle skilles! Anonymkode: 151d2...772 4
Gjest kulLama Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 Ikke lov noe dere ikke kan holde. Den er viktig. Fortell ofte at dere elsker barna og de er de viktigste. Alders tilpasse hva dere sier. Aldri snakk ned den andre parter. Vær ærlig og begrunn hvorfor. Men ikke for mye info ( trenger ikke vite om sex mangel eller utro) men krangler og uvenner det skjønner de. Ta samtalen sammen men splitt dere ved behov.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #11 Skrevet 12. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ville ikke jeg gjort aller først, det er fort gjort at noen føler seg mindre viktige om de var blant den siste til å vite. Ta heller enepraten etterpå med alle. Anonymkode: 2f6ff...642 Man kan ikke formidle en slik beskjed til en 5 åring og 12 åring samtidig. Ville snakket med de en og en. Snakk med eldste først. Han/hun holder tett til dere har fått snakket med de andre. Anonymkode: a2942...5cf 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #12 Skrevet 12. august 2019 Husk at dette er helt krise for barna. Anonymkode: 9b7bd...62d 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at dette er helt krise for barna. Anonymkode: 9b7bd...62d Det er vel ikke alltid det? Hvorfor overdramatisere? Mine to barn (9 og 12) tok denne forandringen helt fint, de hadde mange spørsmål som de fikk gode svar på. Vi besøkte det nye hjemmet sammen, vi var der samlet og innredet det, de fikk velge farger på sine nye rom og gjøre det til sitt nye deltidshjem. Til slutt gledet de seg til forandringen. Jeg har aldri vært med på noe så fjernt fra en krise noen gang. Anonymkode: 90e08...6f9 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at dette er helt krise for barna. Anonymkode: 9b7bd...62d Det er jo ikke det. Det viktigste her er at barn lærer begrepet "krise" fra voksne. Ts må altså fremstå rolig og fattet. Og hva enn de to foreldrene finner på så må dette ikke dreie seg om hvor "lei seg" de voksne er. Barn som har et begrep om at alle slags småting er "kriser" har lært at det er sånn hjemme. Realiteter må fremlegges. Mamma og pappa har valgt å (husk å formulere dette som et valg dere voksne har tatt) skille seg fra hverandre. Barn er praktiske vesener, de vil vite om mamma og pappa vil bo nært hverandre, fortsatt vil komme på fotballtrening, og (dette MÅ faktisk ts vite noe om) om de må flytte fra rommet sitt. En 5-åring og en 12-åring kan godt få vite dette sammen. Og det kan være at barna bare sier "åja, det har vi jo visst lenge - jeg skal bort til bestekompisen". Og da er det ok. En tvinger ikke barn til en samtale om hvor vrient dette er dersom det der og da kun er vrient for mor og far. Det KAN hende ungene blir glade og lettet fordi situasjonen nå er så vrien. En ting til: tårer og vas fra dere voksne må dere holde på privaten. Barn (og for så vidt samfunnet rundt dere) skal ikke trøste voksne for eget valg. Det har dere egne foreldre og egne venner til. Så ikke grin når dere forteller det. Da flyttes fokuset fra hovedpersonene (de 4 barna) til den som gråter (og barna vil oppleve som deres oppgave å trøste). Anonymkode: ed5d4...f78 11
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #15 Skrevet 12. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke det. Det viktigste her er at barn lærer begrepet "krise" fra voksne. Ts må altså fremstå rolig og fattet. Og hva enn de to foreldrene finner på så må dette ikke dreie seg om hvor "lei seg" de voksne er. Barn som har et begrep om at alle slags småting er "kriser" har lært at det er sånn hjemme. Realiteter må fremlegges. Mamma og pappa har valgt å (husk å formulere dette som et valg dere voksne har tatt) skille seg fra hverandre. Barn er praktiske vesener, de vil vite om mamma og pappa vil bo nært hverandre, fortsatt vil komme på fotballtrening, og (dette MÅ faktisk ts vite noe om) om de må flytte fra rommet sitt. En 5-åring og en 12-åring kan godt få vite dette sammen. Og det kan være at barna bare sier "åja, det har vi jo visst lenge - jeg skal bort til bestekompisen". Og da er det ok. En tvinger ikke barn til en samtale om hvor vrient dette er dersom det der og da kun er vrient for mor og far. Det KAN hende ungene blir glade og lettet fordi situasjonen nå er så vrien. En ting til: tårer og vas fra dere voksne må dere holde på privaten. Barn (og for så vidt samfunnet rundt dere) skal ikke trøste voksne for eget valg. Det har dere egne foreldre og egne venner til. Så ikke grin når dere forteller det. Da flyttes fokuset fra hovedpersonene (de 4 barna) til den som gråter (og barna vil oppleve som deres oppgave å trøste). Anonymkode: ed5d4...f78 Takk. Skulle til å skrive det samme. Anonymkode: c4d8a...fbe 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #16 Skrevet 12. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ville ikke jeg gjort aller først, det er fort gjort at noen føler seg mindre viktige om de var blant den siste til å vite. Ta heller enepraten etterpå med alle. Anonymkode: 2f6ff...642 Da bruker man bare den normale rekkefølgen, dvs eldste først. Sånn har vi alltid gjort det, og jeg gjør det fortsatt med mine søsken når det er info som flere skal ha. Ringer eldste, så nest eldste. Anonymkode: 1601a...bb1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 Tror faktisk jeg ville ha snakket med alle samlet først jeg.. for ville følt meg mindre alene da, om mine 3 søsken også var der sammen med meg og fikk samme info. Men så klart, er det noen av barna som får ekstrem reaksjon, så kan det være skremmende også for de andre..? Du kjenner dem best trist da, men blir nok bedre på sikt! Masse lykke til! Anonymkode: 50333...57b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke det. Det viktigste her er at barn lærer begrepet "krise" fra voksne. Ts må altså fremstå rolig og fattet. Og hva enn de to foreldrene finner på så må dette ikke dreie seg om hvor "lei seg" de voksne er. Barn som har et begrep om at alle slags småting er "kriser" har lært at det er sånn hjemme. Realiteter må fremlegges. Mamma og pappa har valgt å (husk å formulere dette som et valg dere voksne har tatt) skille seg fra hverandre. Barn er praktiske vesener, de vil vite om mamma og pappa vil bo nært hverandre, fortsatt vil komme på fotballtrening, og (dette MÅ faktisk ts vite noe om) om de må flytte fra rommet sitt. En 5-åring og en 12-åring kan godt få vite dette sammen. Og det kan være at barna bare sier "åja, det har vi jo visst lenge - jeg skal bort til bestekompisen". Og da er det ok. En tvinger ikke barn til en samtale om hvor vrient dette er dersom det der og da kun er vrient for mor og far. Det KAN hende ungene blir glade og lettet fordi situasjonen nå er så vrien. En ting til: tårer og vas fra dere voksne må dere holde på privaten. Barn (og for så vidt samfunnet rundt dere) skal ikke trøste voksne for eget valg. Det har dere egne foreldre og egne venner til. Så ikke grin når dere forteller det. Da flyttes fokuset fra hovedpersonene (de 4 barna) til den som gråter (og barna vil oppleve som deres oppgave å trøste). Anonymkode: ed5d4...f78 Dette!! Dette er så viktig, for denne oppgaven fikk jeg som tiåring, og det er ikke noe man kommer over så lett. Foreldre skal være de som er stabile og trøster barna. Anonymkode: 23274...acf 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 Ha et klart svar på hvorfor, og fortell sannheten så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 58ef0...db4 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ha et klart svar på hvorfor, og fortell sannheten så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 58ef0...db4 Jeg mener ikke at man skal du at faren din har vært en utro jævel, altså. Bare ha en årsak tett opp til sannheten å forklare med. Anonymkode: 58ef0...db4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå