Gå til innhold

Når fikk kvinner i Norge for første gang gå i 17.mai tog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fikk kvinner i Norge for første gang gå i 17.mai tog?

Noen som vet?

Skrevet

Har det vært en problemstilling? Det har jo opprinnelig vært barnetog og småpiker fikk vel være med fra begynnelsen?

Gjest Kari N
Skrevet

182o-tallet gikk de første 17. mai-tog (Trondheim var først ute, første gang de skrev om det i avisene var 1823) 1827 var første gang for Oslo. Det var bare borgertog i begynnelsen (menn), frem til 1870 hvor barnetogene oppstod.

Jenter fikk først lov til å gå i 17. mai-tog 1889 (uten flagg men med blomsterkrans).

Det var først i 1956 at jenter fikk være med i korps.

Husker ikke når kvinner fikk lov til å være med borgertoget, og finner det ikke akkurat nå.

Skrevet

Ja,d et har vært en problemstilling. Kom også frem til at det var 1889 kvinner først fikk lov å delta i 17.maitog

Skrevet

Da lærte jeg noe nytt i dag også. :P

Gjest Kari N
Skrevet
Ja' date='d et har vært en problemstilling. Kom også frem til at det var 1889 kvinner først fikk lov å delta i 17.maitog[/quote']

Vil bare presisere at jenter fikk lov til å gå i barnetoger 1889.

Voksne kvinner mener jeg fikk først lov til å gå i borgertoget først litt ut på 1900-tallet. Men kanskje noen som vet kan opplyse oss?

Det er ikke tilfeldig at jentene fikk gå i 1889, for det var jo i 1880-årene kvinnekampen begynte "for alvor".

Har fått med meg at i noen korps- og musikklag så gikk det faktisk helt til 1970 før de fikk lov til å være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...