Gå til innhold

Fra bachelor til master: hva er forskjellen i praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva opplevde dere var den største forskjellen fra å gå på bachelor til masternivå? Uavhengig av studie. Er så spent på dette selv. Tenker på alle forskjeller i feks forelesninger, arbeidskrav, eksamener osv...;)

Anonymkode: 621a9...6a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste forskjellen jeg opplevde var selve skrivinga av masteroppgaven. Man er i mye større grad overlatt til seg selv, og får virkelig testa selvdisiplinen. Ellers synes jeg ikke det var noe særlig forskjell å gå fra bachelor til master.

Anonymkode: 6b996...79b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var ganske stor overgang (informatikk). Vi var mange færre i forelesningene, som ga en helt annen tone. Dette var riktignok på en ganske liten master, på de større feltene er det kanskje ikke like annerledes. Men det merkes jo når man er 6-7 studenter og én foreleser, det blir en litt annen greie. Det var også annerledes å få en sånn nærhet til forskningsgruppen der man skrev oppgave, og det ble lettere å snakke med forelesere / postdocer om fag. Man merker jo at man er en litt mer selektert gruppe, dette er studenter som har gjort det helt greit gjennom studiene OG har samme snevre interesser som deg. Fikk veldig god kontakt med mange av mine medstudenter. Eksamener var litt samme ulla som på bachelor. 

Anonymkode: f1e61...32c

• Liker 2
Skrevet

Selve masteroppgaven. Og at det var mindre klasser og man må bidra litt mer i diskusjoner. I noen av emnene. Noen emner var omtrent det samme, i andre ble det forventet at vi var mer med. Obligatoriske innleveringer og presentasjoner på et annet nivå enn på bachelor. Ikke umulig å få til, men forskjell var det. Men den største forskjellen var masteroppgaven. Den kan ikke sammenlignes med en bacheloroppgave, skrev ikke bachelor selv men har jo sett at det er stor forskjell. 

Økonomi. 

• Liker 1
Skrevet

Det som var store forskjeller for meg:

Pensum: på bachelor var det hovedsakelig på norsk og en del var lærebøker som er pedagogisk skrevet. På master var det hovedsakelig engelsk og nesten uten unntak bare forskningsartikler. 

Oppmøte: i løpet av hele bacheloren hadde jeg vel et par dager med obligatorisk oppmøte, på master var det 50% oppmøtekrav.

Arbeidskrav: på bachelor var det alt fra 0-4 arbeidskrav i hvert emne, de aller fleste hadde ett eller to. På master var det minst 4 i alle emner, noen hadde flere. 

Oppgaveskriving: bacheloroppgaven var samme mengde studiepoeng som masteroppgaven men følte det var mindre arbeidskrevende og lettere å få god karakter. 

Anonymkode: 5f73d...8a1

Skrevet

Opplevde at det var stor forskjell i pensumlitteraturen. På bachelor var det stort sett en pensumbok i hvert fag, der pensum ble presentert "ferdig tygd". På master var det i mye større grad krav om å lese forskningsartikler, og prosessere selv. Det var altså både tyngre og mye større pensum (men også mye mer interessant). Har studert økonomi og administrasjon.

Anonymkode: 19515...1a7

• Liker 1
Skrevet

Master var mye mer krevende (et profesjonssrudie). Svært intensivt, med mye praksis og (for) lite tid til selve oppgaveskrivingen. Mye obligatorisk. Hang på Universitetet/Haukeland fra 8 til 20, og rett på jobb etterpå (penger må man jo ha🙉), i flere perioder ila studiet. Hadde ikke gjort det igjen, hvis jeg på forhånd hadde hatt forståelse for hvor krevende det var. Glad jeg fullførte i ettertid selvsagt.

Anonymkode: 9254b...694

Skrevet

Å skrive masteroppgave er selvsagt annerledes enn å bare ta fag. Men noe mer krevende? Nesj :)

Skrevet

Høyere krav, langt bedre forelesere, undervisningen var mer diskusjons- og refleksjonsgrupper enn forelesninger, mer pensum og langt mer interessant fordi det var fordypning. 

Anonymkode: 623d1...e8e

Skrevet

For min del mer matematikk og en noe mer omfattende oppgave til slutt (vvs-teknikk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...