Gå til innhold

Uttak fra enk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Er litt fersk på dette. Jeg har startet opp enk i 2 år nå. Har en regnskapsfører. Men siden selskapet aldri har gått i pluss, før nå, så har ikke dette vært relevant.leter på nettet og finner dette ang uttak:

Har du for eksempel 400 000 i inntekt og 100 000 i kostnader, så vil din skattepliktige næringsinntekt bli 300 000.

Ta ut så mye du vil

Det er altså næringsinntekten du skatter av, ikke hvor mye du tar ut av kontoen og overfører til deg selv, her er det mange som misforstår og ser på overføringer til egen privat brukskonto som lønnsoverføringer og tror de må skatte av disse.

Jeg skjønner ikke dette helt. Så hvis jeg har 300k i resultat. Så skal jeg betale 28% av 300k ikke sant? Men jeg har i år satt in ca 50k da det var vanskelig. Kan jeg nå ta ut 50k og overføre til meg selv? Og fortsatt betale 28% av 300k, har ikke tenkt å lure unna dette ved å ta ut 50k. Men bare at jeg har overført fra privatkonto 50k og vil gjerne ha dem tilbake til å betale personlige faktura og mat osv. Har som sagt en regnskapsfører, men lurer på om dette er lov? 

Anonymkode: 2a8c1...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sette inn 50K til næringsvirksomheten regnes som "Innskutt EK". Dermed når du tar uttak av 50K i "Innskutt EK" så skal det regnes som tilbakebetaling av innskutt kapital, og dermed være skattefritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har hatt ENK i 5 år nå.

Du betaler skatt (forskuddsskatt) på all inntekten din. Firmakonto er det samme som privatkonto da skattemessig du og ENK regnes som en person.

Det som er ment i sitaten du refererer til er at hvis du har, f.eks. 100 000 kr i driftspenger på firma (du satte det på firmakonto ved oppstart), så betaler du ingen skatt hvis du overfører disse pengene  til lønnskonto. For dette er ikke noe inntjente penger. Du eide dem fra før av. Har du derimot fått inntekkt/gikk i pluss, så betaler du skatt fra første inntjente krone. 

Bare se på regnskapet. Så ser du hva slags forventet årsinntekt fra NK du skal bruke ved bestilling av forskuddsskatten. Du får faktura for å betale skatt 4 terminer per år. Siden dette er litt gjetting, så kan du justere dette og rapportere en mer presis årsresultat i november-desember slik at du har mulighet til å betale manglende skatt før året er slutt. Viser det seg at du trodde du skulle tjene mer og har dermed betalt for mye i skatt, så får du det tilbakebetalt i oktoberr neste år.

Anonymkode: d833e...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Er ENK en anerkjent forkortelse for enkeltmannsforetak?

Ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis jeg i eksemplet over. Har skutt inn 50k. Fått en omsetning på 400k og er i 300k i overskudd. Og velger å ta ut 100k. Er det lov? Og likevel skatte 28% av 300k, bare at jeg tar ut 100k til meg selv. Jeg betaler skatþ en gang i året. Regnskapsfører leverer næringsoppgaven i april hvert år og jeg enten får igjen eller betaler skatt i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis jeg i eksemplet over. Har skutt inn 50k. Fått en omsetning på 400k og er i 300k i overskudd. Og velger å ta ut 100k. Er det lov? Og likevel skatte 28% av 300k, bare at jeg tar ut 100k til meg selv. Jeg betaler skatþ en gang i året. Regnskapsfører leverer næringsoppgaven i april hvert år og jeg enten får igjen eller betaler skatt i oktober.

Du skal vel egentlig betale forskuddsskatt, fordelt på fire årlige terminer. 

Anonymkode: 0c315...e8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke dette helt. Så hvis jeg har 300k i resultat. Så skal jeg betale 28% av 300k ikke sant? Men jeg har i år satt in ca 50k da det var vanskelig. Kan jeg nå ta ut 50k og overføre til meg selv? Og fortsatt betale 28% av 300k, har ikke tenkt å lure unna dette ved å ta ut 50k. Men bare at jeg har overført fra privatkonto 50k og vil gjerne ha dem tilbake til å betale personlige faktura og mat osv. Har som sagt en regnskapsfører, men lurer på om dette er lov? 

"Som innehaver av et enkeltpersonforetak bestemmer du alt selv. Det finnes intet styre å forhandle med for å foreta viktige beslutninger. Du har full råderett over foretakets penger. Det er ingen formell utbetaling av lønn med arbeidsgiveravgift, skattetrekk, OTP og feriepenger. Selv om det ikke er spesielt smart verken fra et økonomisk og regnskapsmessig perspektiv – er det i utgangspunktet ingenting som stopper deg fra å bruke av enkeltpersonforetakets midler privat når du selv måtte ønske."

https://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltpersonforetak/

Du kan ikke "sette inn" penger i et ENK. Du skattes bare av overskuddet uansett. Pengene du har på konto privat og i ENK regnes under ett.

"Skatt

Du må beregne hvor mye foretaket ditt forventer å gå med overskudd. Du melder forventet overskudd som endring i skattekortet ditt. Skatteetaten vil så beregne hvor mye skatt du må betale. Enkeltpersonforetak betaler forskuddsskatt fire ganger årlig. Generelt vil skatteprosenten ligge et sted mellom 33,4-49,6%."

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/valg-av-organisasjonsform/enkeltpersonforetak/

Anonymkode: f1931...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretaket mitt er sesongdrevet og betaler kun skatt en gang i året.jeg har et eget konto for alt som har med forwtaket å gjøre. Det var det mente med å sette inn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå heter det enkeltpersonsforetak.

Anonymkode: d833e...722

Kan takke feminister for mye tull.

Anonymkode: 7e638...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pengene du overfører mellom deg selv og firmaet har ingen betydning. Du ER firmaet ditt. Dere er samme skattesubjekt. 

Du skatter av overskuddet samme hvor mye av pengene på firmakontoen du fører over til deg selv. 

Så om du har 300.000 i overskudd og ingen overføringer til deg privat skatter du av 300.000,-. 

Eller om overskuddet er 300.000 og du fører over 200.000 til deg privat. Skatter fortsatt av 300.000

Anonymkode: 83beb...8b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...