Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,
Skal begynne på mitt første år som sykepleierstudent, og har noen spørsmål til tidligere/nåværende studenter.

Jeg beskriver ikke pensumlisten ytterligere da jeg regner med de som svarer har en viss ide om hvordan den ser ut.

Pensumlisten ser ut til å være delt opp i flere fag, hvorav hvert fag har en lang liste med bøker, hvor det gjerne står spesifikke kapitler fra hver bok, i tillegg til om de er tilgjengelig på biblioteket eller ikke.

Hørte fra en kjenning på tredjeåret at hun bare hadde anskaffet seg et fåtall av bøkene, og at hun opplevde flere av bøkene som unødvendige.

Jeg vil nok sikkert få relevant info den kommende uken, men ønsket å høre hvilke erfaringer andre studenter har gjort seg, burde man regne med å måtte kjøpe alle? Er det masse bøker på biblioteket man kan låne? Er det ofte bare et fåtalls kapitler av en hel bok som er del av pensum?

Første studielån-utbetalinga var som vanlig ekstra stor, og jeg har lyst å få kjøpt bøkene nå mens jeg sitter på "formuen", men har heller ikke lyst å bruke tusenvis av kroner unødig.
Er det forøvrig noen andre store utgiftsposter enn bøkene?

Ellers, er det noen andre erfaringer/råd du skulle ønske noen hadde gitt deg når du begynte der?

Har fått med meg at mange er misfornøyd med skolen, men jeg fokuserer heller på det jeg kan gjøre noe med, egeninnsats.

Takk for svar

Anonymkode: a91a1...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,
Skal begynne på mitt første år som sykepleierstudent, og har noen spørsmål til tidligere/nåværende studenter.

Jeg beskriver ikke pensumlisten ytterligere da jeg regner med de som svarer har en viss ide om hvordan den ser ut.

Pensumlisten ser ut til å være delt opp i flere fag, hvorav hvert fag har en lang liste med bøker, hvor det gjerne står spesifikke kapitler fra hver bok, i tillegg til om de er tilgjengelig på biblioteket eller ikke.

Hørte fra en kjenning på tredjeåret at hun bare hadde anskaffet seg et fåtall av bøkene, og at hun opplevde flere av bøkene som unødvendige.

Jeg vil nok sikkert få relevant info den kommende uken, men ønsket å høre hvilke erfaringer andre studenter har gjort seg, burde man regne med å måtte kjøpe alle? Er det masse bøker på biblioteket man kan låne? Er det ofte bare et fåtalls kapitler av en hel bok som er del av pensum?

Første studielån-utbetalinga var som vanlig ekstra stor, og jeg har lyst å få kjøpt bøkene nå mens jeg sitter på "formuen", men har heller ikke lyst å bruke tusenvis av kroner unødig.
Er det forøvrig noen andre store utgiftsposter enn bøkene?

Ellers, er det noen andre erfaringer/råd du skulle ønske noen hadde gitt deg når du begynte der?

Har fått med meg at mange er misfornøyd med skolen, men jeg fokuserer heller på det jeg kan gjøre noe med, egeninnsats.

Takk for svar

Anonymkode: a91a1...d66

VID Bergen er en drittskole som koster mye penger men er ikke verd å studere noe fordi timeplanen er uforutsigbart, lærerne er alltid dårlig informert, den ene læreren sier noe og den andre sier noe annet. Det er mye utsettelse og avlysning av forelesningene i siste liten, osv...

Som sagt det er egeninnsatsen som teller. Lykke til!

Anonymkode: 27b1b...17d

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

VID Bergen er en drittskole som koster mye penger men er ikke verd å studere noe fordi timeplanen er uforutsigbart, lærerne er alltid dårlig informert, den ene læreren sier noe og den andre sier noe annet. Det er mye utsettelse og avlysning av forelesningene i siste liten, osv...

Som sagt det er egeninnsatsen som teller. Lykke til!

Anonymkode: 27b1b...17d

Sykepleien da antar jeg. Har hørt dette, men jeg kan ikke gjøre annet enn å gjøre mitt beste, regner ikke med du vil gå så langt å påstå at man ikke kan komme ut på andre enden som en bra utdannet sykepleier om man jobber hardt.

Men det var da uansett off topic, kunne du gitt meg en pointer på det jeg skrev om pensumlisten?

Takk

Skrevet

Du trenger ikke kjøpe alle bøkene. Kjøp det som er hovedlitteratur der det meste av boken er pensum og sentral for læringen, f.eks i anatomi/fysiologi og sykdomslære. Bøker med noen få kapitler eller side kan du låne på bibliloteket, evt ligger kanskje noen på nettbibliotiek. Akademika pleier å ha bokpakker med de meste relevante bøkene ved studiestart, evt forsøk å kjøpe fra noen på et tidligere kull. Antar skolen gir dere mer informasjon når dere starter. Hvis du danner en kollokvire med andre kan dere også kjøpe ulike bøker og låne av hverandre. 

Jeg gikk på VID før det ble slått sammen, og er fornøyd med utdanningen. Det er alltid ting man ønsker å endre på eller ikke liker, men slik er det med alle studier/studiesteder (jeg har gått på 4 ulike høyskoler/universitet). Har hørt at det har vært en del rot med organiseringen etter sammenslåingen, men du kommer absolutt ut som en godt utdannet sykepleier i andre enden. VID har gode praksisplasser, 2.året får du være på et helt nytt og topp moderne sykehus, og siden avdelingene ikke er veldig snevre i spesialiseringen får du bred og variert praksis. Vet det er planer om å bygge ut skolen også, men aner ikke om de har begynt eller når det skal stå ferdig i så fall. God innstilling er det uansett å gjøre det beste du kan, ønsker deg lykke til :)

Anonymkode: d37dd...3be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...