Gå til innhold

Når vennene dine er fattigere enn deg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en vennegjeng på 8 personer som er 26 år gamle. Vi har vært venner i 20-10 år, og trives godt sammen.

Men, det er veldig tydelig at det er stor forskjell på min økonomi i forhold til deres. Alle de andre i gjengen jobber i lavere betalte yrker som i servitør, sykepleier, barnehage, i butikk eller er student. Jeg har en bra jobb, tjener 700 000kr og eier en flott, leilighet på et av de mest populære områdene i Oslo. Er aldri blakk. I tillegg har jeg en ganske kul jobb, vi gjør mange morsomme, sosiale ting, reiser rundt i landet og til utlandet, det er ikke en fysisk slitsom jobb og vi har generelt mange goder. 

Føler noen ganger at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg til denne økonomiske forskjellen mellom oss. De snakker ofte om at de er blakke og klager på den slitsomme jobben sin. Jeg vil ikke gå rundt og skryte, men noen ganger så har man jo lyst til å snakke om kule ting man har gjort, eller delta i en samtale som handler om økonomi eller jobb selv om jeg ikke er i samme situasjon som dem. De fleste er greie og interesserte, og bryr seg ikke om våre økonomiske forskjeller, men vet blant annet at noen av dem kan bli veldig sjalu og misunnelige. 

Er det noen andre som har erfaring med dette? Hvordan håndterte dere det?

Anonymkode: 726d1...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lengre utdannelse og tjener mer enn de gamle venninnene mine. Det gjør ingenting, vi er sammen som vi alltid har vært. Snakker lite om økonomi osv. Jeg har jo noen nye venner innen samme fag som meg, særlig fra studietiden. Det er disse vennene jeg ofte reiser på ferier med og snakker jobb og penger.

Anonymkode: 31b60...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer du dem hjem til middag iblant? Eller jentekvelder med vin og noe enkelt å spise? Det ville jo vært en god idé?

Ellers så skal ikke venner bli sjalu og misunnelige. Hva slags venner er det? Du skal jo ikke bare sitte og høre på deres klaging og problemer uten å få snakke om ditt. Men skjønner at det blir litt vanskelig om de først klager, og så begynner du å fortelle noe veldig positivt ang din situasjon . Syns forøvrig at det er slitsomt med folk som klager. Ihvertfall når det skjer ofte/blir en uvane. Veldig kjedelig  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SoWhat? said:

Inviterer du dem hjem til middag iblant? Eller jentekvelder med vin og noe enkelt å spise? Det ville jo vært en god idé?

Ellers så skal ikke venner bli sjalu og misunnelige. Hva slags venner er det? Du skal jo ikke bare sitte og høre på deres klaging og problemer uten å få snakke om ditt. Men skjønner at det blir litt vanskelig om de først klager, og så begynner du å fortelle noe veldig positivt ang din situasjon . Syns forøvrig at det er slitsomt med folk som klager. Ihvertfall når det skjer ofte/blir en uvane. Veldig kjedelig  

Inviterer hjem til meg der jeg betaler alt (når de inviterer så er det spleis eller alle tar med ting). Når jeg besøker folk uten hele gruppen tar jeg ofte med en take away på veien dit når jeg vet at personen har dårlig råd.

Det er som sagt ikke noe problem med de fleste, men spesielt to av dem blir veldig sjalu. For eksempel, hvis jeg forteller om noe morsomt jeg har gjort med jobben. Man kan se tydelig at uttrykket deres mørkner og de blir stille og grinete.

Andre ting er hvis jeg f.eks. spør om noen vil være med på kino. De fleste svare ‘kan ikke’ eller ‘sorry, har ikke råd’ og det er helt greit og jeg svarer bare ok. Mens de svarer ting som ‘sorry, men ikke alle er så jævla rike som deg’. Det skaper en ubehagelig stemning for meg og de andre i gruppa.

Anonymkode: 726d1...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er rik i forhold til vennene dine med en lønn på 700k er det vennene dine det er noe galt med. 700 tusen er jo stort sett det en gjennomsnittlig rørlegger tjener. Klarer ikke vennene dine å holde følge med en "rørlegger", bør du kanskje se deg om etter andre venner som er normalt oppegående.

Anonymkode: 6a447...453

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være rom for at alle får fortelle, ikke bare de som syter litt. 

Jeg tjener midt på treet (500000) og har venner som tjener både mindre og mere. Vi snakker lite om økonomi, men deler ofte fra hverdag - både jobb og hjem. Kjekt å høre om venners hverdag og opplevelser😊 Jobb, huskjøp (selv om jeg leier), barn, turer osv. 

Anonymkode: 2b0ea...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inviterer hjem til meg der jeg betaler alt (når de inviterer så er det spleis eller alle tar med ting). Når jeg besøker folk uten hele gruppen tar jeg ofte med en take away på veien dit når jeg vet at personen har dårlig råd.

Det er som sagt ikke noe problem med de fleste, men spesielt to av dem blir veldig sjalu. For eksempel, hvis jeg forteller om noe morsomt jeg har gjort med jobben. Man kan se tydelig at uttrykket deres mørkner og de blir stille og grinete.

Andre ting er hvis jeg f.eks. spør om noen vil være med på kino. De fleste svare ‘kan ikke’ eller ‘sorry, har ikke råd’ og det er helt greit og jeg svarer bare ok. Mens de svarer ting som ‘sorry, men ikke alle er så jævla rike som deg’. Det skaper en ubehagelig stemning for meg og de andre i gruppa.

Anonymkode: 726d1...339

Vet ikke helt... Det gjør vel ikke noe om du betaler alt når du har råd? Det ville vært noe annet om du spanderte ute. Det ville vel bare blitt ekkelt for dem .

Syns det er frekt av dem å svare deg som de gjør ang siste tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er rik i forhold til vennene dine med en lønn på 700k er det vennene dine det er noe galt med. 700 tusen er jo stort sett det en gjennomsnittlig rørlegger tjener. Klarer ikke vennene dine å holde følge med en "rørlegger", bør du kanskje se deg om etter andre venner som er normalt oppegående.

Anonymkode: 6a447...453

Wtf 😆 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de fleste av mine venner på omtrent samme nivå som meg inntektsmessig, men det er en som har dårligere råd enn oss andre, og han er i tillegg ekstremt gjerrig (så spanderlysten blir laber kan du si). Den største utfordingen er at jeg ofte har lyst å foreslå ting for hele gjengen jeg vet han ikke har råd til, og da blir jeg uviss på om det er best  la være å invitere han eller om han bør inviteres og så kan han takke nei. Ofte blir det til at jeg bare dropper det, eller får med meg en venninne, men syns det er kinkig. 

Ellers diskuterer vi økonomi mer på et overordnet nivå. Syns også det må være rom for å snakke om ting man har opplevd uten at venner skal blir sjalu. Hadde jeg hatt venner som svarte frekt slik du opplever ts, så hadde jeg svart igjen tror jeg. Enten en sånn "har du ikke noe pent å si kan du bare takke nei" eller "hvis du er sjalu på min inntekt så er det kun du som kan gjøre noe med det". 

Anonymkode: 9eace...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg ditt publikum tenker jeg når du har lyst å snakke om din kule jobb og morsomme ting. Det er trist men tror jeg bare hadde unngått tema for å ikke bli lei meg over deres reaksjon. 

Stygt å rakke ned på din økonomi. Du har gjort et godt valg når det gjelder utdanning. Heldige deg. De får gjøre noe med sin egen situasjon om de er misfornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inviterer hjem til meg der jeg betaler alt (når de inviterer så er det spleis eller alle tar med ting). Når jeg besøker folk uten hele gruppen tar jeg ofte med en take away på veien dit når jeg vet at personen har dårlig råd.

Det er som sagt ikke noe problem med de fleste, men spesielt to av dem blir veldig sjalu. For eksempel, hvis jeg forteller om noe morsomt jeg har gjort med jobben. Man kan se tydelig at uttrykket deres mørkner og de blir stille og grinete.

Andre ting er hvis jeg f.eks. spør om noen vil være med på kino. De fleste svare ‘kan ikke’ eller ‘sorry, har ikke råd’ og det er helt greit og jeg svarer bare ok. Mens de svarer ting som ‘sorry, men ikke alle er så jævla rike som deg’. Det skaper en ubehagelig stemning for meg og de andre i gruppa.

Anonymkode: 726d1...339

Tror ikke det er særlig smart av deg å betale alt, når de andre spleiser.  Gjør som venninne dine, inviter til spleisefest!  Når du vet at venninnene dine har dårlig råd så trenger du jo ikke invitere til kinokveld, men heller til noe som ikke koster penger eller koster lite.  Det viktigste er vel at dere er sammen.  
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...