AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Hei! jeg har ei venninne jeg har kjent Hele livet, egentlig en av mine bestevenninner, men hun har alltid hatt litt overtaket på meg, i den forstand at jeg føler meg litt kvalt. Ja, til tider så mye at jeg skulle ønske vennskapet endte, da det fører med seg mer stress en goder, til tross for at vi kan ha det utrolig kult sammen. Nå er jeg gravid, og bare for å bevare «husfreden» og fordi jeg ikke vet hva hun er i stand til å finne på har jeg sagt at hun får være gudmor/fadder🤦🏼♀️ Her kommer det første, hun nekter å stille i kirka, fordi hun hevder hun er med i jeahovas vitner, hun er ikke døpt inn i den religionen. Hun røyker hasj, fester, har sex utenfor ekteskap, og kjøper julegaver til vennene sine. Men hun kan ikke møte i kirka fordi det liksom strider mot hennes religion. Hun har også blitt helt fullstendig opphengt i at barnet mååå kalles opp etter henne. Og prøver å komme med navneforslag som er så likt hennes navn som mulig. Hun tok det også som en selvfølge at hun skulle få være med på fødsel. Da måtte jeg sette foten ned å si at det var kun min samboer(barnets far) som skulle være til stede under fødsel, og dersom han er på jobb og ikke rekker frem blir det moren min som får bli med (under tvil). Da jeg sa dette ble hun kjempe skuffet, og begynte å stille spørsmål om vennskapet vårt. i tillegg har hun ved flere anledninger prøvd å ta på magen min, selv om jeg sier at det ikke er greit, at det kun er samboer som får lov til det. Da sier hun bare at jeg må skjerpe meg osv. Blir så stresset av hele opplegget hennes, og tør ikke å velge noen nye til å ta hennes plass som gudmor fordi jeg er så redd for hva hun skal finne på. Hun vet jeg er konfliktsky, og samtidig er hun en mester på å ødelegge mennesker psykisk om hun går inn for det. vet ikke hvor jeg vil med dette, men om noen har vært i samme situasjon, kom gjerne med tips om hvordan jeg skal håndtere dette. Anonymkode: 027ac...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Det høres ut som om det ville vært sunt for deg å ha et litt mer distansert forhold til denne venninnen. Hun respekterer ikke dine grenser, og utnytter at du er konfliktsky til å fremheve seg selv. Gudmor/fadder er enkelt å løse. Gudmor er tradisjonelt den som bærer barnet til dåpen, og da må man nødvendigvis være til stede i kirken. Derfor kan hun ikke være gudmor. I Den Norske Kirke må dåpsbarn ha to faddere som er medlem av et kirkesamfunn som anerkjenner barnedåp. Om dere sier at dere bare skal ha to faddere kan hun da heller ikke være fadder. Når det gjelder navn må du bare si gang på gang at det er du og barnefar som bestemmer navn, og så bytte samtaleemne. Ikke la henne få mulighet til å diskutere forslag. Det er bra at du klarte å sette ned foten om å være med på fødsel. Det kan også være lurt å nekte henne å besøke dere på sykehuset så dere får ro rett etter fødsel. De fleste fødeavdelinger anbefaler uansett å begrense besøk på barsel, og vil kunne hjelpe til med å avvise henne. Hun har ingen rett til å ta på magen din. Det er din kropp, du bestemmer. Det er hun som må skjerpe seg. Hvis hun prøver, si nei og bytt tema eller gå din vei. Bruk samboer som støtte. Slike mennesker kan lett få deg til å tro det er deg det er noe galt med, så det er viktig å ha noen som kan bekrefte at det er hun som er urimelig. Forøvrig bør du unngå at hun får så tett kontakt med barnet at hun vil være aktuell som barnevakt i fremtiden. Du sier selv at du ikke vet hva hun kan finne på, og at hun ødelegger mennesker psykisk. Slike mennesker må du beskytte barnet ditt fra! Det er derfor kanskje på tide å avslutte dette vennskapet slik du har vurdert noen ganger tidligere. Anonymkode: 821bd...322 22
The Kitten Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 Hun høres jo helt koko ut. Ville kuttet kontakten med henne og ikke angret ett sekund. 19
Zwish Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike mennesker må du beskytte barnet ditt fra! Det er derfor kanskje på tide å avslutte dette vennskapet slik du har vurdert noen ganger tidligere. Dette! Du skal bli mamma, så på tide å «toughen up»når det gjelder ting/mennesker som kan påvirke barnet ditt negativt. 13
Nooni Skrevet 11. august 2019 #5 Skrevet 11. august 2019 Tiden er inne for at du lærer deg å sette grenser. ... for det er noe av et viktigste du skal lære barnet ditt. Kjærlighet vr grenser. 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 Du har viktigere ting å konsentrere deg om nå enn dårlige venner. Skal du la henne valse over deg når ungen er født også? Nei... Hadde konfrontert henne med oppførselen hennes og «slått opp» med henne nå før fødsel. Jeg måtte selv gjøre dette med dårlige venninner da jeg ble gravid. Og har aldri angret på deg. Lykke til! Anonymkode: 36416...b85 3
Gjest theTitanic Skrevet 11. august 2019 #7 Skrevet 11. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! jeg har ei venninne jeg har kjent Hele livet, egentlig en av mine bestevenninner, men hun har alltid hatt litt overtaket på meg, i den forstand at jeg føler meg litt kvalt. Ja, til tider så mye at jeg skulle ønske vennskapet endte, da det fører med seg mer stress en goder, til tross for at vi kan ha det utrolig kult sammen. Nå er jeg gravid, og bare for å bevare «husfreden» og fordi jeg ikke vet hva hun er i stand til å finne på har jeg sagt at hun får være gudmor/fadder🤦🏼♀️ Her kommer det første, hun nekter å stille i kirka, fordi hun hevder hun er med i jeahovas vitner, hun er ikke døpt inn i den religionen. Hun røyker hasj, fester, har sex utenfor ekteskap, og kjøper julegaver til vennene sine. Men hun kan ikke møte i kirka fordi det liksom strider mot hennes religion. Hun har også blitt helt fullstendig opphengt i at barnet mååå kalles opp etter henne. Og prøver å komme med navneforslag som er så likt hennes navn som mulig. Hun tok det også som en selvfølge at hun skulle få være med på fødsel. Da måtte jeg sette foten ned å si at det var kun min samboer(barnets far) som skulle være til stede under fødsel, og dersom han er på jobb og ikke rekker frem blir det moren min som får bli med (under tvil). Da jeg sa dette ble hun kjempe skuffet, og begynte å stille spørsmål om vennskapet vårt. i tillegg har hun ved flere anledninger prøvd å ta på magen min, selv om jeg sier at det ikke er greit, at det kun er samboer som får lov til det. Da sier hun bare at jeg må skjerpe meg osv. Blir så stresset av hele opplegget hennes, og tør ikke å velge noen nye til å ta hennes plass som gudmor fordi jeg er så redd for hva hun skal finne på. Hun vet jeg er konfliktsky, og samtidig er hun en mester på å ødelegge mennesker psykisk om hun går inn for det. vet ikke hvor jeg vil med dette, men om noen har vært i samme situasjon, kom gjerne med tips om hvordan jeg skal håndtere dette. Anonymkode: 027ac...8c7 Det er ikke noe rart i å velge en annen som gudmor når venninnen din ikke møter opp i kirken... i likhet så kan du heller ikke ha en prest som ikke kommer.... hun har jo sagt hun ikke vil komme. Og vet du hva en gudmor ER? Hun skal ta seg av barnet om det skjer deg og samboeren din noe... Lære det rett fra galt, og lære det opp i Guds tro... man trenger ikke en gudmor som er uegnet til å ta seg av barnet, ikke vil lære opp i din tro og heller ikke vil stille opp i dåpen... da kan du la være med å ha gudmor. Du forstår jo ikke oppgaven. Jeg er ikke religiøs for å nevne det. Men rett skal være rett.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 Den «venninda» hadde eg kutta ut for lenge sidan! Venner skal støtte og vere rause med kvarandre, ikkje kontrollerande og overkøyrande 😡 blir sint på dine vegner! Anonymkode: 1876f...f80 2
Måbarefåsiat... Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 1 hour ago, theTitanic said: Det er ikke noe rart i å velge en annen som gudmor når venninnen din ikke møter opp i kirken... i likhet så kan du heller ikke ha en prest som ikke kommer.... hun har jo sagt hun ikke vil komme. Og vet du hva en gudmor ER? Hun skal ta seg av barnet om det skjer deg og samboeren din noe... Lære det rett fra galt, og lære det opp i Guds tro... Gudmor og gudfar er katolsk skikk, og forsvant i reformasjonen. Jeg vet mange bruker betegnelsen enda...men i den norske kirke har vi faddere. Og i Norge, er det ikke "gudmor" eller fadder som tar seg av barnet, hvis det skjer foreldre noe. Det er styrt av barnevernet. 7
AlkoMann Skrevet 11. august 2019 #10 Skrevet 11. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! jeg har ei venninne jeg har kjent Hele livet, egentlig en av mine bestevenninner, men hun har alltid hatt litt overtaket på meg, i den forstand at jeg føler meg litt kvalt. Ja, til tider så mye at jeg skulle ønske vennskapet endte, da det fører med seg mer stress en goder, til tross for at vi kan ha det utrolig kult sammen. Nå er jeg gravid, og bare for å bevare «husfreden» og fordi jeg ikke vet hva hun er i stand til å finne på har jeg sagt at hun får være gudmor/fadder🤦🏼♀️ Her kommer det første, hun nekter å stille i kirka, fordi hun hevder hun er med i jeahovas vitner, hun er ikke døpt inn i den religionen. Hun røyker hasj, fester, har sex utenfor ekteskap, og kjøper julegaver til vennene sine. Men hun kan ikke møte i kirka fordi det liksom strider mot hennes religion. Hun har også blitt helt fullstendig opphengt i at barnet mååå kalles opp etter henne. Og prøver å komme med navneforslag som er så likt hennes navn som mulig. Hun tok det også som en selvfølge at hun skulle få være med på fødsel. Da måtte jeg sette foten ned å si at det var kun min samboer(barnets far) som skulle være til stede under fødsel, og dersom han er på jobb og ikke rekker frem blir det moren min som får bli med (under tvil). Da jeg sa dette ble hun kjempe skuffet, og begynte å stille spørsmål om vennskapet vårt. i tillegg har hun ved flere anledninger prøvd å ta på magen min, selv om jeg sier at det ikke er greit, at det kun er samboer som får lov til det. Da sier hun bare at jeg må skjerpe meg osv. Blir så stresset av hele opplegget hennes, og tør ikke å velge noen nye til å ta hennes plass som gudmor fordi jeg er så redd for hva hun skal finne på. Hun vet jeg er konfliktsky, og samtidig er hun en mester på å ødelegge mennesker psykisk om hun går inn for det. vet ikke hvor jeg vil med dette, men om noen har vært i samme situasjon, kom gjerne med tips om hvordan jeg skal håndtere dette. Anonymkode: 027ac...8c7 Håper virkelig ikke hun oppfører seg som Ove fra Solsidan ? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #11 Skrevet 11. august 2019 Sett grenser, si nei. Hvis du ikke tør velge noen andre som gudmor er det et særs dårlig tegn på vennskapet deres, du er redd henne. Jeg ville revurdert relasjonen og tatt avstand til henne før fødselen. Fortell rett ut at alt dette ikke er greit, og at du heretter ikke ønsker så tett kontakt. Anonymkode: 7b061...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #12 Skrevet 11. august 2019 Hun er ikke en god venninne, hun er en kontrollerende bitch. Gjør deg selv, barnet ditt, og alle rundt deg en stor tjeneste; kutt henne helt ut av livet ditt. Det siste du trenger når du skal bli mamma, er en person som skal true seg til å bestemme alt fra omstendighetene rundt barnets fødsel og dåp til barnets navn. Fortsetter dere som venner, så ønsker hun å bestemme over alt fra hvor ofte du ammer, til hvordan du kler barnet ditt, og hvilken barnevogn du kjøper. Så blir barnet eldre, og hun vil bestemme hvilken barnehage dere skal bruke, hvor dere kjøper barneklær, og når dere skal bli gravide med barn nummer to. Hun kommer ALDRI til å gi slipp, om du lar henne være en del av livet ditt. Vær så snill å avslutte vennskapet. Allier deg med mannen din, og eventuelle andre venninner som er «sterke». Be dem og å stoppe deg om hun prøver å psyke deg ut ved hjelp av trusler/skyldfølelse. Anonymkode: cb839...570 6
Fireflies Skrevet 11. august 2019 #13 Skrevet 11. august 2019 15 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Gudmor og gudfar er katolsk skikk, og forsvant i reformasjonen. Jeg vet mange bruker betegnelsen enda...men i den norske kirke har vi faddere. Og i Norge, er det ikke "gudmor" eller fadder som tar seg av barnet, hvis det skjer foreldre noe. Det er styrt av barnevernet. Min familie i Nord-Norge bruker gudmor og gudfar. Min familie på østlandet bruker fadder. Så det er helt vanlig.
Fireflies Skrevet 11. august 2019 #14 Skrevet 11. august 2019 2 timer siden, theTitanic skrev: Det er ikke noe rart i å velge en annen som gudmor når venninnen din ikke møter opp i kirken... i likhet så kan du heller ikke ha en prest som ikke kommer.... hun har jo sagt hun ikke vil komme. Og vet du hva en gudmor ER? Hun skal ta seg av barnet om det skjer deg og samboeren din noe... Lære det rett fra galt, og lære det opp i Guds tro... man trenger ikke en gudmor som er uegnet til å ta seg av barnet, ikke vil lære opp i din tro og heller ikke vil stille opp i dåpen... da kan du la være med å ha gudmor. Du forstår jo ikke oppgaven. Jeg er ikke religiøs for å nevne det. Men rett skal være rett. Det er ikke lenger slik at gudmor og gudfar automatisk skal ta vare på barna hvis noe skjer foreldre. Men ellers, rart å ha en fadder som ikke vil stille i kirken. For å stille som fadder skal man godkjenne at barnet døpes. Helst skal man være medlem i den norske kirke. 1
Gjest theTitanic Skrevet 12. august 2019 #15 Skrevet 12. august 2019 10 timer siden, Måbarefåsiat... skrev: Gudmor og gudfar er katolsk skikk, og forsvant i reformasjonen. Jeg vet mange bruker betegnelsen enda...men i den norske kirke har vi faddere. Og i Norge, er det ikke "gudmor" eller fadder som tar seg av barnet, hvis det skjer foreldre noe. Det er styrt av barnevernet. Ok, men hvilke oppgaver kommer denne gudmorvenninnen til å få da? Og er hun kapabel til å gjøre dem?
Hactar Skrevet 12. august 2019 #16 Skrevet 12. august 2019 (endret) 7 minutter siden, theTitanic skrev: Ok, men hvilke oppgaver kommer denne gudmorvenninnen til å få da? Og er hun kapabel til å gjøre dem? Eneste oppgaven er vel å signere et papir og eventuelt bære babyen til dåpen. Hun skal også love å oppdra barnet i den kristne tro, men det får ingen konsekvenser fra samfunnets side om hun lar være å holde det løftet. Så ja, er hun medlem av kirken, i stand til å skrive navnet sitt og avgi et løfte uavhengig av om hun har hensikt å holde det, så klarer hun å gjennomføre. Om hun skjøtter oppgaven på en måte TS trives med, er jo en annen sak. Hun høres egentlig ut som en person man ikke har lyst å ha i livet sitt i det hele tatt. Endret 12. august 2019 av Hactar 1
Antoinette Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 Du bør ikke ha et slikt menneske i livet ditt og det kommende barnets liv. Sett grenser og kutt henne ut.
Gjest theTitanic Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 4 minutter siden, Hactar skrev: Eneste oppgaven er vel å signere et papir og eventuelt bære babyen til dåpen. Hun skal også love å oppdra barnet i den kristne tro, men det får ingen konsekvenser fra samfunnets side om hun lar være å holde det løftet. Hele oppgaven er jo bare tull...
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 Få litt mer avstand fra henne. når man får samboer overtar han mye av tiden "venninnen vi alltid har hatt" fikk. bruk samboer som unnskyldning om du er konfliktsky. Når hun vil henge med deg- si at det ikke passer fordi {samboer} vil være bare dere to i kveld eller at dere to skal ut etc Når barnet kommer så vil nok avstanden komme naturlig- da er du trøtt og litt kjedelige eller så får du utnytte henne - Anonymkode: 34022...bfa
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 Jeg tror jeg hadde tatt en psyk glede i å skuffe henne. Trukket meg unna om hun tok på magen og bedre henne slutte klå. Blir hun sur, så hadde jeg ledd som om hun spøkte og sagt at ei bestevenninne tåler da såpass og ikke nevnt det mer. Heter hun Mari og driver og snakker om Maria, Marius, Martin eller Marthe som navn så hadde jeg flirt og sagt at hun må få seg barn selv (eller evt flere barn) sånn at hun får seg et barn oppkalt etter seg selv, men denne her er min og XY sin jobb å finne navn til. Så hadde jeg funnet på noe helt forskjellig fra navnet hennes og sagt at vi lurer på Katrin, Linn eller Sylfest. Gudmor eller fadder hadde jeg sagt at hub dessverre ikke kan bli om hun ikke vil delta i dåpen, men understreket at hun seff skal få være barnets spesielle Tante Mari. Og vi har tenkt å spørre X og Y om p være fadder i kirken, og barnets farmor skal få bære til dåpen. Også harr jeg ikke invitert henne til festen heller. (jeg har aldri hatt venner av de voksne i selskap for barna, kun barnas familie og barnas søskenbarn). Blir hun sur så hadde jeg sagt "Ja, men jeg ville bare respektere din tro. Jeg forstod det slik at du ikke ville delta i dåpen i det hele tatt." Jeg ville brukt enhver anledning hvor hun presset seg nærme til å sette ned foten og vise at jeg er selvstendig og ikke kan kontrolleres. Jeg hadde kanskje fisket litt også. Pratet og sagt at vi skal snart ut og handle vogn. Du være med? Njei, sorry, det blir litt rart. Per-Johan og jeg skal kombinere dette med en liten date-night. Du synes ikke jeg burde ha sånn babystol, men heller en sånn? Ok, vel, jeg vil da den du ikke liker så da er det jammen bra det ikke er du og jeg som venter barn sammen (legg til smil eller fnis, alt ettersom). Anonymkode: 82161...88d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå