Gå til innhold

Er det mulig å renovere en leilighet på 3 mnd - hva se godt etter på visning ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal se på en leilighet i neste uke som ble kjøpt av selger i mai, og totalt "bygget opp igjen" ifølge salgsoppgaven. På bildene ser alt veldig flott ut, men blir allikevel litt usikker på om jeg evnt kjøper noe som har gått veldig for i svingene med å få salgbart for å innhente fortjeneste. Leiligheten ble kjøpt for 2 mill, og ligger nå uten for over 3 mill. Har søkt på nettet etter salgsoppgaven på leiligheten slik den så ut ved kjøp i mai, men finner den ikke. Har derfor ingen mulighet til å sammenligne før og nå. 

Dere som driver med kjøp av oppussingsobjekt - er 3 måneder tilstrekkelig tid til å få det salgbart? Er det noe jeg bør være ekstra obs på ?

Anonymkode: 72e25...d67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den er pusset opp av fagfolk er det ingen problem å få gjort det på tre mnd. Jeg kjøpe en leilighet som måtte toalrenoveres (alt ble revet inn til betongen, alt av el og vvs skiftet), det ble gjort av meg og mine foreldre (med fagutdanning) i hovedsak etter arbeidstid, og innleid elektriker og rørlegger når det var behov. Overtok leiligheten i mai, ferdig i august. Sjekk at det er gjort av folk som kan det så er det ingen problem. 

Anonymkode: ce804...1cf

• Liker 4
Skrevet

Be om dokumentasjon på jobben elektriker og rørlegger har gjort. Våtrom og det elektriske anlegget. Les takstrapporten nøye. Er alt helt nytt og riktig gjort, bør det ikke være noen anmerkninger.

Kjenner du en fagmann du kan ta med deg på visning? Eller er det et alternativ å leie inn en egen takstmann du kan ta med på visning? 

Kan være greit med boligkjøpforsikring. 

Anonymkode: 49c39...885

• Liker 3
Skrevet

Tre måneder er tilstrekkelig dersom det er godt prosjektert og planlagt.

Siden det meste nå er nytt bør alt være gjennomdokumentert og at slik dokumentasjon er lett tilgjengelig. Min erfaring er dog at slike prosjekter utføres ved hjelp av polske multiforetak (Yes - We Fix) med lav grad av kvalitet og ingen dokumentasjon overhodet.

• Liker 5
Skrevet

Søk opp "solgte boliger finn kart". Så får du opp kart med annonser til alle boliger som er solgt siste 12 måneder. Da skal det være en enkel sak å laste ned salgsoppgaven. 

Anonymkode: a6202...8a9

• Liker 4
Skrevet

Kommer veldig an på! Det varierer veldig.

Jeg hadde vært skeptisk, men jeg er skeptisk av natur. Har sett kjøkkenskap (overskap) henge i bare gipsen, hva skjer den dagen skapet fylles med tunge tallerkener, kopper og kar? Plutselig detter det i hodet på de som er i rommet. Har også opplevd at et gulv var brannfarlig ved at flytmassen rundt varmekablene ikke var regnet for å brukes oppå det gamle gulvunderlaget fra 50-tallet. Det var brukt feil flytmasse. Har også sett bærevegger blitt fjernet uten å erstattes med dimensjonerte dragere -i 1.etg i en boligblokk..!!

Har i tillegg fått helt noia av å se på oppussingsprogrammer der det blir tatt veldig mange snarveier og det er mye grums bak den fine fasaden.

Men det viktigste er vel at rør og elektronikk er gjort av autoriserte fagmenn. Resten kan du fikse selv hvis det oppstår noe. Men jeg har personlig alltid kjøpt oppussingsobjekter som jeg pusser opp selv og kommer til å fortsette med det. Med mindre jeg i fremtiden kjøper et hus som er pusset opp av snekre/tømrere osv. Selv om de kan gjøre mye feil de også. 😛

Noen har flaks i livet, jeg har ikke det og kan ikke stole på at ting ordner seg. 😛

Skrevet

Har du gjort det før? Hvis nei, så nei, 3 måneder er ikke tilstrekkelig. Og jeg snakker fra erfaring, vi har nettopp pusset opp et rekkehus. Som en annen sier, det kan gå hvis det er bra planlagt. Men det er umulig å planlegge oppussing når man ikke har gjort det selv, det klarte ihvertfall ikke jeg. Og av dårlig planlegging blir det forsinkelser. Som enkle ting, nytt kjøkken må jo bestilles og har allerede leveringstid fra uker til måneder. Men sånn blir det med alt, og det blir logistikk å få det til å gå opp. Å få det bestilt, og ha det klart men samtidig ikke for tidlig.

Riving - først. Nye vegger og gulv må på plass før kjøkkenet monteres. Men om du skal bytte ut det elektriske, og ønsker å få det skjult, må elektriker være der før veggene og gulv kommer på plass.

Etter at gipsplatene på vegger er satt opp, må de også sparkles, i flere omganger, og males, igjen i flere omganger. Det er ventetider imellom der så kan bli krevende prosess.

Og du kan for all del ikke finne på å få kjøkkenleveransen og gulvleveransed (eller andre store ting..) FØR du er ferdig med alle vegger og sånn, for det skaper unødvendig mye arbeid, da store tunge ting må stadig flyttes på, enten for å legge gulv under, eller for at elektriker skal komme til. Det er bare en av million feil vi gikk rett inn, som skapte forsinkelser. Men, vi er fullstendig amatører og har gjort veldig mye selv, for å spare penger. Har tatt betydelig mer enn tre måneder. Hvis du overtaler alt, inkl prosjektledelse, til profesjonelle, er det fult mulig å pusse opp på 3 måneder. Eller om ved å pusse opp, mener du egentlig male litt og kanskje nye lamper og møbler, så er det også fult mulig. :) Men om du vil bytte vegger, gulv, kjøkken, bad, og ta det elektriske i samme slengen... ja, da blir det noe annet. 

Anonymkode: 8fc8f...240

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk opp "solgte boliger finn kart". Så får du opp kart med annonser til alle boliger som er solgt siste 12 måneder. Da skal det være en enkel sak å laste ned salgsoppgaven. 

Anonymkode: a6202...8a9

Det var veldig interessant. Ante ikke at dette var mulig. Dessverre ligger ikke salgsoppgaven på den aktuelle boligen der. Kanskje den er overtatt internt i en familie og derfor ingen salgsoppgave. Men uansett, nå vet jeg dette til en annen gang. Takk for tips!

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du gjort det før? Hvis nei, så nei, 3 måneder er ikke tilstrekkelig. Og jeg snakker fra erfaring, vi har nettopp pusset opp et rekkehus. Som en annen sier, det kan gå hvis det er bra planlagt. Men det er umulig å planlegge oppussing når man ikke har gjort det selv, det klarte ihvertfall ikke jeg. Og av dårlig planlegging blir det forsinkelser. Som enkle ting, nytt kjøkken må jo bestilles og har allerede leveringstid fra uker til måneder. Men sånn blir det med alt, og det blir logistikk å få det til å gå opp. Å få det bestilt, og ha det klart men samtidig ikke for tidlig.

Riving - først. Nye vegger og gulv må på plass før kjøkkenet monteres. Men om du skal bytte ut det elektriske, og ønsker å få det skjult, må elektriker være der før veggene og gulv kommer på plass.

Etter at gipsplatene på vegger er satt opp, må de også sparkles, i flere omganger, og males, igjen i flere omganger. Det er ventetider imellom der så kan bli krevende prosess.

Og du kan for all del ikke finne på å få kjøkkenleveransen og gulvleveransed (eller andre store ting..) FØR du er ferdig med alle vegger og sånn, for det skaper unødvendig mye arbeid, da store tunge ting må stadig flyttes på, enten for å legge gulv under, eller for at elektriker skal komme til. Det er bare en av million feil vi gikk rett inn, som skapte forsinkelser. Men, vi er fullstendig amatører og har gjort veldig mye selv, for å spare penger. Har tatt betydelig mer enn tre måneder. Hvis du overtaler alt, inkl prosjektledelse, til profesjonelle, er det fult mulig å pusse opp på 3 måneder. Eller om ved å pusse opp, mener du egentlig male litt og kanskje nye lamper og møbler, så er det også fult mulig. :) Men om du vil bytte vegger, gulv, kjøkken, bad, og ta det elektriske i samme slengen... ja, da blir det noe annet. 

Anonymkode: 8fc8f...240

Jeg skal se på en leilighet som er pusset opp ifølge salgsoppgaven på 3 mnd. Spørsmålet mitt er derfor , som kjøper , om jeg kan stole på at dette er mulig. Ifølge både salgsoppgaven og det selger skriver , så er alt gjort av faglærte. Og på bildene ser jo alt flott ut. Men lett for å la seg blende av det som ser perfekt ut. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal se på en leilighet som er pusset opp ifølge salgsoppgaven på 3 mnd. Spørsmålet mitt er derfor , som kjøper , om jeg kan stole på at dette er mulig. Ifølge både salgsoppgaven og det selger skriver , så er alt gjort av faglærte. Og på bildene ser jo alt flott ut. Men lett for å la seg blende av det som ser perfekt ut. 

Jeg totalrenoverte en leilighet jeg kjøpte (og nå bor i). Fra de startet til de var ferdige så tok det under tre måneder. Da rev de hele badet ned til stendere og bygde nytt bad. Elanlegget ble skiftet i sin helhet. Nytt kjøkken, alle gulv ble avrettet og lagt ny parkett, og alle vegger nye med nye gipsplater. Alt ble gjort av fagfolk  

Ikke noe problem med 3 mnd så lenge det er godt planlagt. 

Anonymkode: d4951...15c

• Liker 1
Skrevet

Bror og samboer pusset opp hele leiligheten sin på 1 mnd. Skiftet alle gulv (bortsett fra på badet), flyttet en vegg, malte alle rom, fikk lagt inn ekstra strøm og fikset på ting som ikke fungerte som de skulle (både det elektriske, bad og andre ting som vinduskarmer og kjøkkenbenk).

Fagfolk gjorde alt, og de rakk akkurat å bli ferdige til de måtte flytte inn. Fagfolkene samarbeidet godt, så det ble for eksempel malt på soverom 1 mens gulvet ble skiftet i soverom 2 osv.

Anonymkode: 8c357...dfb

Skrevet

Har ikke vært med på total renovering, men var med å pusse opp en etasje. 
Gikk fra to soverom pluss gang, til tre soverom, loftstue og gang. 
Vi la nytt gulv, satt opp lettvegger, la nytt panel på vegger, samt lister. Hentet inn elektriker for å legge strøm. 
Tok ca en uke, ingen av oss hadde satt opp vegger eller gjort annen oppussing enn maling og klikkgulv tidligere. 

Naboleiligheten min ble nettopp totalrenovert på ca 3 måneder. 

Så ja, det er fult mulig, og ja, det kan gjøres på tre måneder med meget god kvalitet. Men det kan også være gjort skikkelig dårlig jobb. Alt kommer an på planlegging, økonomi og kunnskap. 
Se bare på Tid For Hjem, hvor mye dem klarer få gjort på en uke, med god planlegging, mye mannskap og kunnskap! 

Anonymkode: e96e8...2ac

Skrevet

Ikke noe problem å renovere på 3 mnd. Gjorde det selv. Men jeg ville sjekket opp firmaet som har pusset opp leiligheten nøye. Ofte er det kortlevde firmaer som bare flipper et par leiligheter raskt. Ikke gitt kvaliteten er god. 

Anonymkode: 30ed2...2e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...