Gå til innhold

Barnemark hvordan bli kvitt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen vår har fått barnemark å far er hysterisk å mener vi desifinsere hele huset å vaske badet hver eneste dag,itellegg til å skifte på sengen hver dag. Er det nødvendig? Å kokvasker dere alt av nattøy,truser og sengesett eller holder det å ta det på 60 grader?

Anonymkode: 22b25...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville nok vasket over kranen og hvertfall der man trekker opp på do hver dag. Hvis sønnen også går på do alene, så har man ikke kontroll over hvor renslig han er. Barnet og den som evt hjelper han på do må vaske hendene godt. 

Hvis jeg ikke tar helt feil, så skal det kokvaskes. Ville hvertfall gjort det med trusene, og hvis det er sengetøy i samme vask så hadde jeg kokvaska det å. Hadde ikke sortert ut liksom. Usikker på om det trengs å skiftes sengeklær hver dag, hvis gutten har på truse. Man må vel ha en eller annen form for medisin for at gutten skal bli kvitt det, men er det uhygienisk så er det jo fare for å bli smittet på nytt og eller andre. 

Trenger ikke desinfisere hele huset, hvis alle vasker seg godt på henda etter dotur. Har man tatt seg i rumpa og tatt på andre steder i huset er det en annen sak. 

Anonymkode: b46f3...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legen da datteren min fikk barnemark, og fikk da beskjed om å komme dit på time selv om medisinen/kuren ikke er på resept. Man tar én dose og gjentar etter en uke.

Det som er viktig er å skifte alt av sengetøy på de to behandlingsdagene, for eggene/marken kan overleve lenge. Egg kan til og med fly på støvkorn i lufta. Skift også undertøyet til barnet ofte, og vask baken hver morgen hvis mulig. Marken kryper ut på kveldstid/natt og legger egg i endetarmsåpningen, derfor lurt å få vasket bort dette hver morgen. 

Det klør, så barnet klør seg gjerne om natten, derfor anbefales det å ha helt kortklipte negler da egg trives under neglene. Bytt håndklær også spesielt på de to behandlingsdagene. 

Jeg vasket på 60 grader. Vi ble kvitt barnemarken ved å gjøre dette.

Anonymkode: 5b0cf...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det kommet hjem med barnehagebarnet et par ganger. Første gang kom det tilbake etter kort tid da vi ikke fulgte rådene til punkt og prikke. Da måtte vi starte på nytt. Gangen etter hadde vi lært. 

1. Ta riktig medisin. Hele familien samtidig. 

2. Skift sengetøy (og selvsagt undertøy) hver dag mellom de to dosene med medisin. Alt vaskes på minimum 60 grader. 

3. Bruk pysjmasbukse utenpå trusen om natten. 

4. Hold negler korte. Vask hender ofte 

5. Husk at sprit hverken dreper egg eller småmark. Bruk såpe. Vask doring og vask hver dag. 

Anonymkode: 29a8c...e75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kosedyr på 60 grader også?

Anonymkode: 22b25...3ac

Legg de i fryseren et døgn, så skal det være greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, atropos skrev:

Legg de i fryseren et døgn, så skal det være greit.

Okey takk :)

Anonymkode: 22b25...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke vaske sengetøyet hver dag, men bytt det når dere tar første dose i kuren, og minst en gang i uka. Håndkler ville jeg dog byttet hver dag i perioden. det viktigste er å huske begge dosene av kuren, og å behandle hele familien.

Anonymkode: 12f3e...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trenger ikke vaske sengetøyet hver dag, men bytt det når dere tar første dose i kuren, og minst en gang i uka. Håndkler ville jeg dog byttet hver dag i perioden. det viktigste er å huske begge dosene av kuren, og å behandle hele familien.

Anonymkode: 12f3e...cf9

Takk! Har på alarm på kalenderen så vi husker å ta dose to til rett tid.

Anonymkode: 22b25...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok tabellett igår å småen klaget nettopp på at det forsatt klør. Er det vanlig at det forsatt klør?

Anonymkode: 22b25...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...