Rotehodet Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Heia, Førstkommende lørdag har jeg lovet å lage en 4 - 6 retters middag til min kjære. Hun har valgt tema, 'Spansk aften med duft av Tapas'... Jeg gremmes over hvor dum jeg var som lovte henne dette, men må stå inne for det. Tenker å bygge den opp slik 1 - kald suppe 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - kald pudding Ser for meg 2- 3 forskjellige drikkevarer som passer de enkelte rettene. Så, kjære internettmennesker, kan dere hjelpe en stakkar?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 mye godt her: https://www.feriebolig-spanien.dk/Spanien/artikler/10-spanske-tapas-du-kan-lave-selv Anonymkode: e2b13...d02
Rotehodet Skrevet 12. august 2019 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: mye godt her: https://www.feriebolig-spanien.dk/Spanien/artikler/10-spanske-tapas-du-kan-lave-selv Anonymkode: e2b13...d02 Hei, takk for svar. Tapas kjenner jeg godt til, men det var komponeringen av en 4-6 retters med "duft av Tapas". Altså, ikke bare en servering med mat dessert. Da mangler det 4 retter..
Antoinette Skrevet 12. august 2019 #4 Skrevet 12. august 2019 "Spansk aften med duft av tapas"???? altså, vil hun ha tapas eller ikke? 4
Rotehodet Skrevet 12. august 2019 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2019 22 minutter siden, Antoinette skrev: "Spansk aften med duft av tapas"???? altså, vil hun ha tapas eller ikke? Er ganske sikker på at hun ikke ønsket å være konkret, derfor var ønsket tvetydig. Litt opp til fantasien. Utfordringen min er komponeringen, Rett 1 og 2 bør ha en egen vin, Rett 3-4-5 sin egen vin, Rett 6 med noe søtt og klissete som passer til Spanias alternativ til den Italienske pannacottaen. Så avsluttes middagen med noe kaffe-isj, eller hvorfor ikke en frisk drink...? Hvis forretten er kald suppe, desserten er rett nummer 6, så komponeres de andre rettene som Tapas, bare at det serveres enkeltvis, og med litt klasse. Rett 2 - kan være f.eks. være spekemat, aioli og manchego Rett 3 - Skalldyr, kreps, kongereker, scampi med noe tilbehør Rett 4 - … Rett 5 - Rett 6 - Creme Katalana (er vel Spanias svar på Italias Pannacotta?) Bør Spekematen være rett 2 eller 5?
Antoinette Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 36 minutter siden, Rotehodet skrev: Er ganske sikker på at hun ikke ønsket å være konkret, derfor var ønsket tvetydig. Litt opp til fantasien. Utfordringen min er komponeringen, Rett 1 og 2 bør ha en egen vin, Rett 3-4-5 sin egen vin, Rett 6 med noe søtt og klissete som passer til Spanias alternativ til den Italienske pannacottaen. Så avsluttes middagen med noe kaffe-isj, eller hvorfor ikke en frisk drink...? Hvis forretten er kald suppe, desserten er rett nummer 6, så komponeres de andre rettene som Tapas, bare at det serveres enkeltvis, og med litt klasse. Rett 2 - kan være f.eks. være spekemat, aioli og manchego Rett 3 - Skalldyr, kreps, kongereker, scampi med noe tilbehør Rett 4 - … Rett 5 - Rett 6 - Creme Katalana (er vel Spanias svar på Italias Pannacotta?) Bør Spekematen være rett 2 eller 5? rett nr 3 kan jo da være paella? Creme Katalana er vel Spanias svar på creme brulee men med kanel i 1
Viktualia Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 Som drikke til tapasaktige retter kan det være en ide med txakoli som er en frisk og litt perlende hvitvin fra Baskerland, eller en spansk sider. Særlig til salt mat som spekemat o.l. En morsom tapa syns jeg er mini hamburguesas. Men det er kanskje litt lite fancy? Ikke glem å begrense størrelsen på rettene!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 2 minutter siden, Antoinette skrev: rett nr 3 kan jo da være paella? Creme Katalana er vel Spanias svar på creme brulee men med kanel i Pluss sitrus (dvs sitron- og appelsinzest). Jeg ville ellers ikke hatt paella rett etter skalldyr. --- Mht retten med skalldyr tenker jeg at tilbehør er unødvendig når man skal ha så mange retter. Gambas al pil pil trenger bare godt brød og sitronbåter til - lager man det med rå sjøkreps blir det en luksusrett som gjør seg best alene. Vil også tipse om romesco-saus: https://www.bonappetit.com/recipe/romesco-sauce Den kan lages klar i god tid, og har veldig typiske spanske smaker som mandler, sherryeddik og røkt paprika. Jeg bruker også safran i min, etter en idé fra restauranten Moro i London. Romesco kan serveres som en ren grønnsaksrett sammen med grillet vårløk, eller til fisk som feks lysing som er mye mer brukt i Spania enn her. Anonymkode: 93556...8ea 1
Rotehodet Skrevet 12. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2019 Takk @Viktualia og @Antoinette for mange gode innspill. Hvis dere kommer med flere så er det bare rope ut. Apropos, alle rettene trenger ikke være så veldig fancy. Gøy at det begynner å ta form 👍
Viktualia Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 Kald suppe: salmorejo er utrolig godt, har du smakt det? Det er som en litt kremet variant av gazpcho. Kan anbefales.
Rotehodet Skrevet 12. august 2019 Forfatter #11 Skrevet 12. august 2019 1 time siden, Viktualia skrev: Kald suppe: salmorejo er utrolig godt, har du smakt det? Det er som en litt kremet variant av gazpcho. Kan anbefales. Tanken var gazpcho som jeg har spist et par ganger tidligere, men nå blir det salmorejo 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå