Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går inn i et vikariat frem til jul. Jobber 1-4 netter på rad. 

Hvordan ser døgnrytmen deres ut i forkant og etter hver vakt / flere vakter på rad?

Hva spiser dere? 

Når drikker dere kaffe og når slutter dere? 

Hva gjør dere om dere plutselig føler dere veldig trøtte på jobb?

Andre råd?

Anonymkode: cf9bc...dcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går inn i et vikariat frem til jul. Jobber 1-4 netter på rad. 

Hvordan ser døgnrytmen deres ut i forkant og etter hver vakt / flere vakter på rad?

Sover ca kl 9-13/14 etter vakt og legger meg igjen kl 18/19-21 før vakt. 

Hva spiser dere? 

Vanlig sunn mat. 

Når drikker dere kaffe og når slutter dere? 

Slutter å drikke kaffi i 3-4 tiden om natten. Har en kopp når jeg våkner etter vakt på dagen. 

Hva gjør dere om dere plutselig føler dere veldig trøtte på jobb?

Spiser, drikker, lufter, vann i ansiktet. 

Andre råd?

Spis skikkelig, trening/aktivitet, få dagslys så snart som mulig når du våkner. 

Anonymkode: e9c14...3e8

Skrevet

I forkant av den første natta sover jeg bare til ca 11-12 på dagen. Jeg klarer helt fint å sove så lenge uten å sitte oppe halve natta først. På denne måten snur jeg om døgnet mens jeg er på jobb, og er så stup trøtt etter første natta at jeg sovner med en gang jeg kommer hjem. Da sover jeg til ca 15-16 og har fortsatt litt av ettermiddagen og kvelden til feks sosiale ting (og dagslys). Den samme dagen jeg går av siste nattevakt holder jeg meg våken hele dagen og tar kvelden ca kl 20. Dermed har jeg snudd døgnet med en gang og kaster ikke bort masse fridager på å snu døgnet frem og tilbake.

Jeg spiser helt vanlig mat som jeg ellers ville gjort. 

drikker ikke kaffe.

Jeg er student og leser på nattevakt, det holder meg våken. Er det helt krise tar jeg meg en luftetur på trappa eller vasker gulvet..

Lag deg en rutine som funker for deg og hold deg til den, så er nattevakter null problem.

Anonymkode: fe931...714

Skrevet

Natt før jeg går på, er jeg våken til 3-4 tiden og sover så lenge jeg får til (~12), er våken litt, og legger meg igjen i 16-17 tiden, da jeg har en naturlig energidump og sovner lett, får meg da alt fra 30 min -2 timer med søvn. 

Går på jobb 22.00.

Er hjemme rundt 07.00. Frokost, dusj og sove. Sliter med å sove lenge nok, maks til 14.00. Er våken noen timer, har litt mat, ser litt tv. Igjen i 16-17 tiden går jeg å legger meg og sover så lenge jeg føler for. Står opp, har litt mat, så på jobb til 22.00. 

Jeg prøver å ikke spise noe særlig når jeg er på jobb. Men hender jeg blir sulten, særlig etter 2 nattevakter, når kroppen kommer inn i rytmen. Da spiser jeg kanskje et knekkebrød, go morgen bar ol. Litt mat for å få bort sult følelsen, men ikke for mye. 

Det jeg har funnet ut er at med nattevakt er nok søvn alfa omega. 

Jeg drikker ikke kaffe ol. men med nok søvn har jeg ikke behov for noe heller :) 

Anonymkode: 4d84a...636

Skrevet

Gjør ikke noe spesielt før første natta.
Sover fra 09-17 etter nattevakt
Spiser normal mat, trener som normalt. Kaffe har ikke noe å si på meg om jeg sovner eller ei, så det drikker jeg uansett når jeg har lyst på. Har såpass mye å gjøre på jobb at jeg ikke rekker å bli trøtt på jobb
Siste nattevakta sover jeg til 13 og legger meg igjen kl 21-22, så har jeg snudd døgnet

Anonymkode: 336df...fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...