Gå til innhold

Hvor bo i Bergen(/omegn)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte til Bergen(/evt nær omegn) da mannen er derfra. Vi har straks to barn i barnehage, eldste skal begynne på skole om tre år. Hvor i Bergen er det bra miljø for barn å vokse opp? Jeg er fra et mye mindre sted, og synes det virker litt overveldende. Noen som kan anbefale? Vi skal begge jobbe i sentrum, så det er ikke noe område som er mye bedre mtp reisevei visst.

Alle innspill av interesse! 😊

Anonymkode: e8607...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Landås/Sletten har kort vei til sentrum, samtidig som man ikke føler man er midt i byen.

Anonymkode: ec536...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsiden. Skansemyren eller Starefossen. Eventuelt øvre, indre Sandviken. 

Veldig gode natur-barnehager i gang/sykkelavstand, eller med fløybanen. Gangavstand/buss/fløybane til byen. Turmuligheter og lekeplasser i bakhagen. Fantastiske solforhold. Trygt og sikkert. 

Kan ta litt tid før rette boligen dukker opp, da det er lite på markedet. Og krever at man har litt penger om man ønsker god plass. Men finnes ikke annen plass jeg kunne tenkt meg å bo. 

Anonymkode: 7c752...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig koselig på litle sotra. Trygt oppvekstmiljø for barn

Anonymkode: 06b43...178

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid er dere villige til å bruke til jobb? Det går buss/bybane direkte til byn fra de fleste steder. Jeg er oppvokst i Fyllingsdalen og synes det er en fin bydel. Mange barnehager og skoler. Fine turområder. 10min med buss til byen, samt 10-20min å kjøre til de andre bydelene i Bergen. 

Anonymkode: 43662...fe2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de fleste bydeler i Bergen kan tilby gode oppvekstvilkår for barn.  Det er heller hvilke steder du ikke vil bo du må tenke på.  

https://www.ba.no/sosiale-forhold/bergen-kommune/nyheter/her-er-de-beste-og-verste-strokene-i-byen/s/5-8-474295

Denne linken tar deg til nyeste levekårsundersøkelse i Bergen og sier mye om hvor det er greit å bo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sædalen, i Fana bydel. Ligger «bak» Nattlandsfjellet. Mange barnefamilier, skoler barnehager og idrettslag. God bussforbindelse, bla direktebusser til byen.

Anonymkode: 3eba9...d1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Tar gjerne imot flere råd! Sædalen skal sjekkes ut! Det hadde jeg ikke hørt om engang! Litle Sotra har jeg heller ikke hørt om, skal sjekke! Er det annerledes enn Sotra? 

«Fana» hjelper ikke veldig mye, da det jo er veldig stort? 

Anonymkode: e8607...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sted er du ute etter TS? Bynært eller mer landlig? Og hvor skal dere jobbe?

Vi stortrives på Møhlenpris, da gangavstand til jobb og barnehage gjør hverdagslogistikken til en lek. Her er mange barnefamilier. Men det er dyrt og vi er mange som må bo litt trangt.

Siden du er fra et mindre sted gjetter jeg på at du kanskje ville satt pris på hage og litt mer plass. Da ville jeg sjekket ut Landås, Sletten og kanskje Fyllingsdalen.

Hvis dere skal jobbe i sentrum: Sørg for all del for at dere kan reise kollektivt til og fra. Bergen sentrum er et lite middelaldersentrum som ikke er bygget for mye biltrafikk. Jeg ville for alt i verden unngått å bruke 1 time av dagen min på å sitte i bilkø... Bybanen går rett forbi i egen trasé. 

Lykke til! Og velkommen til landets vakreste by. ❤️

Anonymkode: a68a9...750

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan dere vil ha det. Om dere vil ha kort vei til arbeid og byliv, ville jeg valgt Landås. Dersom dere vil prioritere å bo større og ha masse friluft/naturopplevelser i nærområdet, ville jeg valgt Os (Søfteland). Om dere foretrekker områder med høy levestandard, ville jeg valgt Søreide/Hjellestad. Fyllingsdalen er også relativt barnevennlig. 

Anonymkode: 43f10...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger med på Landås anbefaling. God kollektivdekning, sykkelavstand til sentrum, mange barnefamilier, det meste du trenger av nærbutikker på/rundt Sletten, sol på kvelden, masse biler fra Bildeleringen så man kan klare seg uten egen, grøntareal og lekeplasser, godt med fritidstilbud i gangavstand og kort vei til Ulriken/Landåsfjellet. Kan ta litt tid før du finner den perfekte boligen, men vi er mange som aldri vil flytte herfra.

(Og det er en god del som flytter «inn» i Sædalen, men angrer og vil flytte «ut» igjen fordi man plutselig er ganske langt fra mye)

Anonymkode: d8116...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor i Loddefjord, som er 10-15 minutter utenfor sentrum. I området så er det kjøpesenter, badeland, bowling, tannlege, lege/legevakt, skøytebane, turområder, inkludert et fjell man kan gå opp (lyderhorn). Veldig gode bussforbindelser. Helsestasjon, barnehage, barneskoler og ungdomsskole ligger kun et steinkast unna. Det er også et ungdomshus bak kjøpesenteret som har aktiviteter for barn og ungdom.

Levekårsundersøkelsen som nevnes i et annet innlegg her, synes jeg setter Loddefjord i et ganske dårlig syn. Vi synes det er en fin og flott bydel. Vi har bodd her i 20 år og kan ikke, og har ikke, klage på noe. Barna våre er født og oppvokst her. Det er mange barnefarmilier som bor her, og har bodd her, igjennom årene. Barna våre har også fått mange venner i området, som de har gått og går i klasse med. Vi og barna trives veldig godt i Loddefjord.  

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvåg, Tertnes, Morvik, Mjølkeråen, Salhus, Hordvik. Fin natur, mulighet for nydelig sjøutsikt, kort vei til byen (Litt lenger fra Salhus og Hordvik). Med barn ville jeg sett etter nybyggerfelt rettet mot barnefamilier, da er dere sikret barn i nabolaget 😊

Anonymkode: 162ab...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger en hel del av hvor mye dere har å bruke på bolig. Landås og Fjellsiden er fine steder å bo, men langt fra billige. Sotra er synonymt med kø, selv om boligprisene kan være greie. Sædalen er greit nok, men du er avhengg av bil, for bussen går sjelden på kveld og helg. Personlig hadde jeg sett mot Bergen sør, av den enkle grunn at bybanen går dit, og den går også når resten av trafikken står kubb (noe som skjer en hel del). Fyllingsdalen kan også være greit når dere skal jobbe i sentrum, der går både buss og etterhvert bane, og det er mulighet for å sykle hvis dere ønsker. I tillegg til boligpriser så sjekk transportavstand og muligheter for å komme seg til jobb. Nå når det er dobbel bomring i Bergen kan det være noe å tenke på. 

I motsetning til hun over ville jeg ikke kimset av levekårsundersøkelsen. De områdene som kommer dårligst ut der stemmer på en prikk med hvilke områder som slikter med dop, dop-out, sosiale forskjeller, kriminalitet osv. At noen lever greit der er jo flott, men kan du flytte hvor som helst, hvorfor flytte der det er mye ræl?

Anonymkode: e7a3e...b6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At noen lever greit der er jo flott, men kan du flytte hvor som helst, hvorfor flytte der det er mye ræl?

Anonymkode: e7a3e...b6d

For en classy måte å omtale folk på da! Jeg bor i et slikt område, og kan love deg at det ikke er levekårsundersøkelsen som avgjør om folk er «ræl» eller ikke. 😘

Anonymkode: a68a9...750

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til hun over ville jeg ikke kimset av levekårsundersøkelsen. De områdene som kommer dårligst ut der stemmer på en prikk med hvilke områder som slikter med dop, dop-out, sosiale forskjeller, kriminalitet osv. At noen lever greit der er jo flott, men kan du flytte hvor som helst, hvorfor flytte der det er mye ræl?

Anonymkode: e7a3e...b6d

Det er da ikke mye ræl her i Loddefjord. Kan ikke si at vi, i løpet av de 20 årene vi har bodd her, har opplevd verken dop, kriminalitet og ellers utrygghet. Vi bor et ganske så trygt område. En udersøkelse stemmer ikke alltid og en sånn undersøkelse som dette avgjør ikke om folk er forferdelige eller ikke. Vi ville ikke bodd her hvis det hadde vært så forferdelig her som undersøkelsen påstår.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives veldig godt på Askøy. Båt som tar 10min rett inn til sentrum. Vannkrisen er jo et kjent problem, men finnes jo hus som ikke får vann fra der hvor kokevarselet er. På Askøy får du enebolig med sjøutsikt og hage til samme pris som enebolig uten utsikt og hage i Bergen. 

Anonymkode: bcab0...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kittykat skrev:

Det er da ikke mye ræl her i Loddefjord. Kan ikke si at vi, i løpet av de 20 årene vi har bodd her, har opplevd verken dop, kriminalitet og ellers utrygghet. Vi bor et ganske så trygt område. En udersøkelse stemmer ikke alltid og en sånn undersøkelse som dette avgjør ikke om folk er forferdelige eller ikke. Vi ville ikke bodd her hvis det hadde vært så forferdelig her som undersøkelsen påstår.

 

Men at du ikke har opplevd det betyr jo ikke at det ikke eksisterer, det betyr bare at du ikke har opplevd det. Ser du ikke forskjellen? Levekårsunderesøkelsen utføres jo av folk som sitter på alle faktaene, noe du ikke gjør. Så når loddiken havner på bunn så er det en grunn til det, hvorfor risikere sine barns oppvekst i et sånt miljø når ts har mange andre muligheter? Alle jeg kjenner som er oppvokst i Loddfjord (i ulike områder) kjenner utfordringene til bydelen godt, så hvis du ikke gjør det vil jeg påstå du må åpne øynene litt. 

Anonymkode: e7a3e...b6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...