AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Vi skal leie ut leilighet i underetasjen (ikke kjeller). Leiligheten er på 70 m2, men har bare ett soverom. Vi skal sette opp en vegg som skiller den fra resten av huset, og skal lydisolere. Er det noe mer vi bør tenke på før snekkerne setter i gang? Hvem burde vi leie ut til? Hvem burde vi absolutt ikke leie til? Hva bør vi ha med i kontrakten Alle råd og tips taes imot med takk. Anonymkode: b9894...c3c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Meld dere inn i huseiernes landsforbund og bruk kontrakten deres. Da kan dere også opprette depositumskonto gratis (ellers koster det 3-500 kr). Dere får også juridisk bistand per tlf dersom noe skulle oppstå. Tegn utleieforsikring. Les vilkårene nøye. Mange forsikringer godtar feks ikke nav- garanti, og da kan dere heller ikke det. Lag et sett ordensregler, og skriv inn i kontrakten at leietaker plikter å følge disse. Heller bruk lang tid på å finne en leietaker dere har en god magefølelse med og føler dere kommer til å komme greit overens med, enn å ta første og beste som kommer med penger. Det er lov å etterspørre referanser og kredittsjekk, men samtidig kan man også finne den perfekte leietaker som ikke har dette i orden. Gjelder å komme litt i dialog med folk. Vær forberedt på å miste litt troa på menneskeheten når du mottar henvendelser på finn. Eller i annonsen ville jeg presisert at dere ønsker en leieboer dere kan kommunisere godt med på norsk eller engelsk. Når dere skal bo så tett er det en fordel. Du kan gjerne også oppfordre folk til å fortelle litt om seg selv dersom de skriver til dere. Når dere finner den riktige leieboern og vedkommende skal flytte inn, og alt er fint og alle går overens, vær allikevel nøye på det formelle. Skriv en overleveringsprotokoll og ta bilder av alt. Trygghet for både deg og leietaker. Vær en ordentlig og hyggelig utleier. Fiks det som må fikses kjapt. Vær hyggelig, blid og hjelpsom, men formell. Vi pleier feks å være greie dersom leietaker kommer på forhånd og spør om husleia kan betales et par dager senere, men dersom forfallsdato kommer og vi ikke har hørt noe, purrer vi ganske raskt. Anonymkode: c1cba...5f7 14
ekkoet Skrevet 12. august 2019 #3 Skrevet 12. august 2019 Veldig gode poeng i posten over. Sett opp et regneark hvor dere ser hvor mye ting vil koste/tjene for dere som budsjett. Hvordan skal dere gjøre det med strøm og nett? Har dere felles strømmåler? 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #4 Skrevet 12. august 2019 Ikke lei ut til unge gutter, her jeg bor er det helt vanlig at unge gutter sliter med å få leid sammen, og det er fordi statistisk sett er de griser. Alle jeg kjenner leier ut til par eller enslige damer helst. I kontrakten bør dere ha med punkter for stilletid, med kontrakten kan dere levere med en sjekkliste for utvask (lastes ned og skrives ut fra nettet) samt hvor mye du tar i timen av depositumet for å vaske for dem om de ikke gjør det. Anonymkode: 89dde...851 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #5 Skrevet 12. august 2019 Ha depositumskonto i samme bank som du får inn husleie til, da kan du (hvertfall hos DnB) kreve manglende betalt husleie rett fra depositumskonto uten å måtte saksøke leietakeren først. Alltid depositum, ikke NAV garanti. Minst 3 mnd husleie i depositum. Jeg ville også kostet på meg en utleieforsikring, men har ikke prøvd det ut - bare sittet i en situasjon der jeg gjerne skulle hatt det... Anonymkode: 6e4b0...002 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Takk for mange gode innspill! Strøm, nett, RiksTV og kommunale avgifter er med i leien. Skal sjekke ut dette med depositumskonto i banken vår. Angående stilletid, må dette gå begge veier? Det hender at vi har fest. Ikke ofte, men jeg har ikke lyst til å begrense meg i eget hus. Leiligheten blir foresten støyisolert. Det må være en dør mellom utleiedel og huset vårt. Kan vi foreslå at begge setter en teip mellom dør og karm så vi ser om vi har vært inne hos hverandre? Har selvfølgelig ingen planer om å gå inn der hvis det ikke er krise. Vi ønsker ingen andre beboere enn de vi leier ut til. Hvilke rettigheter har vi dersom det plutselig dukker opp en samboer? Eller at leietaker får barn? Hvor lett er det å si opp noen? Kan man ha en klausul i kontrakten om at leietaker kan sies opp uten grunn? Anonymkode: b9894...c3c 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Angående stilletid, må dette gå begge veier? Det hender at vi har fest. Ikke ofte, men jeg har ikke lyst til å begrense meg i eget hus. Leiligheten blir foresten støyisolert. Anonymkode: b9894...c3c Vet ikke om det juridiske, og hva leietaker vil godta vil nok avhenge av hva husleien er og andre omstendigheter. Men jeg er en leietaker som er stille og rolig og ønsker derfor å ikke bo med en utleier som er noe annet. Så spørsmålet er jo om de som ønsker å leie hos en utleier med strenge regler for stilletid vil ønske å bo der om stilletiden ikke også gjelder for utleier man bor vegg i vegg med. Anonymkode: b5528...952
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 Bruk god tid på å sette dere inn i lover og regler. Enormt mange utleiere feiler grovt her. Anonymkode: 61d5f...e6b 7
Gjest Kritt Skrevet 12. august 2019 #9 Skrevet 12. august 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal leie ut leilighet i underetasjen (ikke kjeller). Leiligheten er på 70 m2, men har bare ett soverom. Vi skal sette opp en vegg som skiller den fra resten av huset, og skal lydisolere. Er det noe mer vi bør tenke på før snekkerne setter i gang? Hvem burde vi leie ut til? Hvem burde vi absolutt ikke leie til? Hva bør vi ha med i kontrakten Alle råd og tips taes imot med takk. Anonymkode: b9894...c3c Husk at du må søke kommunen om bruksendring; lokalet må være godkjent for utleie. Det er enkelte byggtekniske ting som skal til, så du bør ha klarhet i dette før snekkerne setter i gang. Les litt om det her: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleiedel-i-egen-bolig/
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 Utrolig hvor mye strøm og vann leieboere bruker når det er inkludert! 20-30min lange dusjer (håper foresten dere har dusjkabinett på badet) Og siden strømmen i Norge bare blir dyrere og dyrere ser jeg ingen grunn til å ikke ha separat strømmåler.. Anonymkode: 1fa1f...863 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #11 Skrevet 12. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange gode innspill! Strøm, nett, RiksTV og kommunale avgifter er med i leien. Skal sjekke ut dette med depositumskonto i banken vår. Angående stilletid, må dette gå begge veier? Det hender at vi har fest. Ikke ofte, men jeg har ikke lyst til å begrense meg i eget hus. Leiligheten blir foresten støyisolert. Det må være en dør mellom utleiedel og huset vårt. Kan vi foreslå at begge setter en teip mellom dør og karm så vi ser om vi har vært inne hos hverandre? Har selvfølgelig ingen planer om å gå inn der hvis det ikke er krise. Vi ønsker ingen andre beboere enn de vi leier ut til. Hvilke rettigheter har vi dersom det plutselig dukker opp en samboer? Eller at leietaker får barn? Hvor lett er det å si opp noen? Kan man ha en klausul i kontrakten om at leietaker kan sies opp uten grunn? Anonymkode: b9894...c3c Dette kan dere ta høyde for ved å kommunisere at ved fest så må dere informere hverandre noen dager i forveien også eventuelt bli enig om at verste bråket ikke varer lenger enn til 01 ved hjemmefest? Ett eller annet sånt? Det er ditt hus, dette her kan du bestemme helt selv, så lenge dere feks ikke har nære naboer eller andre rundt så kan du sette stilletid til når du vil ved fest, ellers gjelder det ro fra 23. Dere kan bestemme at det ikke er interessant med samboer, feks at dere leier kun ut til de folkene som står foran dere når kontrakten skrives, det kan du opplyse om og, men spørs hvordan det blir hvis feks leietaker blir gravid, jeg ser for meg at dere vil slite med å bli kvitt ei gravid dame om hun vil bli.. Anonymkode: 89dde...851 1
Gjest Kritt Skrevet 12. august 2019 #12 Skrevet 12. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må være en dør mellom utleiedel og huset vårt. Kan vi foreslå at begge setter en teip mellom dør og karm så vi ser om vi har vært inne hos hverandre? Har selvfølgelig ingen planer om å gå inn der hvis det ikke er krise. Vi har lås som bare kan åpnes fra vår side til vår utleieleilighet, det er ganske kjekt. Vi bruker selvsagt ikke denne uten etter avtale, men det er også nødutgang for vår kjellerstue.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 Snekkeren mente at det ikke var nødvendig å søke om bruksendring da det er dør mellom enhetene. Det ser slik ut også i lenken du la ved - I mange tilfeller er det bare en vegg eller en dør som vil være avgjørende om man får en selvstendig boenhet eller ikke i boligen, sier Anders Leisner. Det er leilighet der fra før, med godkjent bad, kjøkken, vaskerom og egen inngang. Den eneste forskjellen er en vegg. Og at den blir støyisolert. Og at andre enn familie skal bo der. Men jeg skal sjekke for sikkerhets skyld. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig hvor mye strøm og vann leieboere bruker når det er inkludert! 20-30min lange dusjer (håper foresten dere har dusjkabinett på badet) Og siden strømmen i Norge bare blir dyrere og dyrere ser jeg ingen grunn til å ikke ha separat strømmåler.. Anonymkode: 1fa1f...863 Det er barna våre som har bodd der til nå, og de liker koketemperatur på badegulvet og 30min lange dusjer, så jeg ser ikke for meg at det kan bli dyrere. Det er maks-temperatur på gulvene, så der får de ikke brukt mer strøm. Grunnen til at vi går for strøm inkludert, er at vi velger å flytte skilleveggen litt i forhold til opprinnelig plan fra da vi bygde huset. Da kommer deler av gulv med varme inn på vår side av veggen. Tviler på om leietaker har lyst til å betale for vår strøm. Og vi kan ikke pigge opp gulvet. Det er ikke dusjkabinett, men hjørnedusj. Hvorfor har det noe å si? Anonymkode: b9894...c3c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 Du skal ha branndør/brannskille mellom boenhetene. Store nok vinduer, slik at de kan brukes som rømningsvei. Mange utleie leiligheter er som rene brannfellene. Hvis dere har horisontalt delt bolig, er forsikringsselskapene litt mindre begeistret for å forsikre det. Anonymkode: 0589d...bc7 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #15 Skrevet 12. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kan dere ta høyde for ved å kommunisere at ved fest så må dere informere hverandre noen dager i forveien også eventuelt bli enig om at verste bråket ikke varer lenger enn til 01 ved hjemmefest? Ett eller annet sånt? Det er ditt hus, dette her kan du bestemme helt selv, så lenge dere feks ikke har nære naboer eller andre rundt så kan du sette stilletid til når du vil ved fest, ellers gjelder det ro fra 23. Dere kan bestemme at det ikke er interessant med samboer, feks at dere leier kun ut til de folkene som står foran dere når kontrakten skrives, det kan du opplyse om og, men spørs hvordan det blir hvis feks leietaker blir gravid, jeg ser for meg at dere vil slite med å bli kvitt ei gravid dame om hun vil bli.. Anonymkode: 89dde...851 Takk for godt innspill! Jeg synes at både vi og leietaker skal få ha en fest i ny og ned, men nabovarsel er ikke så dumt. Skrekken er fest hver helg... Anonymkode: b9894...c3c 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #16 Skrevet 12. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skal ha branndør/brannskille mellom boenhetene. Store nok vinduer, slik at de kan brukes som rømningsvei. Mange utleie leiligheter er som rene brannfellene. Hvis dere har horisontalt delt bolig, er forsikringsselskapene litt mindre begeistret for å forsikre det. Anonymkode: 0589d...bc7 Leiligheten er brannisolert allerede, men siden jeg ønsker ekstra støyisolering, så har jeg bedt om at denne også er brannisolert (brannhemmende isolasjon og 2 lag gips)(. Ny vegg blir også brannisolert, men døren hadde jeg glemt. Takk for innspill! Leiligheten er i første etasje med store vinduer (moderne bygg). Må vi opplyse forsikringsselskapet om at vi leier ut? Det vil jo bo færre folk der enn i dag. Anonymkode: b9894...c3c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan bestemme at det ikke er interessant med samboer, feks at dere leier kun ut til de folkene som står foran dere når kontrakten skrives, det kan du opplyse om og, men spørs hvordan det blir hvis feks leietaker blir gravid, jeg ser for meg at dere vil slite med å bli kvitt ei gravid dame om hun vil bli.. Anonymkode: 89dde...851 De kan ikke nekte en eventuell samboer å flytte inn: "Etter husleieloven § 7-1 har leietaker rett til å ta opp sin ektefelle, samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn, i sin husstand. Dersom leietaker ønsker å ta personer fra disse gruppene opp i sin husstand, kan dette gjøres uten at utleier må gi ny godkjenning. Leietaker har videre ingen plikt til å underrette utleier, med mindre dette fremgår av husleieavtalen. Utleier kan derfor ikke nekte leietaker opptak i husstanden på grunn av at boligen for eksempel blir overbefolket." Anonymkode: e8980...bc4 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leiligheten er brannisolert allerede, men siden jeg ønsker ekstra støyisolering, så har jeg bedt om at denne også er brannisolert (brannhemmende isolasjon og 2 lag gips)(. Ny vegg blir også brannisolert, men døren hadde jeg glemt. Takk for innspill! Leiligheten er i første etasje med store vinduer (moderne bygg). Må vi opplyse forsikringsselskapet om at vi leier ut? Det vil jo bo færre folk der enn i dag. Anonymkode: b9894...c3c Det vil bli to boenheter, så det må du. Det er jo en større brannrisiko,større risk for vannskader etc med tanke på ekstra komfyr, kaffetrakter, vaskemaskin, tørketrommel, som forsikringsselskapet ønsker opplysninger om. Anonymkode: 0589d...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange gode innspill! Strøm, nett, RiksTV og kommunale avgifter er med i leien. Skal sjekke ut dette med depositumskonto i banken vår. Angående stilletid, må dette gå begge veier? Det hender at vi har fest. Ikke ofte, men jeg har ikke lyst til å begrense meg i eget hus. Leiligheten blir foresten støyisolert. Det må være en dør mellom utleiedel og huset vårt. Kan vi foreslå at begge setter en teip mellom dør og karm så vi ser om vi har vært inne hos hverandre? Har selvfølgelig ingen planer om å gå inn der hvis det ikke er krise. Vi ønsker ingen andre beboere enn de vi leier ut til. Hvilke rettigheter har vi dersom det plutselig dukker opp en samboer? Eller at leietaker får barn? Hvor lett er det å si opp noen? Kan man ha en klausul i kontrakten om at leietaker kan sies opp uten grunn? Anonymkode: b9894...c3c Skal døren stå ulåst? Du kan ikke avtale at leietaker kan sies opp uten grunn, men det er god nok grunn at dere skal bruke delen selv. Anonymkode: 92642...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil bli to boenheter, så det må du. Det er jo en større brannrisiko,større risk for vannskader etc med tanke på ekstra komfyr, kaffetrakter, vaskemaskin, tørketrommel, som forsikringsselskapet ønsker opplysninger om. Anonymkode: 0589d...bc7 Alt dette er jo allerede der. Det er barna som har bodd i leiligheten, så eneste forskjellen er at det blir en ekstra vegg. Vi må ha ny vaskemaskin på eget bad, men jeg kan ikke se at det utgjør noen forskjell. Men jeg skal høre med dem. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal døren stå ulåst? Du kan ikke avtale at leietaker kan sies opp uten grunn, men det er god nok grunn at dere skal bruke delen selv. Anonymkode: 92642...6d4 Nei, døren skal låses, men begge sider skal ha mulighet for å åpne, pga vann og sikringer. Jeg har hørt om oppsigelsesklausul, men finner ikke noe om dette nå. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan ikke nekte en eventuell samboer å flytte inn: "Etter husleieloven § 7-1 har leietaker rett til å ta opp sin ektefelle, samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn, i sin husstand. Dersom leietaker ønsker å ta personer fra disse gruppene opp i sin husstand, kan dette gjøres uten at utleier må gi ny godkjenning. Leietaker har videre ingen plikt til å underrette utleier, med mindre dette fremgår av husleieavtalen. Utleier kan derfor ikke nekte leietaker opptak i husstanden på grunn av at boligen for eksempel blir overbefolket." Anonymkode: e8980...bc4 Æsj, så dumt! Anonymkode: b9894...c3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå