Gå til innhold

Gjør media ting verre i verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi nedrennes med informasjon daglig, aldri mer er vi så oppslukt i nyheter og hva som skjer i verden. Jeg tror at dette ikke er bra for menneskers psyke. Nå skal vi empatisere med alt det fryktelige som skjer i verden og DET ER MYE. Tror ikke det er bra for mennesker å være så ''opplyste'' som idag, det gjør at folk mister håpet og tenker at ting er veldig ille.

Lev livet ditt. Bidra med å hjelpe folk der du er, men ikke få en sånn saviorkompleks om at du må redde hele verden for da kommer du til å miste vettet. Livet er heller ikke så langt, vi lever i maks 90 år. Ikke bruk det på å lese masse negative nyheter daglig.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 58f9f...4bb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier ikke at jeg har rett, det var bare en tanke som slo meg i det siste.

Skrevet

Sosialmedia gjør ting verre.

Anonymkode: 4bd96...7f2

• Liker 1
Skrevet

Media har alltid kommet med info av de verre sakene. Det er ikke noe nytt det.

Det som jeg heller kan bli ganske betenkt over er hvordan enkeltmennesker behandler hverandre på nett. Det er helt sykt hvor lite intelligente og empatiske og sympatiske mange er. Men så er det heldigvis de mer oppegående og kloke også. 

Med internett kom mye som har gjort at vi får mer innblikk i menneskers psyke. Og det fins veldig mye hat og dumhet rundt oss. Før forholdt en seg mer til det folk viste utad. Det var mye greiere og ikke skummelt. Nå avsløres det hva som foregår på innsiden ved at folk hiver alt ut på nett. Jeg heier på de som er kloke og som viser toleranse og vilje til fred Istedenfor konflikter. 

• Liker 1
Skrevet

Er ingen nyhet at media vil skape frykt hos oss mennesker. Det er slik dei "kontrollerer" oss 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: dbefe...3c5

Skrevet

Jeg tror nok ofte mediene skaper konflikt der det ikke hadde trengt å være det. Et godt eksempel var "ambulansesaken", der en dårlig vurdering fra ambulansearbeiderne førte til at en hel etat ble anklaget for omfattende rasisme og møtt med en så voldsom fiendtlighet at det gikk ut over ambulansenes evne til å hjelpe folk. Tilsvarende ser en enkelte som skaper konflikt mellom politi og innvandrerungdom. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi nedrennes med informasjon daglig, aldri mer er vi så oppslukt i nyheter og hva som skjer i verden. Jeg tror at dette ikke er bra for menneskers psyke. Nå skal vi empatisere med alt det fryktelige som skjer i verden og DET ER MYE. Tror ikke det er bra for mennesker å være så ''opplyste'' som idag, det gjør at folk mister håpet og tenker at ting er veldig ille.

Lev livet ditt. Bidra med å hjelpe folk der du er, men ikke få en sånn saviorkompleks om at du må redde hele verden for da kommer du til å miste vettet. Livet er heller ikke så langt, vi lever i maks 90 år. Ikke bruk det på å lese masse negative nyheter daglig.

Hva tenker dere?

Media er propagandaverktøy som brukes av onde krefter som er ute etter penger, makt og krig, så ja, media gjør verden verre. Den arabiske vår med mange millioner drepte kunne neppe blitt arrangert uten media/ propaganda.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Nyhetene er stort sett irrelevant informasjon, selvfølgelig. Hvorfor trenger du å vite hvem som vinner presidentvalget i USA, hvordan det står til med konflikten Syria, om Norge tapte eller vant en fotballkamp, etc. Hvilken praktisk verdi har denne informasjonen for deg? Hvorfor trenger du å være "informert", hvorfor er dette så viktig? Uansett hvilken formening du har om forskjellige saker, så har du ingen innflytelse over hva som skjer i verden. Nyheter er rett og slett bare underholdning, om man skal være helt ærlig.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidra med å hjelpe folk der du er, men ikke få en sånn saviorkompleks om at du må redde hele verden for da kommer du til å miste vettet.

Jeg er enig i dette. Du er en liten brikke i dette store spillet, du kommer ikke til å utgjøre en forskjell i denne verdenen som er "nyhets-verdig". Hvis du virkelig ønsker å utgjøre en positiv forskjell, så burde du heller fokusere på å bruke den lille innflytelsen/makten du har på å gjøre positive ting i nærområdet ditt. 

Skrevet

Avisene gjør ting MYE verre en det de er, det hele handler om sensationalism. En sak som ikke har noe særlig for seg og noen bryr seg særlig om kan plutselig for medier bli den største saken noen sinne! Uker går og alt handler om den saken, men så daler det ned fordi klikkene i den artikkelen ikke blir så mye som da de først plusset hele saken opp i hundre.

Det er også medier som er ansvarlig på hvem som blir valgt i stortingsvalget f.eks, uten medier hvem vet hvem man skal stemme på? Er det noen nye politiske partier? Nei det vet ingen bortsett fra de i stortinget eller avisene som rapporterer om det.

Jeg vil nå si at både amerikanske og norske medier er mer farlig en Russisk innblanding i valget.

Skrevet
15 minutter siden, herzeleid said:

Jeg tror nok ofte mediene skaper konflikt der det ikke hadde trengt å være det. Et godt eksempel var "ambulansesaken", der en dårlig vurdering fra ambulansearbeiderne førte til at en hel etat ble anklaget for omfattende rasisme og møtt med en så voldsom fiendtlighet at det gikk ut over ambulansenes evne til å hjelpe folk. Tilsvarende ser en enkelte som skaper konflikt mellom politi og innvandrerungdom. 

Det er det medier gjør, de skaper splittelse blant folket til fordel for penger inntjent. De bryr seg ikke om rapportene, de bryr seg om hvor mange som klikker inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...